כניסה הרשמה צור קשר

בטיחות בשינוע ובתחבורה במקום העבודה

מאת: ד"ר סמי סעדי, מנהל מחוז חיפה והצפון, המוסד לבטיחות ולגיהות

תאריך:04/11/2018


המונח "תחבורה במקום העבודה" פירושו שימוש ברכב כלשהו במסגרת העבודה, כגון משאיות, מלגזות, טרקטורים או כל ציוד מכני אחר, כגון מנופים ניידים וכו'. המונח יכול לכלול גם מכוניות, טנדרים וכלי רכב אחרים, אשר פועלים מחוץ לכביש הציבורי. הוא אינו כולל תחבורה בכביש ציבורי, באוויר, ברכבת או בים. עם זאת, טעינה או פריקה בכביש ציבורי והשימוש בכלי רכב שבהם הכביש מסווג כמקום עבודה זמני, במהלך עבודות כביש וכו', נחשב ל"תחבורה במקום העבודה".

התחבורה במקום העבודה חשובה לרוב העסקים, בין אם עניינם מסחר, תעשייה, בנייה ומשק חקלאי. כולם מסתמכים על תחבורה במקום העבודה בהעברת מוצרים, חומרים או אנשים ממקום למקום. פעילויות התחבורה במקום העבודה עשויות לכלול הובלת סחורות או אנשים במקום העבודה, טעינה, פריקה, אבטחת מטענים ותחזוקת כלי רכב.
סיכונים רבים קשורים בתחבורה במקום העבודה וחלקם ייחודיים לסוג הרכב שבשימוש, בעוד אחרים קשורים לביצוע פעילות מסוימת. 


להלן סקירת חלק מהסיכונים האופייניים, הקשורים לכלי רכב ולתחבורה במקום העבודה, ופירוט של אמצעי הבטיחות הזהירות שיש לנקוט כדי למזער את הסיכון ואת הסיכוי לתאונה: 


פגיעה בעובדים או דריסתם על ידי כלי רכב בתנועה
 
פגיעה (כגון מכה) או דריסה על ידי כלי רכב במקום העבודה הוא אירוע נפוץ למדי, אשר יכולות להיות לו השלכות חמורות מאוד. במקרים רבים הנפגע לא היה צריך להימצא בקרבת כלי רכב נוסעים, וניהול טוב של התנועה במקום העבודה היה יכול למנוע את התאונה – הגדרת שבילים ונתיבי תנועה של כלי רכב וסימונם הברור. במקרים רבים, יש צורך בהפרדה פיזית, ולא רק בסימון של אזורים המיועדים לתנועת כלי רכב ושל אזורים המיועדים לתנועת עובדים. הפרדה זו צריכה לשלב מחסומים פיזיים, כדי לשמור על הולכי רגל ועל כלי רכב בנפרד אלה מאלה.

נוסף על כך, במקום שבו יש תנועת הולכי רגל בקרבת תנועת כלי רכב חשוב לוודא כי התאורה טובה וכי הולכי הרגל לובשים בגדים בעלי נראוּת גבוהה.
 
נסיעה לאחור מסוכנת במיוחד, ויש להימנע ממנה במידת האפשר. במידה שאי אפשר, יש לצייד את כלי הרכב במצלמות הפונות לאחור או בחיישני נסיעה לאחור בעלי אזהרה קולית, המספקים התראה לנהגים מפני מכשולים בדרך.


נפילה מרכב
 
נפילה מכלי רכב היא הגורם העיקרי לפציעות חמורות, ואפשר לעשות רבות כדי לצמצם את הסיכונים. במקרים רבים תא הנהג או משטח הטעינה נמצאים במרחק רב מהקרקע, והגישה אליהם מסוכנת בשל מדרגות, מעקות ונקודות למאחז יד בלתי הולמות או חסרות. יתר על כן, נהגים ואנשי צוות המעורבים בטעינה ובפריקה עשויים לעלות על משטח ההעמסה, אשר עלול להיות חלקלק וגובהו מעל 5 מטרים מהקרקע. משטחי רכב יכולים להיות חלקלקים אם זוהמו על ידי חומרים, כגון דלק, מים ושמן. כמו כן, חבלים: הרצועות ונקודות הקשירה המשמשות לאבטחת מטענים יכולות להיות חלקלקות ומסוכנות לאחיזה. עובדים עלולים לא להבחין בקצה הרכב או המטען, וכל צעד נוסף שיעשו עלול לגרום להם לנפילה מסוכנת. כדי למזער את הסיכון לנפילות, יש לספק אמצעים בטוחים לעלייה ולירידה. יש להתקין מדרגות ומעקות מתאימים, שיספקו גישה בטוחה לחלקי הרכב השונים. יש להשתמש גם במשטחי עמידה, ובמידת האפשר, להימנע מעלייה על המטען באמצעות מכשירים אוטומטיים לכיסוי היריעה ובפלטפורמות טעינה.

