מאת:אביטל רדושר, מדריכת ארגונומיה ארצית, המוסד לבטיחות וגיהות
תאריך:24/02/2020
רבים מאתנו מבלים שעות רבות בנהיגה בכבישים. במהלך נהיגה ממושכת אנו נמצאים במנח קבוע שעלול לגרום לעומס סטטי ופגיעה ברקמות הגוף. בקרב נהגי מונית לדוגמא נמצא שקיימת חוסר נוחות גבוה בירכיים ובגב התחתון. תדירות האי-נוחות המדווחת עלתה גם ככל שעלה הקילומטרז' השנתי.
נראה כי מי שנהיגה היא חלק מתפקידיו במהלך העבודה נמצאים בסיכון גבוה יותר לבעיות גב תחתון מאשר אלו שתפקידם כרוך בישיבה בלבד. התלונות העיקריות של נהגים מקצועיים (מונית, שוטרי סיור עוד) הן בדרך כלל תלונות על כאב גב, אך ישנם דיווחים גם על כאבים באזור הצוואר, הכתפיים והברכיים. גורמים פיזיקליים כמו רטט ומנח לקוי מציבים את הנהגים בסיכון לפגיעות שריר-שלד ועייפות.
אילו גורמים מובילים לחוסר נוחות ולפגיעה אפשרית?
מחקר שנערך באיטליה ובחן חוסר נוחות בזמן נהיגה בקרב נהגי אוטובוס העלה שהנהגים זזים יותר ומשנים תנוחה כשהם חשים אי-נוחות, בתקופה הראשונה של הנהיגה, אך ככל שהזמן עובר, הם משנים פחות תנוחות. ההשערה היא שהם "מתרגלים" לחוסר נוחות ולכאב, וכך נוצר מצב שהם חשופים לעומסים סטטיים למשך זמן ארוך יותר.
הימצאות במנח סטטי ממושך בזמן נהיגה גורמת לשיבושים במחזור הדם, כך שמסירת החמצן והסרת תוצרי לוואי מטבוליים נפגעות. אפילו רמות נמוכות של התכווצויות שרירים מתמשכות בנהיגה עלולות לגרום לנזק. כך, לדוגמה, במחקר שנעשה על שוטרים בקנדה, נמצא שתכיפות כאבי הגב התחתון הייתה גבוהה יותר בקרב השוטרים שנהגו לעומת עמיתיהם השוטרים המלווים, כיוון שלנהגים הייתה יכולת פחותה לשנות מנחים במהלך הנסיעה.
גורמי סיכון נוספים שאליהם חשופים נהגים הם בין השאר:
- חשיפה לרטט כל-גופי
- עומס סטטי כתוצאה מישיבה ממושכת
- לחץ מגע
- עומס חזותי
- פגיעות בשורש כף היד
מחקר נוסף בתחום הנהיגה שבחן חשיפה לרטט כל-גופי העלה כי תמיכה מוֹתנית גם משפרת את הנוחות הסטטית של המושב וגם מסייעת בהפחתת העברת הרטט מהמושב לנהג. נמצא שהתמיכה המותנית משפיעה רבות על אי-נוחות בזמן נהיגה.
כיצד מתאימים את הסביבה לנהג?
- היות שהצורך העיקרי בנהיגה הוא הראייה, חשוב להתאים קודם כל את מנח הנהג כך שיסייע להשגת שדה ראייה אופטימלי. מומלצת זווית של 180 מעלות בערך, שתאפשר לנהגים זווית ראייה טבעית, שאינה דורשת שינוי מנחים בעת שהם מסתכלים סביב. אם נהג צריך לאמץ את צווארו כדי לראות, פירושו של דבר ששדה הראייה אינו מספק ויש לשפר את תנוחת הישיבה. לכן, מומלץ שגובה המושב יהיה מקסימלי, אך חשוב לוודא שיש רווח מספיק בין הגג לקודקוד הנהג.
- יש להתאים את מרחק המושב מהדוושות, כך שניתן יהיה לדחוף בקלות את הדוושות בכף הרגל כולה, ולא רק בקצות האצבעות, וכן, שזווית כף הרגל תהיה במנח ניטרלי ולחיצת הדוושה תתבצע רק באמצעות דחיפה של כף הרגל, ללא פשיטתה. כדי להתאים את מרחק המושב בצורה יעילה, מומלץ לשבת כאשר רגל ימין על דוושת הגז, ושמאל בצד, במנוחה, (כשהאוטו לא מוּנע) ולקרב או להרחיק את מושב הכיסא כך שניתן יהיה ללחוץ על הדוושה עד הסוף, ללא צורך בהזזת הירכיים והגב התחתון ממשענת הגב.
