כניסה הרשמה צור קשר

מאת: מדור ידע וחדשנות המוסד לבטיחות ולגיהות

תאריך:10/04/2023


רמת הרעש בסביבת העבודה הפנים-מבנית (IEQ - Indoor Environmental Quality) משפיעה על מצבו הפיזיולוגי והרגשי של העובד ועל רווחתו (Wellbeing) האישית, על הריכוז, על המוטיבציה ועל פוריות העבודה שלו. על פי ארגון הבריאות העולמי (WHO), רעש חזק הוא הגורם הסביבתי השני, אחרי איכות האוויר, המוביל לבעיות בריאותיות חמורות, כולל סטרס, מחלת לב כלילית, שבץ, הפרעות בתקשורת, במנוחה ובשינה.

מקורות רעש אופייניים במשרד כוללים רעשי שיחות בין העובדים, צלצולי טלפון, רעשי מכונות צילום וקפה וכד'. אז מה עדיף? משרד "רועש" או משרד "שקט"?

מחקר אמריקאי בחן את הקשר בין מפלסי הרעש במשרד לבין רמת הסטרס שחווים העובדים, כדי להמליץ על מפלסי הרעש המיטיבים ביותר עם העובדים בסביבה המשרדית. במחקר השתתפו 231 עובדי משרד בריאים, ללא קוצב לב או משאבת אינסולין, בגיל ממוצע של 44 שנים, ו-BMI ממוצע של 27.6, מחציתם נשים שאינן הרות. לגופם ולבגדיהם של העובדים הוצמדו מגוון אמצעים לבישים למדידת קצב הלב ולחץ הדם במשך יומיים-שלושה בעת ביצוע פעילויות שגרתיות בעבודה.

המחקר העלה שמפלס הרעש האידיאלי במשרד הוא
dBA 50 - מפלס הדומה בעוצמתו לממטרי גשם בינוניים ולהמהום של מקרר. בטווחי משרעת הנמוכים מ-dBA 50 והגבוהים מ-dBA 50, כל עלייה של dBA 10 הייתה קשורה לעלייה של 5.4% ברמת האי-נוחות והסטרס של העובדים ולירידה של 1.9% ברמות אלו - בהתאמה. מאפיינים כגון גיל, BMI, משך העבודה מול מסכי המחשב, לחץ דם ורמת חרדה כללית לפני התחלת המחקר, הִטו מעט את אחידות תוצאות המחקר.

כמו כן, עדיפה סביבת רעש אחידה, פחות או יותר, שאין בה עליות וירידות חדות במפלסי הרעש, משום שכל שינוי כזה עלול לעורר תגובת מתח והפרעה לריכוז העובד. למשל, לעובדים בבתי קפה יש רעש רקע אחיד וקבוע, הממסֵך את כל הרעשים הפרטניים שבסביבה ומיטיב עם העובדים במידה שאינו גבוה מדי.

מומלץ להתייעץ עם יועץ אקוסטי בעת תכנון משרד או חידוש ושיפוץ שלו, כדי שסביבת הרעש במשרד תיטיב עם העובדים בו.

מקורות:

 

שלח להדפסה