חפצים הנופלים מרכב במקום העבודה
 
חפצים הנופלים מהרכב במקום העבודה יכולים לכלול חלקים מהמטען שהשתחררו במהלך הטעינה, הפריקה או הנסיעה; חלקים או פריטים זרים, כגון כלים נשכחים שהותירו אחריהם העובדים לאחר שביצעו עבודות תחזוקה. תאונות כאלה אפשר למנוע על ידי הדרכת נהגים ואנשי צוות המעורבים בטעינה ובפריקה. יש להכשירם להתמודד בבטחה עם מטענים שאולי ניזוקו במהלך הנסיעה ולספק להם ציוד מגן אישי מתאים, כגון כובעים קשיחים. כפפות או כל ציוד מגן אחר דרוש לביצוע העבודה בצורה בטוחה. 

התהפכות רכב/כלי עבודה
 
התהפכות רכב במקום העבודה יכולה להתרחש אם מרכז הכובד של הרכב נמצא בסכנה עקב שינוי במשקל. תופעה זו תיגרם, בדרך כלל, על ידי תמרון לא יציב, או אם הקרקע לא יציבה או משופעת. תופעות אלו עלולות להחמיר עקב מטען לא מאובטח היטב. באופן אידיאלי מרכז הכובד של כלי רכב צריך להיות קרוב לקרקע, ככל האפשר, ואת המטענים יש לחלק באופן שווה ומאובטח, כדי למנוע שינוי פתאומי במשקל. כלי רכב צריך לנוע על משטחים ישרים ויציבים. יש להקדישתשומת לב מיוחדת למהלך ההעמסה והפריקה. שכן יש בפעולות אלו כדי לערער את מרכז הכובד של הרכב ולהפוך אותו לבלתי יציב, לכן יש לצייד רכבים באמצעים להגברת היציבות בזמן פריקה והעמסה.


גורמים המשפיעים על תאונות במהלך שינוע ותחבורה במקום העבודה

גורמים הקשורים למקום העבודה

התחבורה במקום העבודה משמשת למגוון רחב של סביבות ומאפיינים, אשר בפועל יכולים להיות גורמים משפיעים. אם הקרקע אינה ישרה ולא יציבה, היא עלולה לערער את יציבות הרכב; אם היא רטובה או מזוהמת, היא עלולה לגרום לכלי הרכב להחליק. תאורה ירודה עלולה לפגוע בראייה, ומסלולי תנועה ללא הפרדה וסימון או מוגבלים וצפופים, יכולים להגדיל את הסבירות לתאונה.
מקומות עבודה שיש בהם כבלים או תקרות נמוכות, או תשתיות תת-קרקעיות, הם סיכון מוגבר לפעילות הקשורה לשינוע ולתחבורה, כמו פגיעה בתקרה במקרה של העמסה לגובה רב או פגיעה בתשתיות תת-קרקעיות במקרה של שימוש במחפרון בעבודות חפירה.


גורמים הקשורים לרכב/כלי העבודה

חלק מכלי הרכב במקום העבודה נועדו לבצע פעולות מסוכנות בפני עצמן. פעולות כגון הרמה, הטיה וחפירה גורמות לחלק נכבד מתאונות השינוע והתחבורה במקום העבודה. לכלים כגון מנופים ניידים, מלגזות, משאיות ומחפרים יש סיכונים משלהם. שימוש בציוד שלא בהתאם לייעודו, מגביר את הסיכוי לתאונה.
נוסף על כך, חלק מהכלים מופעלים על ידי מערכות הידראוליות ופנאומטיות בלחץ גבוה או כבלי מתח גבוה, אשר אם הם פגומים או אינם מתוחזקים היטב, הם יכולים לגרום לסיכונים נוספים. כמו כן, שימוש בציוד שלא בהתאם לייעודו, מגביר את הסיכוי לתאונה.


