כניסה הרשמה צור קשר

כיצד בוחרים כיסא ארגונומי?

מאת:אביטל רדושר, מדריכת ארגונומיה ארצית, המוסד לבטיחות וגיהות

תאריך:25/09/2019


בני אדם מבלים כיום את רוב זמנם בישיבה. למרות שישיבה דורשת פחות מאמץ פיזי מאשר עמידה או הליכה, היא עלולה לגרום לעומס על הקשת המותנית,  ובשילוב עם גורמי סיכון של אורח חיים יושבני היא עלולה להוביל לבעיות בריאותיות. לכן, בחירת כיסא מתאים היא משימה חשובה ביותר ויכולה למנוע פגיעות עתידיות.

מהו כיסא ארגונומי?

כיסאות ארגונומיים מעוצבים כך שיתאימו למגוון אנשים ומשימות. כיסא הוא ארגונומי רק אם הוא מתאים למידות הגוף של העובד, לתחנת העבודה, ולמשימה שאותה העובד צריך לבצע.

חשוב לזכור שכיסא אחד לא יתאים לכולם, כיוון שאנו שונים זה מזה במבנה ובמידות הגוף. נוסף על כך, אין כיסא אחד שיתאים לכל סוג משימה (לדוגמה, רופאי שיניים צריכים כיסא שונה מזה שנחוץ לעובדים בתעשייה). אמנם יש כללי אצבע לגבי גובה מומלץ של כיסא, אך צריך לזכור שהיחס בין אורך הרגל לגוף יכול להשתנות במידה רבה מאדם לאדם, ולכן, הכלל לא יתאים לכולם.

הפתרון הוא לספק לעובדים כיסאות מתכווננים, שיכולים להתאים לטווח מקסימלי של אנשים (בדרך כלל 90 אחוז מהאוכלוסייה. עובדים הנופלים בטווח של 5% הנמוך או הגבוה ביותר, יצטרכו כיסאות בהתאמה אישית). מומלץ לברר מי המיועד להשתמש בכיסא ולאיזו מטרה לפני שרוכשים אותו.

כיסא ארגונומי טוב יאפשר שינוי מנחים בקלות ויענה על צורכי המשתמשים ועל מטלות העבודה.


מהו מנח ישיבה נכון?

כיסא ארגונומי הוא רק אחד המרכיבים בסביבת העבודה. גם לאחר בחירת הכיסא, צריך לשים דגש על ישיבה נכונה. אין מנח גוף אחד בלבד המומלץ לישיבה ממושכת. מומלץ להשתמש בכמה מנחי גוף ניטרליים. כיסא טוב צריך לאפשר לעובד להתאים את עצמו למנחים השונים ולהחליפם לפי צורך.

עמדת ישיבה טובה היא זו המאפשרת לעובדים לשנות את תנוחות גופם לעתים קרובות, באופן טבעי, בתוך טווח מקובל, כאשר אינם רוצים להיות מוגבלים על ידי תחנת עבודה או תהליך העבודה.
 



מנח ישיבה נכון כולל:
 
  • כפות הרגליים במנוחה על הרצפה או על הדום
  • הירכיים נתמכות על ידי מושב מרופד היטב; הברכיים בגובה הירכיים או מעט מתחת להן, בזווית של 90 מעלות או יותר
  • הגב נתמך בתמיכה מותנית המתאימה לישיבה אנכית ולישיבה הנשענת לאחור
  • הצוואר ללא כיפוף או פיתול, בקו ישיר עם פלג הגוף העליון
  • הכתפיים רפויות, והמרפקים קרובים לגוף

מה כולל כיסא טוב?

יכולת התאמה/כוונון – יש לבדוק אם הכיסא מתכוונן ויכול להתאים לממדי הגוף של כל העובדים העתידים להשתמש בו, וכן למשימות שונות המתבצעות בעמדת העבודה (עבודה במגוון מנחי ישיבה, כגון ישיבה זקופה, רכינה קדימה, הישענות לאחור וכו'). יש לוודא שהפקדים לכוונון הכיסא קלים לתפעול ממצב ישיבה.

משענת גב - צריכה להיות מתכווננת מבחינת גובה ושיפוע, וצריכה לכלול תמיכה טובה לגב התחתון, לשמירה על קשת מותנית טבעית. מומלץ להשתמש בכיסאות שתומכים במנחי ישיבה שונים. גיוון בתנועת הגב תוך כדי ישיבה עוזר לשמור על גב בריא.

מושב הכיסא - צריך לאפשר חלוקת משקל שווה ונוחה. מומלץ שיהיה ברוחב של 3-2 ס"מ יותר מהירכיים, בישיבה מכל צד, ובעל קצה קדמי מעוקל ולא חד. עומק המושב צריך לתמוך בירך, אך לא ליצור נקודות לחץ מאחורי הברך (מומלץ על כ-3-2 ס"מ יותר מאורך הירך). מנגנון הגובה של מושב הכיסא צריך להיות קל ונגיש לתפעול בישיבה. מומלץ מושב שאפשר להתאימו מבחינת גובה והטיה. החומר שממנו עשוי מושב הכיסא צריך להיות נושם ולא חלק (בעל מקדם חיכוך גבוה). מומלץ שהכיסא יהיה בעל 5 נקודות תמיכה (גלגלים), ושהגלגלים יתאימו לרצפת העבודה (ניילון פרקט וכו').

משענות ידיים - צריכות להיות רחבות, מתכווננות ונוחות, כך שבזמן ישיבה יותאם גובהן למטלה בקלות. המרווח בין משענות הידיים צריך להתאים לרוחב הכתפיים של המשתמש ולא להפריע בישיבה ליד השולחן.




**מומלץ לעשות שימוש ברשימת תיוג להערכת אפיונים ארגונומיים של כיסא משרדי.

מקורות
 

 

שלח להדפסה כתוב תגובה

 

לחדשה זו התפרסמו 0 תגובות לפתיחת כל התגובות

כתוב תגובה סגור תגובה

שם: תוכן
כותרת
כתוב תגובה