כניסה הרשמה צור קשר

יום הארגונומיה הישראלי: דיווח על מחלות תעסוקתיות בישראל

מאת:ד"ר יוהנה גייגר, ארגונומית ארצית, המוסד לבטיחות ולגיהות

תאריך:17/02/2016


פגיעות במערכת השריר, השלד והעצבים הקשורות לעומס מצטבר בעבודה, כגון פגיעות גב, כתפיים, צוואר או שורש כף היד, נפוצות בענפי התעסוקה.  פגיעות אלו גורמות להפסדי עבודה ולעלויות גבוהות בכל מדינות העולם.   על פי הנתונים האחרונים של חברת ליברטי מוצ'ואל האמריקנית, פגיעות הנגרמות עקב ניטול גורמות להפסד של כ-  15 מיליארד דולר בשנה, או 24% מסך העלויות של פגיעות בעבודה.  יחד עם פגיעות הנגרמות עקב מאמץ יתר ותנועתיות חוזרנית בעבודה, פגיעות אלו עולות למשק האמריקני כ-21 מיליארד דולר, או 34% מסך העלויות השנתיות של פגיעות בעבודה. 

יום הארגונומיה הישראלי

מאז שנת 2000, ארגוני בריאות, בטיחות וארגונומיה במדינות העולם מציינים את היום האחרון של חודש פברואר כל שנה כ"יום הבינלאומי למניעת פגיעות שריר-שלד מצטברות".  בארץ מציינים את היום (החל משנת 2008) כיום הארגונומיה הישראלי

לציון היום, בעלון האלקטרוני של 29.2.16 תוצג סקירה של הנעשה בארגונומיה היום:

 
  • פגיעות ארגונומיות בישראל – נתוני הרישום למחלות תעסוקתיות – יוהנה גייגר
  • תקינה ארגונומית בארץ – אייל לוי
  • חידושים בעמדות עבודה יושבניות – ענבר גלבוע
  • יישום פתרונות לסוגיית היושבנות בתעשייה – נילי יחיאלי
  • פרויקט ארגונומיה במפעל פארמה  - אווה הונימן
 
מחלות תעסוקתיות בישראל

הרישום למחלות תעסוקתיות בישראל, הפועל משנת 2011 בתמיכת משרדי הכלכלה והבריאות, מאגד את המידע והנתונים בנושא מחלות תעסוקתיות בארץ. מקור הדיווח העיקרי הוא הרופאים התעסוקתיים במרפאות התעסוקתיות השונות; עם זאת, מתקבלים דיווחים גם מרופאים פנימיים, דרמטולוגיים, רופאי ראות ועוד.  

על פי דוח הרישום שהתפרסם ביולי 2015, חלקן של פגיעות שריר, שלד ועצב הלך וגדל בין שנת 2012 לשנת 2013:  חלקה של קבוצת המקרים הגדולה ביותר -  מחלות במערכת השמע – הלך וקטן: בשנת 2012 היוו 64.7% מן הדיווחים, ובשנת 2013, 54.4%.  לעומת זאת, מחלות של מערכת השריר-שלד ומערכת העצבים  היו  21.6% מן הדיווחים בשנת 2012, ו-26.7% מן הדיווחים בשנת 2013.  

בשנת 2013, היו רק ארבע אבחנות עבורן נרשמו יותר ממאה דיווחי מקרים, מתוכן אחת במערכת השריר ושלד:

 
  • ירידה בשמיעה -  823 מקרים
  • תסמונת התעלה הקרפלית – 240 מקרים (כמעט 13% מכלל הדיווחים)
  • טנטון באזניים -    178 מקרים 
  • פגיעות בלתי מוגדרות של מיתרי הקול או תיבת הקול (larynx) - 109 מקרים. 

בנוסף, היו 13 אבחנות עבורן נרשמו יותר מעשרה דיווחים; מתוכן 8 במערכת השריר ושלד.
 
בין הפגיעות: "מרפק טניס" (אפיקונדיליטיס לטראלי) (60 מקרים); פגיעה בגידי הכתף (השרוול המסובב) (30 מקרים); תסמונת דה-קרוון של גידי האגודל (24 מקרים);  פגיעה בעצב האולנרי (18 מקרים); כאב גב תחתון (14 מקרים);   פגיעה במפרק האגודל (CMC) (13 מקרים); אצבע הדק (13 מקרים; טנדיניטיס מסויידת (11 מקרים). 

מתוך הדיווחים על מחלות במערכת השריר, השלד והעצבים בשנת 2013, ניכר חלקן הגדול מאד של פגיעות במפרקי הגפה העליונה: דיווחים על תסמונת התעלה הקרפלית (תסמונת שורש כף היד) היוו מעל מחצית המקרים (51.8%).  אפיקונדיליטס לטראלית (מרפק טניס) נרשם ב- 13% מן הדיווחים;  תסמונת השרוול המוסבב (פגיעה בגידי הכתף)  6.5%  מן הדיווחים.

ניתן למנוע פגיעות אלו ואחרות על ידי הפחתת עומסים מצטברים בעבודה: התאמה ארגונומית של מקומות עבודה, הדרכת עובדים בעקרונות הארגונומיה  והפצת מידע רלוונטי בכל ענפי התעשייה.  יום הארגונומיה הישראלי מהווה הזדמנות להעלאת המודעות למשמעותן של פגיעות מצטברות, ולחשיבות מניעתן.  




מקורות:
רישום מחלות תעסוקתיות בישראל: דו"ח 2012-2013; המרכז הלאומי לבקרת מחלות, הרישום למחלות תעסוקתיות

 

שלח להדפסה