המטען

מטענים מסוימים, כגון נוזלים או בעלי חיים, יכולים להיות קשים לאבטחה וצפויים לזוז במהלך המעבר, מה שיגרום לפגיעה ביציבות הרכב. יתר על כן, מטענים מסוימים, כגון כימיקלים רעילים, דליקים, קורוזיביים, או חומרי נפץ, עשויים להיות מסוכנים. חשוב שהנהגים והצוות שמטפלים במטענים אלה יהיו מודעים לסיכונים ולאמצעי הזהירות שיש לנקוט כדי למזער את הסיכונים.

הנהג/המפעיל
 
נהגים שאינם מיומנים עלולים להגביר את הסיכון ואת הסיכוי לתאונה. נהגים צריכים להיות מוסמכים להפעיל את הרכב או את הציוד בצורה בטוחה ולקבל את הידע וההכשרה המתאימים להפעלה בטוחה. כשמדובר בנהגים חדשים ושאינם מנוסים, יש צורך בנהג מלווה ובפיקוח צמוד, כדי להבטיח עבודה בבטחה.

במקרים מסוימים, הנהגים או המפעילים הם עובדי קבלן או חברה חיצונית ואינם מכירים את השטח ואת נוהלי העבודה במקום שבו מבוצעת העבודה. מכאן חשיבות ההדרכה לפני תחילת העבודה והליווי של נציג מקום העבודה. לרוב, הפעלת הכלים הללו מחייבת את המפעיל בהכשרה ובהסמכה מיוחדות, לכן יש לוודא שלנהגים/למפעילים יש הכשרות והסמכות המתאימות לביצוע העבודה.
 

לסיכום

בכל מקום עבודה שבו מתבצעת עבודת שינוע ומעורב בה כלי תחבורה, חשוב מאוד לבצע הערכת סיכונים לפני תחילת העבודה. יש לבצע הערכת סיכון לכל פעילות באופן ייחודי ולנקוט אמצעי בקרה מתאימים כדי למזער את הסיכון ואת הסיכוי לתאונה:

תמיד נשאל את עצמנו:

 
  • האם כלי הרכב בטוחים ומתאימים לשימוש?
  • האם הם צריכים להיות מוחלפים בכלי רכב חדשים ובטוחים יותר?
  • האם השימוש בכלי הרב/הכלים הוא בהתאם לייעודם?
  • האם הם מתוחזקים כראוי?
  • האם הנתיבים והכבישים בטוחים ומתאימים לסוג ולמספר כלי הרכב המשתמשים בהם?
  • האם הכבישים מתוחזקים כמו שצריך?
  • האם יש לחצים על המפעילים שעשויים לעודד אותם לעבוד פחות בבטחה? לדוגמה, האם הם צריכים לנסוע במהירות גבוהה כדי להשלים את עבודתם תוך עמידה בלוח הזמנים?
  • האם הנהגים מגיעים לעייפות יתר ומסכנים את עצמם ואחרים?
  • האם הנהגים עוקבים אחר מסלולים ומגבלות מהירות?
  • כאשר הנהגים נכנסים לכלי רכב או יוצאים ממנו, במהלך הטעינה והפריקה, האם הנהגים נוקטים במשנה זהירות?
  • האם הנהגים מתפתים לעשות "קיצורי דרך" ולא עוברים במסלולים מסומנים ולא מצייתים לנוהלי בטיחות?
  • האם עובדים אחרים, לקוחות או אנשים אחרים רחוקים מכלי העבודה?

תשומת לב ומענה הולם לכל אחת מהשאלות האלו יחסכו תאונות וסבל רב הנגרם משינוע ומשימוש לא בטוח בכלי תחבורה במקום העבודה.
 
המקור:
 A guide to workplace transport safety, 2014Health and Safety Executive.
 

 

שלח להדפסה כתוב תגובה

 

לחדשה זו התפרסמו 0 תגובות לפתיחת כל התגובות

כתוב תגובה סגור תגובה

שם: תוכן
כותרת
כתוב תגובה