כניסה הרשמה צור קשר

מחשב ובעיות ראיה לקראת חזרה לבית הספר

מאת: ד"ר יוהנה גייגר, ארגונומית ארצית, המוסד לבטיחות ולגיהות

תאריך:07/08/2017


תסמונת DES – כיצד נשמור על ראייתם של ילדי המחשב?
 
בקרוב יחזרו הילדים לבית הספר, ללימודים ולשיעורי הבית. בבית הספר, כמו בבית, מכשירים דיגיטליים הם כלים מרכזיים בלימוד ובשעות הפנאי. DESDigital Eye Strain, תסמונת של עומס ראייתי הקשור למכשירים דיגיטליים. התסמונת מוכרת בקרב משתמשים מבוגרים ועלולה לפגוע גם בילדים.

בעידן הדיגיטלי השימוש במחשבים ובמסכים קטנים וגדולים מלווה אותנו לאורך כל שעות היום. משתמשי הטלפונים הניידים, לדוגמה, גם כאשר אינם עוסקים בעבודות מחשב נייח או נייד, בודקים את מכשיריהם בממוצע כ-220 פעמים ביום. 
 
בקרב ילדים ובני נוער השימוש במכשירים דיגיטליים שכיח בבית הספר, בבית וברחוב. ככל שילדים ובני נוער נמצאים שעות ארוכות מול המסך, כך הם חשופים לסיכונים הבריאותיים של אורח החיים הדיגיטלי.
 
עומס ראייתי הקשור למכשירים דיגיטליים, או DES  (Digital Eye Strain) – , הוא תסמונת הנגרמת מצפייה ממושכת במסכי מחשב נייח או נייד, או במכשירים דיגיטליים אחרים, כגון טלפונים חכמים או טאבלטים. טרם השימוש הרווח במכשירים אלקטרוניים ידניים, כגון טלפונים חכמים, היה גורם התסמונת העיקרי העבודה מול מסך המחשב, דבר המשתקף בכינוי הקודם, תסמונת ראיית מחשב –CVS , Computer Vision Syndrome.
 
התסמונת מתבטאת בגירוד, באודם או ביובש בעיניים, בעייפות של העיניים, בתחושת כובד בעפעפיים או במצח, או בקושי במיקוד העיניים. תסמינים נוספים כוללים כאבי ראש, כאבי צוואר או כאבי גב. 
 
לפי איגוד האופטומטריסטים האמריקני, שימוש במסכים במשך יותר משעתיים ביום מהווה גורם סיכון לתסמונת. כיום, עם השימוש הנרחב באמצעים דיגיטליים בקרב ילדים ובני נוער, מסתמנת עלייה במספר הילדים הלוקים בתסמונת. 
 

ילדים וזמן מסך 

בסקר של האיגוד האופטומטריסטים האמריקני, 18% מן הילדים הנסקרים בין גיל 10 עד 17 דיווחו כי הם משתמשים במסכים במשך שבע שעות או יותר ביום. לעומתם, רק 7% מהורי הילדים הנסקרים העריכו כי ילדיהם משתמשים במכשירים דיגיטליים במשך 7 שעות או יותר ביום. פחות משליש מן הילדים ציינו כי הם לוקחים פסק זמן להסרת העיניים מן המסך פעם בשעה.
 
במחקרים אחרים, זמן המסך הממוצע, כולל טלוויזיה, טלפונים ומחשבים, הוערך אף כגבוה יותר – כ-7.5 שעות בממוצע, בקרב 2,000 ילדים.
 
השימוש באמצעים דיגיטליים מקדים בהרבה את גיל הכניסה לבית הספר. בסקירת ספרות משנת 2014 מצא החוקר וונדרלו כי בילוי מול מסך הוא הפעילות הממושכת ביותר בקרב פעוטות, פרט לשינה. במחקרים בינלאומיים נאמד זמן המסך היומי של ילדים עד גיל 7 כבין 1.5 ל-7 שעות.   
 

ילדים ותסמונת DES

כמו מבוגרים, ילדים החשופים לשעות מסך עלולים לפתח תסמונת DES. הסברים אפשריים לתופעה כוללים הפחתה בתדירות המצמוץ מול המחשב ועומס על שרירי גלגל העין.  ייתכן כי מערכת הראייה של ילדים, המפותחת פחות מזו של מבוגרים, רגישה אף יותר לעומסים הכרוכים בהתבוננות ממושכת במסך.  
 
בסקר של איגוד האופטומטריסטים האמריקני בקרב 200 ילדים בני 10 עד 17, דיווחו 80% על צריבה, גירוד או עייפות בעיניים, או טשטוש בראייה לאחר השימוש במכשירים דיגיטליים. בנוסף לסימפטומים הראייתיים של התסמונת, בילדים עלולות לבוא לידי ביטוי תופעות נוספות, כגון הפחתה בריכוז, הפרעות התנהגותיות או עצבנות-יתר.  
 
