כניסה הרשמה צור קשר

שימוש חוזר במסכות חד-פעמיות – האם ובאיזה תנאים?

תאריך:12/08/2020


* סקירה שנערכה ע"י מומחי המוסד לבטיחות ולגיהות 
המידע הנמסר אינו מהווה חוות דעת אלא ריכוז מידע ממקורות שונים המובא בשם אומרו
 
בימים אלה, עת כולנו נתונים למשבר הקורונה, עולה הלוך וחזור השאלה על שימוש חוזר במסכות חד פעמיות להגנת הנשימה מהוירוס. שאלה זו עולה עקב מחסור גדול במסכות בשוק וקשיי אספקה ורכישה. 
מסמך זה בא לעשות קצת סדר בכל הנוגע לסוגיה זו.


יודגש כאן: במקומות עבודה ובבית יש להמנע משימוש חוזר במסכות חד-פעמיות. שימוש כזה נדון רק בהקשר לעובדים של מערכות הבריאות ומערכות תומכות, ובעיקר לגבי אלו העלולים להחשף ובאים או עלולים לבוא במגע עם חולים וחשודים כחולים, או עם נשאים וחשודים כנשאים שלא פיתחו עדיין תסמינים, או, לצערנו, גם עם נפטרים מהמחלה. במערכות עבודה אלה מחסור בציוד מגן אישי הן להגנה על הנשימה והן להגנה על העור וכלל הגוף עשוי להיות גורם סיכון משמעותי מאד לאפשרות של הידבקות ולכן קיים רציונל לשימוש חוזר במסכות בעת מחסור ובהעדר אספקה.

אין הדגשה דומה של רציונל לגבי מקומות עבודה שאין בהם מעורבות מכוונת עם אנשים ידועים או חשודים כחולים או כנשאים. יודגש, איפוא, שכדי להגן במקומות אלה על דרכי הנשימה מחשש לחשיפה לוירוס הקורונה יש להמנע ככל האפשר מלהשתמש יותר מפעם אחת במסכה המיועדת לשימוש חד פעמי. קבלת החלטה על שימוש חוזר בציוד חד פעמי לאחר חיטוי או עיקור צריכה להשקל לגופו של מקרה רק בתנאים של העדר אפשרות אחרת יחד עם צורך ברור ובדוק להגן על דרכי הנשימה. גם במקרים אלה יש להצמד למדיניות ופרוצדורות של המקום. קביעת הצורך תלויה בסוג העבודה של העובד ובהגדרת מקום העבודה ויכולה להסתמך גם על הנחיות משרד הבריאות או רשויות אחרות המוסמכות לכך. בשלב זה ניתנה הנחייה גורפת לכלל מקומות העבודה ולציבור הרחב להשתמש במסכות, ורבים כבר נוקטים בצעד זה מתוך זהירות מונעת.

על מנת להביא מידע הקיים במאמרים מדעיים ובאינטרנט ומנסה לשפוך אור על הסוגיה של שימוש חוזר במסכות נתנת כאן סקירה קצרה על חומר ספרותי שמקומות עבודה וציבור יכולים להתקל בו בחיפושם אחר אפשרויות לשימוש חוזר במסכות עקב המחסור בהן. יש להתייחס לחומר זה בזהירות ובכפוף לאמור בפיסקאות הקודמות. הסקירה הבאה ניתנת כדי למנוע מעובדים וציבור להתפתות להחליט באופן עצמאי על חיטוי מסכות חד פעמיות ללא הוראה או הכוונה מרשויות מוסמכות.

מחקרים שפורסמו לאחרונה וגם קודמים מתייחסים לשימוש חוזר במסכות חד פעמיות לאחר חיטוי או עיקור. נוסו מספר שיטות לטיהור ועיקור של מסכות/נשמיות. הכתוב כאן אינו מתייחס למסכות או ציוד אחר המיועדים להגנה רב פעמית על דרכי הנשימה. לרב-פעמיים יש פרוצדורות ניקוי וחיטוי מוגדרות בהתאם לסוג אביזר ההגנה, או רכיבים של ערכת ההגנה כגון מסכה אלסטומרית, מסכת מפוח, ברדס, צנרת וכו'. נבדיל בין מסכת נשימה השייכת לאחד הסיווגים: N95, N99, N100, FFP2, FFP3, לבין מסכה כירורגית הנקראת גם מסכת מנתחים או מסכת פנים. זו האחרונה אינה מאוזכרת כלל באפשרות של שימוש חוזר ואין לגביה אסמכתאות מדעיות על חיטוי ועיקור לשימוש חוזר.

