כניסה הרשמה צור קשר

מחקר חדש בקנדה על שימוש בקנביס והסיכוי להיפצע במהלך העבודה

מאת:חוה גוגנהיים, מידענית, מרכז מידע, מדור ידע וחדשנות המוסד לבטיחות ולגיהות

תאריך:12/06/2022


מחקר חדש של המכון הקנדי לחקר בריאות ובטיחות בעבודה: עובדים הצורכים קנאביס במהלך יום העבודה או  מעט לפני תחילתו, נמצאים בסיכון מוגבר להיפצע בעבודה.   
עובדים אשר  צורכים קנאביס סמוך לתחילת עבודתם או במהלך יום העבודה עומדים בפני סיכון גבוה  לתאונת עבודה - פי שניים מהסיכון הממוצע של עובדים שאינם משתמשים כלל בקנאביס. הממצאים הללו  עולים ממחקר מתמשך בהובלתה של ד"ר ננסי קרנייד  מהמכון הקנדי לחקר הבריאות התעסוקתית  Institute for Work and Health. מחקר זה, הבודק  את השפעתו של השימוש בקנביס על הסיכון לתאונת עבודה החל מספר חודשים טרם החלת הלגליזציה של הקנאביס הלא רפואי בקנדה באוקטובר 2018.

מחקרים קודמים שבדקו השפעתו של השימוש בקנביס על סיכון לתאונת עבודה, מצאו ממצאים שאינם מובהקים וזאת ,ככל הנראה, כי לא בודדו ובדקו את השפעת  השימוש בקנאביס בסמוך לתחילת יום העבודה ו/או במהלכו, ולכן לא יכלו לקשר באופן חד-משמעית בין השימוש בקנביס לבין התאונה של העובד. במחקר החדש, לראשונה נלקח בחשבון עיתוי השימוש בקנביס בייחס לשעות העבודה.  ההבחנה בין זמני השימוש השונים בייחס לשעות העבודה אפשרה להגיע למסקנות ברורות יותר מאשר בעבר לגבי השפעת השימוש על יכולתו של העובד לשמור על בטיחותו בעבודה.  

המחקר התבסס על שלושה סקרים שבוצעו בקנדה על פני כמה שנים: ב- 2018, 2019 ו- 2020. הסקר הראשון בוצע בסמוך ללגליזציה של הקנביס הלא-רפואי בקנדה , במטרה לבדוק את השפעתה  לאורך זמן על בטיחותם של העובדים המשמשים בקנביס. הסקר הראשון הושלם ביוני 2018 על ידי כ-2,000 אנשים שעבדו לפחות 15 שעות שבועיות במקומות עבודה של חמישה עובדים או יותר. הסקר השני, שנערך בקיץ 2019, בקרב  כ-1,100 משתתפים במדגם הראשון ועוד כ-3,000 נשאלים חדשים שגויסו. הסקר השלישי, שנערך בקיץ 2020, כלל גם כ-4,000 נשאלים, כולל כ-2,300 משתתפים חוזרים.
המשתתפים שעבדו במקצועות שונים, ונבחרו מכל שכבות האוכלוסייה נשאלו בסקר על שימוש בקנביס ודפוסי השימוש בשנה שקדמה לכל סקר. בנוסף הסוקרים שאלו האם חוו פציעה בעבודה בשנה האחרונה וכך יכלו לקשר בין השימוש בקנביס לבין פציעתו של העובד על ציר הזמן , ולבודד למשל מקרים של שימוש בקנביס שהחל בניסיון להקל על כאבים שנגרמו על ידי פציעת העובד שקדמה לתחילת השימוש.

ד"ר ננסי קרנייד, המדענית הראשית של מחקר זה: "לאחר שלקחנו בחשבון את עיתוי השימוש, ראינו בבירור שהשימוש בקנאביס בסמיכות לתחילת יום העבודה או במהלכו קשור לסיכון גבוה יותר לתאונות עבודה ופציעות". לעומת זאת: "שימוש בקנאביס מחוץ לעבודה (בסוף היום/ביום חופשה) אינו גורם  לסיכון מיוחד לפציעת העובד " .

מקור: 
https://www.iwh.on.ca/newsletters/at-work/108/cannabis-use-linked-to-higher-injury-risk-but-only-among-those-who-use-at-or-before-work
==============================
לקריאת ידיעות נוספות מהעולם לחץ כאן >>
 

 

שלח להדפסה