כניסה הרשמה צור קשר

​בית מלאכה לייצור שופרות בחודש אלול

מאת:ענת ריבלין-ישעיהו, מדריכת בטיחות במגדר הנשי דתי-חרדי, מחוז המרכז וירושלים

תאריך:19/09/2017


אנו עומדים בסופו של חודש אלול – חודש הרחמים והסליחות, ובקרוב בכל בית כנסת יישמע קול שופר. השופר כלי עתיק ביותר ושימש בעבר לצורך הכרזות שונות, כגון הקהלת העם ליציאה למלחמה, הכרזה על כניסת השבת, ציון שנת היובל ועוד.

תהליך בניית השופר כמעט לא השתנה במשך השנים, למעט האפשרות לשכלול בנייתו על ידי השימוש בכלי יד חשמליים שונים לצורך קדיחות שונות, חימום ושיוף. אחד הפירושים למצוות שמיעת קול שופר העשוי מקרן של איל דווקא בראש השנה מתייחס למקור שבו מסופר על עקדת יצחק (בראשית כ"ב): "וַיִּשָּׂא אַבְרָהָם אֶת עֵינָיו וַיַּרְא וְהִנֵּה אַיִל אַחַרנֶאֱחַז בַּסְּבַךְ...". בזמן זה, ניתנת לנו ההזדמנות להיחלץ מן הבלבול, הטעויות והסיבוכים המעכבים אותנו ו"לחשב מסלול מחדש" לקראת השנה החדשה.

מדריכת המוסד לבטיחות ולגיהות במגזר החרדי ענת ריבלין-ישעיהו יצאה לבקר בבית המלאכה "שופר דוד" בעיר החרדית ביתר עילית. בית מלאכה זה עוסק בייצור השופרות משלב קבלת חומר הגלם ועד עיבודו הסופי של השופר והתאמתו לתוקע. בית המלאכה פעיל בכל ימות השנה, אך בחודשים האחרונים ולקראת חודש תשרי וראש השנה קיים עומס עבודה נוסף ובעלי תקיעה רבים מעוניינים ברכישת שופרות חדשים. קולות בית המלאכה נשמעים למרחוק, והם בעיקר קולות של תקיעה בשופרות שונים להמחשת הצלילים והאיכות של כל שופר ושופר.

בפגישה עם בעל בית המלאכה הרב דוד נינצינסקי נידונו דרכים להנחתת הרעש ולמניעת הנזק השמיעתי כתוצאה מחשיפה לרעש זה בצורה ממושכת ולאורך שנים. כיום קיימים בשוק סוגים שונים של אטמים נוחים מאוד לשימוש, המותאמים למבנה האוזן, אשר יכולים לסנן רעשים מזיקים, ועם זאת, לא לנתק את העובד לחלוטין מסביבתו, כך שתדר הדיבור נשמע היטב. נזק כתוצאה מחשיפה לרעש מזיק הוא בלתי הפיך, ועל כן יש לתת את מלוא תשומת הלב לעניין זה. 

דגשים נוספים :

 
  • בעבודה עם כלי יד חשמליים רבים ובצפיפות גדולה יש לבדוק שהכבלים אינם מסתבכים זה בזה ומתחממים, דבר העלול לגרום לשרפה.
  • יש לוודא הימצאות מטף כיבוי אש, אשר יונח במקום זמין ובולט, רצוי בתלייה על הקיר באזור הכניסה.
  • תקעים ושקעים: יש להימנע ממפצלים רבים, לבדוק את שלמות בידוד חוטי החשמל ולהסיר שקעים פגומים ושרופים.
  • יש לבדוק את תקינות ממסר הפחת בלוח החשמל פעם בחודש.
  • יש לוודא תנאי אוורור במקום ודרכים לתחלופת אוויר טובה.
  • בעת עבודת עיבוד חומר הגלם וישיבה ממושכת בכיסא העבודה, יש לשמור על גב ישר, ככל האפשר, למניעת לחץ יתר על חוליות עמוד השדרה ופגיעות ארגונומיות מצטברות.
 
המוסד לבטיחות ולגיהות מהווה בכל ימות השנה – וביתר שאת לקראת השנה החדשה –קול שופר, הבא לעורר עובדים ומנהלים ליתר תשומת לב לדרכים ולכלים, אשר יקדמו תרבות של בטיחות בעבודה במדינת ישראל.
 
בברכת שנה טובה ובטוחה! 
 
תמונות מבית המלאכה ביתר עילית:





 

שלח להדפסה כתוב תגובה

 

לחדשה זו התפרסמו 0 תגובות לפתיחת כל התגובות

כתוב תגובה סגור תגובה

שם: תוכן
כותרת
כתוב תגובה