שיטת טיהור עשויה להיות תועלתית כאשר היא גורמת לסילוק האיום הויראלי, איננה מזיקה למשתמש הקצה ושומרת על שלמות וביצועי המסכה. ועל אי שינוי בהתנגדות המסכה לזרימת אוויר דרכה. אוניברסיטת סטנפורד בקליפורניה פרסמה תוצאות של ניסויים שנערכו על מסכות חד-פעמיות ע" חברת מו"פ פרטית שחבריה קשורים לאוניברסיטה. במקביל מדגישה האוניברסיטה את הקשר השימוש החוזר רק כלפי אלה העומדים בחזית המאבק מול וירוס הקורונה, ומזהירה להצמד למדיניות והוראות המקום המשתמש ולא לבצע שיטות טיהור בבית. בהעדר שיטה לבדיקה ישירה של COVID-19 נבדקה ההישרדות של חידק הכולי (E. Coli) לאחר הטיהור של המסכה. בניסויים אלה נמצאו הממצאים הבאים המראים כי חיטוי באלכוהול והיפוכלוריט (אקונומיקה מהולה) פוגע במסכה:
  1. חימום בתנור בטמפרטורה של ºC70 למשך 30 דקות לא פגע ביעילות הסינון של המסכה, או במפל הלחץ דרכה והשמיד למעלה מ- 99% מהחיידקים.
  2. חשיפה לאדי מים רותחים במשך 10 השיג תוצאה דומה.
  3. טבילה בתמיסת אלכוהול 75% וייבוש המסכה הורידה מאד את יעילות הסינון של המסכה  בלמעלה מ- 40% על אף שהשמידה למעלה מ- 99% מהחיידקים. הסיבה לירידה ביעילות היא הסרת המטענים האלקטרוסטטיים מסיבי המסכה ע"י הכוהל. מטענים אלה הם חלק נכבד ממנגנון העצירה של חלקיקים ע"י המסכה.
  4. חיטוי בתמיסת היפוכלוריט (אקונומיקה מהולה) למשך 5 דקות. גם פעולה זו גרמה להסרת המטענים האלקטרוסטטיים מחומר המסכה וירידה ביעלות הסינון בכ- 25%. בנוסף לכך, יש חשש לשאריות חומרים מגרים על שטח הפנים של המסכה.
  5. חשיפה לאור אולטרה-סגול למשך 30 דקות. פעולה זו כמעט ולא הקטינה את יעילות הסינון והשמידה למעלה מ- 99% מהחיידקים.
סוגיית השימוש החוזר במסכות חד-פעמיות  לאחר חיטוי או עיקור נבדקה גם במגיפות קודמות. מחקרים לתוצאות חיטוי ועיקור של מסכות חד פעמיות מדרגות סינון N95 ו- P100, לרבות מסכות כירורגיות בדרגת N95, נעשו, כאמור, גם בעבר בעקבות חשש למחסור במסכות בתקופת מגיפת ה- SARS  וה- MERS ושפעת אוויאן. אחת הסיבות לבדיקת הסוגיה נבעה מכך ששימוש חוזר ללא חיטוי הוא פתח לשימוש במסכה מזוהמת עקב מגע עם חולים ונשאים ופתח להדבקה עצמית של המשתמש. זאת, עקב לכידה של כ- 99% מהמיקרואורגניזמים המדביקים במסכה ומגע פיסי בשטח הפנים של המסכה. השיטות שנוסו אז היו חיטוי בתמיסת היפוכלוריט, עיקור באתילן אוקסיד המשמש לעיקור ערכות ניתוח וערכות רפואיות אחרות, עיקור באור אולטרה-סגול, טיפול בתנור מיקרוגל וחיטוי בפאזה גזית של מי חמצן (hydrogen peroxide). שיטות אלה אמנם שמרו על יעילות סינון קרובה מאד למקורית אבל חימום במיקרוגל גרם להתכה של רכיבים במסכה, תמיסת ההיפוכלוריט גרמה לקורוזיה בפס המתכת במסכה ולשאריות חומרים מגרים. שלוש השיטות האחרות אינן זמינות לכל ארגון וגם לא מצויות בכל מוסד רפואי או גוף הבא במגע עם נפגעי קורונה. הן גם דורשות זמן ניכר לפעולתן ולא נבדק אם חומר המסכה עבר בהן שינוי.

