כניסה הרשמה צור קשר

חידושים טכנולוגיים בענף הבנייה והתשתיות – סיקור תערוכת INTERMAT

מאת: מיקי וינקלר, ראש מינהל הנדסת בטיחות, פרויקטים ובטיחות עובדים עם מוגבלות; מוטי סולטני, מדריך תעשיה ובניה, מחוז מרכז וירושלים, המוסד לבטיחות ולגיהות

תאריך:09/05/2018


1. נציגי המוסד לבטיחות ולגיהות ביקרו בתערוכת INTERMAT הבין-לאומית לטכנולוגיות חדישות בתחום הבנייה והתשתיות, שהתקיימה בפריז, בחודש אפריל האחרון. תערוכת INTERMAT מתקיימת אחת לשלוש שנים ומשתתפים בה נציגים וחברות מכל העולם. בתערוכה מציגים יצרנים וספקי ציוד את החידושים והפיתוחים הטכנולוגיים בתחום עבודות בנייה ותשתיות הנדסיות. 
2. התערוכה נודעת כבעלת משקל רב בענף הבנייה והתשתיות: כ-1,500 מציגים מ-40 מדינות חשפו בה חידושים רבים. בתערוכה ביקרו כ-183,000 מבקרים מ-167 מדינות.
3. מספר רב של חידושים הוצגו במהלך התערוכה, להלן כמה מהם: 
 
א. אפוד זוהר "חכם פלוס" – אפוד זוהר, המשמש כאמצעי לזיהוי העובד. הוא נלבש על בגדי העובד ומסייע לעובדים הנמצאים בסביבתו לראותו ולזהותו. באפוד שולבו פיתוחים שונים לשיפור הבטיחות, שעשו אותו לאפוד "חכם". האפוד החכם כולל GPS המאפשר לזהות את מיקום העובד באתר הבנייה ולשלב, בתוך כך, את אזורי הסיכון במערכת ניהול הבטיחות באתר. לדוגמה: פיר מעלית, עבודה בסמוך לרדיוס הסיבוב של מחפר, הימצאות בסביבת מטען המונף על ידי מנוף עגורן וכד'. כאשר המערכת מזהה שעובד עם אפוד נכנס לאזור הסכנה, האפוד יצפצף, וכן, יידלקו בו נורות אזהרה שיתריעו – גם לעובד וגם למנהלו – על כניסתו לאזור המסוכן. חיווי על כניסתו של עובד לאזור סכנה יקבלו גם מפעיל כלי הצמ"ה או מפעיל העגורן. עם קבלת החיווי, המערכת שבאפוד, אשר לה ממשק עם מערכות הבקרה של הכלים, יכולה לעצור או להאט את פעולת העגורן או כלי הצמ"ה, כדי למנוע את הפגיעה בעובד שלא עצר והמשיך בכניסתו למרחב הסכנה. 
 
באפוד ה"חכם פלוס" משולבות רתמות בטיחות לעבודה בגובה. כיום, האפוד והרתמות הם שני פריטי מיגון אישי, הנדרשים לעובד באתר בנייה. שילובן של הרתמות באפוד, כאמצעי מיגון אישי לעבודה בגובה, יאפשרו לעובד להיראות, להיות מזוהה במערכת הבטיחות שבאתר, לקבל התראות בכניסה לאזור מסוכן, וגם לעבוד באופן בטוח בגובה ולהירתם במקומות הנדרשים. באפוד ה"חכם פלוס" אפשר גם לשלב חיישן לגילוי גזים רעילים. הגלאי משדר את הנתונים למערכת הבטיחות באתר ומאפשר להתריע בפני העובד על הימצאותו באזור של חומרים מסוכנים.
 
מוטי סולטני, מדריך המוס"ל, מדגים את האפוד ה"חכם פלוס".
בחלקו הקדמי החיצוני של האפוד החכם אפשר לשלב גלאי גזים תלוי. 
בתמונה, המדריך מחזיק בידו את הרכיב האלקטרוני המשולב באפוד
ומשדר את המיקום ואת נתוניו.
בני חן, מדריך המוס"ל, מדגים את צדו האחורי של האפוד ה"חכם פלוס" בכניסה לאזור אסור

 
 
מוטי סולטני ובני חן מדגימים אפוד זוהר משולב ברתמה לעבודה בגובה, לפני העלייה
לבמת הרמה 