לאחרונה, מחקרים מעלים קשר אפשרי בין זמן מסך מוגבר ובין התפתחות קוצר ראייה בקרב ילדים עד גיל 10. כמו כן, נמצא קשר בין חשיפה לאור כחול ממסכי מחשב, בפרט בסמוך לשעת השינה, ובין הפרעות בשינה בקרב ילדים ובני נוער. 
 
בעקבות ממצאים אלה ואחרים, פרסם האיגוד האמריקני לרפואת ילדים בשנת 2016 המלצות להגבלת זמן מסך בקרב ילדים. השימוש באמצעים דיגיטליים אינו מומלץ לילדים מתחת לגיל שנה וחצי. עבור ילדים בין גיל שנתיים ו-5 שנים מומלץ להגביל את זמן המסך לשעה אחת ביום. רצוי להגביל את זמן המסך בקרב ילדים גדולים יותר. 
 

פתרונות נוספים: הפחתת הסיכון ל- DES בקרב ילדים

הגבלת זמן המסך היא אמצעי יעיל ביותר להפחתת החשיפה, אך זמינותם של מכשירים דיגיטליים ושימושם הרווח גם לצורכי לימוד וגם לצרכים חברתיים אינם תמיד מקלים על ילדים או על הוריהם המבקשים לצמצם פעילות דיגיטלית. 
להלן אמצעים נוספים שנועדו לשיפור תנאי הראייה מול המסך ולמניעת עומס ראייתי מצטבר:
 
  • סידור ארגונומי של עמדת המחשב – יסייע לנוחות הקריאה ולהפחתת המאמץ בעיניים ובצוואר. רצוי לוודא שהישיבה נוחה ונתמכת, כולל תמיכה לכפות הרגליים, אם אינן מגיעות לרצפה.  
  • יש למקם את מסך המחשב מול הילד, ומעט מתחת לגובה העיניים, כדי למנוע פיתול או הטיה של הצוואר בעת הצפייה. בשימוש במסכים קטנים רצוי למקם את המסך בגובה הראייה ומול הפנים, כדי למנוע כיפוף ממושך של הצוואר. 
  • מומלץ לדאוג לתאורה מתאימה בעמדות מחשב בבית הספר ובבית. יש להימנע מאור בוהק או מתאורת-יתר. גם כאשר השימוש במסך נעשה בישיבה על הספה, בהשתרעות על המיטה או בכל מקום אחר, יש לוודא כי תנאי התאורה טובים.  
  • מומלץ למנוע סנוור או השתקפות אור מחלון או ממתקני תאורה על המסך. 
  • ניתן להקל את הצפייה על ידי הגדלת הפונטים לגודל שמאפשר קריאה ללא מאמץ, והתאמת מידת הניגודיות לצפייה נוחה. 
  • בדיקות עיניים סדירות לילדים, כמו למבוגרים, מומלצות לצורך איתור סימנים ראשונים של שינוי בראייה ולהבטיח טיפול מוקדם. 
  • משקפי מחשב ייעודיות מותאמות לראייה טובה במרחקי הביניים, כגון מסך המחשב. ניתן להתייעץ עם רופא עיניים, בפרט עבור ילדים שמרכיבים משקפיים. 
  • בזמן השימוש במסכים, חשוב לסגל הרגלי עבודה נכונים: לפחות פעם בעשרים דקות יש לנתק את המבט מן המסך, להרחיק את המבט או לעצום עיניים לכמה שניות.  
  • חשוב להקפיד על גיוון מנחי גוף, על קימות לצורך התמתחות ורענון, הן לשרירים והן לעיניים. 
 
ילדינו חשופים לעולם דיגיטלי, ואיתו לסיכון לפתח תסמונת DES. שימוש מושכל במסכי המחשב הרבים, בבית הספר ובבית, עשוי להפחית את העומס הראייתי ואת הסיכון לנזק בריאותי.  
 

מידע נוסף: 
American Academy of Pediatrics. 2016. Recommendations for Children's Media Use
American Optometric Association 2014  Screen Time. Focus
Chassiakos, Y. et al.  2016 Children and Adolescents and Digital Media. American Academy of Pediatrics Technical Report.  Pediatrics 138
:5
Digital Eye Strain. The Vision Council
Rosenfeld, M. 2016. Computer Vision Syndrome (aka Digital Eye Strain). Optometry in Practice 17:1. 1-10
 Vanderloo KM. 2014. Screen-viewing among preschoolers in childcare: a systematic review. BMC Pediatrics 14:205
ליאני ג. תסמונת "תסמונת ראיית מחשב"
 

 

 

שלח להדפסה כתוב תגובה

 

לחדשה זו התפרסמו 0 תגובות לפתיחת כל התגובות

כתוב תגובה סגור תגובה

שם: תוכן
כותרת
כתוב תגובה