כניסה הרשמה צור קשר

שאיפת הליום – מצחיקה או מסוכנת?

מאת: יפעת זר, מרכז מידע, המוסד לבטיחות ולגיהות

תאריך:22/04/2018


האם תרצו לחקות את הקול הצייצני והמצחיק של Donald Duck ושל יצורים כמו גמדי ה-Munchkins מהסרט "הקוסם מארץ עוץ" או סנאי ה-Chipmunks, שמופיעים בהפקות של סרטי אנימציה  מסחריים? תוכלו לעשות זאת בשאיפת הליום מבלון הליום. האם זה מסוכן? כן. זה יכול להרוג. סביר להניח כי בקרב "שואפי ההליום" נתפס ההליום כגז בלתי מזיק, כיוון שחסר להם המידע על אודות הסיכונים הבריאותיים שהם נחשפים אליהם בעת שאיפת הגז.

מיהם "שואפי ההליום"?

מוכרי בלוני ההליום בחנויות לאביזרי מסיבות, המבקשים להרשים ולשעשע את קהל הקונים ולהרחיב אותו, ליצנים שרוצים להצחיק ילדים במסיבות, מורים ומרצים למדעים, המעוניינים להמחיש את שינויי הקול, הנשמע בהשפעת אווירת ההליום, ואפילו ילדים העושים זאת להנאתם.

ההסבר הפיזיקלי לשינוי בגוון הקול

כיוון שמולקולות ההליום קלות ממולקולות האוויר, גלי הקול עוברים דרך ההליום במהירות גדולה יותר מאשר באוויר ומשנים את התהודה (Resonance) של מערכת הקול. לאחר שאיפת הליום, מיתרי הקול מפיקים קול במהירות גדולה יותר, כך שבקרב השומע נוצרת אשליה שגובה הצליל (pitch
) משתנה, בעוד שבפועל גוון הקול (Timbre) הוא שמשתנה.

הסיכונים הבריאותיים בשאיפת הליום מבלונים

למעשה, כאשר ההליום חודר אל הריאות, הוא מתפשט בהן ומחליף את החמצן בריאות. לאחר שאיפה שטחית, הריכוז הנמוך של חמצן בריאות עלול לגרום לסחרחורת, לחוסר ריכוז ולערפול חושים, תופעות שעלולות להוביל לתאונות. שאיפה עמוקה יותר או מתמשכת של הליום תביא לחדירת ההליום אל מערכת הדם ולירידה משמעותית של ריכוז החמצן בגוף. במידה שריכוז זה יגיע לפחות מ-15%, מה שיכול לקרות תוך דקות מספר, עלולים להיגרם חנק, איבוד הכרה ומוות.
סיכון לטווח ארוך הוא נזק למערכת העצבים המרכזית.

הסיכונים הבריאותיים בשאיפת הליום מגליל הליום

לחץ הגז בגליל הליום מסחרי, המיועד למילוי מהיר של בלונים, גדול מאוד (יש גלילי גז בלחץ של PSI 2,200) ולכן, שאיפה ישירה מהגליל מובילה להתפשטות ההליום בריאות עד כדי בקיעה קטלנית שלהן תוך שבריר שנייה. מקרי מוות שהתרחשו כתוצאה מכך מתועדים בספרות המקצועית ובעיתונות.

חברת Airproducts,יצרנית גזים תעשייתיים, פרסמה סרטון בשם Breathing pure Helium is Dangerous, סרטון אזהרה הממחיש את הסיכונים בשאיפת הליום מבלונים.
לסרטון

מקורות:

- Inhaling Helium: Party Fun or Deadly Menace? By Henry G. Wickes, Jr.
- חברת AirProducts
- (Helium Dangers -Helium inhalation - it's no laughing matter - Article courtesy of BOC Gases, The Balloon Artists & Suppliers Association (BASA
- Why Does Inhaling Helium Make Your Voice Sound Funny? BY Matt Soniak, March 20, 2014
- פרסום של UNSW , בית ספר לפיזיקה , סידני, אוסטרליה:
Physics in Speech ,An introduction to the physics of speech, with notes about helium speech 
- Stay Out of That Balloon! The dangers of helium inhalation.By Daniel Engber

 

שלח להדפסה כתוב תגובה

 

לחדשה זו התפרסמו 0 תגובות לפתיחת כל התגובות

כתוב תגובה סגור תגובה

שם: תוכן
כותרת
כתוב תגובה