ב. מציאות מדומה – זהו תחום משגשג, וחברות רבות מפתחות בו יכולות. המציאות המדומה מאפשרת מגוון רחב של פעילויות. המרחב מוצג באתר הבנייה בתלת-ממד, ואפשר להסתובב בתוך שטח הבניין שטרם הוקם ונמצא עדיין בשלבי תכנון במחשב. הוצגו מגוון סימולטורים לצורך למידה ותרגול של הפעלת כלי צמ"ה ומנופים, להדרכת בעלי מקצוע, כגון חשמלאים, נגרים, טפסנים ועוד. מכשירי המציאות המדומה נחלקים לכמה רמות: ברמה הבסיסית – מוצגת תצוגה תלת-ממדית, באמצעות משקפי מציאות מדומה; ברמה המתקדמת – מוצגת תוכנה על צג המחשב בעמדה שולחנית. לרשות המתורגל נמצאות בצדי השולחן עמדות ניידות עם בקרי שליטה. בחלק מן המערכות הצג השולחני מוחלף במרקע גדול מלפנים ומעניק ללומד את ממד הגודל. ישנן מערכות דימוי שולחניות ניידות לצפייה, ללמידה ולתרגול, בעלות שלושה מרקעים – אחד מלפנים ואחד בכל צד – ליצירת ממד של עומק ושל זוויות ראייה לצדדים. 
 
ברמה המתקדמת יותר הסימולטורים הניידים מצוידים בתא המדמה את הכלי (תא של במת הרמה, של רכב כבד, של מפעיל צמ"ה וכד'). המשתמש יכול לצפות במרקע עם או בלי משקפי מציאות מדומה. הסימולטורים הניידים מאפשרים לדמות מצבים שונים, שאיתם מתמודד המפעיל/הנהג; הסימולטורים המתקדמים יותר מאפשרים תנועה בשלושה צירים (x, y, z) עד שישה, ומדמים את התחושה בשטח. קיימים סימולטורים המאפשרים תרגול של מצבים ופעולות, ואחרים המלמדים את המשתמש כיצד להפעיל את הציוד בצורה נכונה ומקצועית. הסימולטורים מאפשרים לתרגל ולתת לעובד ציון על ביצועיו בפרמטרים שונים, ביניהם בטיחות, תפוקה, יעילות, מהירות עבודת המפעיל, מעורבוּת בתאונות או הימצאות במצבים מסוכנים והספק עבודה (כמה טונות מעביר המפעיל בשעה). בסופה של כל משימה נבחן הספק העבודה ביחס ישיר לבטיחות. 
 
עמדה שולחנית עם מרקע טלוויזיה סימולטור לעבודת באגר עם 3 מרקעים  – ליצירת ממד עומק וזוויות ראייה לצדדים
 
מיקי וינקלר מתרגל הפעלת באגר; הסימולטור, בעל מרקע אחד, מאפשר דימוי של תנועה מוטי סולטני מתרגל עבודה עם באגר בתא של סימולטור רב-ממדי
 
מיקי וינקלר מתרגל עבודת חשמלאי, בתמונה, כלי העבודה מוחזקים בידי 
המתורגל, ​מצלמת הווידאו עוקבת אחריו ומציגה אותו בתוך מרחב העבודה; 
משקפי המציאות המדומה מאפשרים למתורגל לראות ולהימצא בתוך 
סביבת העבודה ולתרגל את ביצוע הפעולות הנדרשות. לדוגמה: לפני 
תחילת העבודה – תיחום סביבת העבודה, תליית שילוט חשמלאי בעבודה, 
הורדת מפסק זרם, נעילה ותיוג, עבודה על המכונה התקולה והחלפת 
הרכיב התקול
בני חן מתרגל הנחת תבניות, התמונה מראה תוכנית למידה מובנית, 
שבה, בעזרת משקפי מציאות מדומה, המתורגל יכול לחוש את סביבת 
העבודה באתר. העובד מתרגל קבלת תבנית באמצעות מנוף המוריד את 
התבנית; הנחת התבנית, ביצוע פעולת כוונון, חיבור התבנית והידוקה.
 



מוטי סולטני מתרגל במתקן לתרגול מצבים מסוכנים, בתמונה זו התרגול מתבצע בנסיעה/בעבודה
על במת הרמה באמצעות משקפי מציאות מדומה, ומתקן המדמה את התחושות באמצעות
תזוזות והרעדות.
 

 

שלח להדפסה כתוב תגובה

 

לחדשה זו התפרסמו 0 תגובות לפתיחת כל התגובות

כתוב תגובה סגור תגובה

שם: תוכן
כותרת
כתוב תגובה