- חשוב שהמושב יתמוך בירכיים לכל אורכן, בלי לגעת בחלקן האחורי (מומלץ שיהיה מרווח של 6-3 ס"מ בין אחורי הברכיים לקצה המושב). זווית הברך צריכה להיות בין 120-90 מעלות.
- משענת הגב צריכה לתמוך בגב, לכל אורכו, ללא פערים או נקודות לחץ, והראש נמצא בקו ישר עם הגב. משענת ראש צריכה לתמוך בחלק האחורי של הראש. יש להתאימה כך שתתמוך במרכז הראש ותמוקם במרחק של עד 2.5 ס"מ מהראש. אם אפשר, חשוב להתאים את התמיכה המותנית של משענת הגב כך שתתאים לקשת המותנית בגב. אם אין תמיכה מתאימה לגב, אפשר לשים מגבת מגולגלת או כרית קטנה כדי להוסיף תמיכה לגב התחתון.
- כאשר נוטים יותר מדי לאחור, עלולים בסופו של דבר לכופף את הראש והצוואר קדימה, כך שנגרמת עייפות לשרירים וכאבי צוואר או כתף, עקצוצים באצבעות וכו'. הישיבה ברכב צריכה להיות זקופה, בזווית של 120-100 מעלות בין הירך לגב.

- ההגה צריך להיות במרחק כזה שכאשר הזרועות ישרות, אפשר להניח את שורש כף היד על החלק העליון של ההגה. במצב כזה, גם אם חלילה תתרחש תאונה, זרועות של הנהג לא יינעלו במנח ישר, שלא רק גורם לעייפות, אלא אף עלול להזיק בטווח הרחוק. מרכז ההגה צריך להיות במרחק של בערך 30-25 ס"מ מעצם החזה של הנהג. יש להתאים את ההגה למנח שבו הכתפיים רפויות וזווית המרפק היא בערך 120 מעלות, כך שהזרועות במצב נוח. מיקום ההגה לא יסתיר את לוח הצג. יש להחזיק את ההגה בשתי ידיים ומומלצת אחיזה בנקודות 3 ו-9 לפי השעון.
- יש להתאים את החגורה, כך שתחצה את עצם הבריח ולא את הצוואר או הכתף.
- את המראות יש להתאים רק בסוף התהליך.
- חשוב להוציא חפצים מכיס המכנסיים, כדי שיתאפשר לשבת בנוחות, באופן סימטרי.
- מומלץ להימנע מלהישען לצד אחד או להניח את הזרוע על החלון או על משענת יד.
- כשנוסעים למרחקים ארוכים מומלץ לשנות מעט את משענת הגב מדי פעם, כדי לאפשר לגוף גיוון מנחים, ובמידת האפשר לעשות הפסקות למנוחה ולבצע מתיחות.
מקורות
Mircheski, I., Kandikjan, T., & Sidorenko, S. (2014). Comfort analysis of vehicle driver’s seat through simulation of the sitting process
Zhou, H., Qiu, Y., & Lot, R. (2016). Effect of lumbar support on vibration transmission of a car seat with occupant exposed to fore-and-aft whole-body vibration
Varela, M., Gyi, D. E., & Mansfield, N. J. (2016). Predicting the onset of driver musculoskeletal fatigue
Guo, L. X., Dong, R. C., & Zhang, M. (2016). Effect of lumbar support on seating comfort predicted by a whole human body-seat model. International Journal of Industrial Ergonomics, 53, 319-327
Ortiz, L., Maradei, F., Guerrero, L., & Galvis, P. (2019, July). Influence of Lumbar Support Prominence for a Car Seat in the Seating Pressure and Discomfort Perception. In International Conference on Applied Human Factors and Ergonomics (pp. 124-134). Springer, Cham
Porter, J. M., & Gyi, D. E. (2002). The prevalence of musculoskeletal troubles among car drivers. Occupational medicine, 52(1), 4-12
Serrano-Fernández, M. J., Boada-Grau, J., Robert-Sentís, L., & Vigil-Colet, A. (2019). Predictive variables for musculoskeletal problems in professional drivers. Journal of Transport & Health, 14, 100576
Benyamina Douma, N., Côté, C., & Lacasse, A. (2018). Occupational and Ergonomic Factors Associated With Low Back Pain Among Car-patrol Police Officers. The Clinical journal of pain, 34(10), 960-966
Kyung, G., & Nussbaum, M.A. (2009). Specifying comfortable driving postures for ergonomic design and evaluation of the driver workspace using digital human models. Ergonomics, 52 8, 939-53
Arippa, F., Leban, B., & Pau, M. (2019, November). Postural Strategies of Bus Drivers During a Regular Work Shift in Urban Area: A Pilot Study In Proceedings of the Human Factors and Ergonomics Society Annual Meeting (Vol. 63, No. 1, pp. 967-971). Sage CA: Los Angeles, CA: SAGE Publications
https://www.ccohs.ca/oshanswers/ergonomics/driving.html