שיטה נוספת שהוצעה היא עיקור באוטוקלב יבש ב- ºC160, אולם שיטה זו גרמה לירידה ביעילות הסינון. גם רחיצה בסבון גרמה לירידה ביעילות הסינון. שיטה המתבססת על תמיסה מימית של מלח שעברה אלקטרוליזה לא הוכחה כמבטיחה.
אחד המצבים בהם לא מומלץ לעשות שימוש חוזר במסכה חד-פעמית הוא כאשר עוסקים בפרוצדורה מייצרת אווירוסולים שיש חשש לתכולה של הוירוס בהם, כגון אינטובציה לקנה הנשימה של החולה ע"י צוות רפואי, פיום קנה (tracheotomy), איוורור ריאתי בלתי פולשני.
המרכז לבקרה ומניעה של מחלות בארה"ב (CDC) נקב במספר כללי זהירות נוספים עבור אלה שצריכים לחבוש מסכה ובמקרה שלובשים ומסירים מסכה חד-פעמית בתוך תקופת שימוש אחת, לדוגמה, במעבר בין חולה לחולה:
  1. יש להשליך את המסכה אם התלכלכה/הזדהמה, ניזוקה או קשה לנשום דרכה.
  2. מומלץ לא לגעת במסכה אך כאשר המשתמש נגע במסכה, או סידר אותה על הפנים באצבעות שיש חשש שנושאות זיהום ויראלי הוא צריך לבצע רחיצת ידיים על פי ההוראות לרחיצה.
  3. צוות רפואי צריך לעזוב את סביבת החולה אם הוא צריך לחבוש מחדש או להסיר את המסכה.
גם במקרים אלה ממליץ ה-CDC  לא להשתמש שימוש חוזר יותר מ- 5 פעמים ולאחסן מסכה בין שימוש לשימוש בתוך אביזר הכלה "נושם" כגון שקית נייר נקייה ולא שקית פלסטיק.

מודגש שוב: הסקירה נועדה למנוע החלטה עצמית על שימוש חוזר במסכות ללא שיקול נכון וללא הוראות מגורמים מוסמכים.
ראוי לציין שבחו"ל החלו יוזמות לבקש ממקומות שיש בהם מלאי מסכות שאינו בשימוש לתרום אותן לבתי חולים, למוסדות בריאות שונים ולאלה הנמצאים בחזית המאבק נגד וירוס הקורונה.
 
מקורות
Price, A; Chu, L, Stanford Medicine, Anesthesia Informatics and Media Lab. Addressing COVID-19 Face Mask Shortages.  Updated March 22, 2020. https://stanfordmedicine.app.box.com/v/covid19-PPE-1-1 
 
https://aim.stanford.edu/covid-19-evidence-service/ 
 
Viscusi, DJ; Bergman, MS; Eimar, BC; Shaffer, RE., 2009, Evaluation of Five Decontamination Methods for Filtering Facepiece Respirators. Ann Occup Hyg., 53(8): 815–827.
 
Centers for Disease Control and Prevention,The National Institute for Occupational Safety and Health (NIOSH). Recommended Guidance for Extended Use and Limited Reuse of N95 Filtering Facepiece Respirators in Healthcare Settings. 28.3.2018. https://www.cdc.gov/niosh/topics/hcwcontrols/recommendedguidanceextuse.html

 
 
 

 

שלח להדפסה כתוב תגובה

 

לחדשה זו התפרסמו 0 תגובות לפתיחת כל התגובות

כתוב תגובה סגור תגובה

שם: תוכן
כותרת
כתוב תגובה