כניסה הרשמה צור קשר

מאת:ענבר גלבוע, יועצת ארגונומית; ד"ר יוהנה גייגר, ארגונומית ארצית, המוסד לבטיחות ולגיהות

תאריך:08/03/2017


השבוע חל יום האישה 8.3.17. לכבודו, מובאת כתבה שנייה בנושא עבודת נשים הרות. לכתבה הראשונה בנושא נשים עובדות – ארגונומיה בזמן היריון 

איזה משקל מותר לאישה בהיריון להרים?

רבבות נשים ממשיכות לעבוד במשך תקופת ההיריון, וחלקן בעבודה הכרוכה במטלות ניטול ידני, כולל הרמה או הורדה, הרכבות, הזזה והעברה של סחורות , משיכה או דחיפה, פריקה וטעינה.  על מנת לשמור על בריאות הנשים ועל בריאות העובר, יש צורך בהנחיה מבוססת ראיות מחקריות למגבלת המשקל לניטול בזמן ההיריון. במקרים רבים, ההנחיות על פעילות מותרת או אסורה נותרו לשיקול דעתו של הרופא המטפל, ללא המלצות מקצועיות ברורות מתחום הארגונומיה.

בשנת 2013 פורסם מחקר בנושא מגבלות הרמת משאות לנשים הרות. במחקר, הציעו החוקרים הנחיות אופרטיביות והמלצות להגבלת משקל להרמה עבור נשים בהריון. ההמלצות נשענות על סקירת ספרות, הקושרת את הרמת המשאות עם השפעות בריאותיות על אמהות ותינוקות, ומסתמכת על המשוואה להרמה מומלצת של המכון האמריקני לבטיחות ולבריאות בתעסוקה ( NIOSH Lift Equation).


משוואת NIOSH  למשקל מירבי המומלץ במטלות הרמה ידנית
 
משוואת NIOSH היא כלי ארגונומי להערכת משקל מרבי מומלץ למטלות הרמה. המשוואה מתייחסת למטלות של הרמה, הנמשכות עד שמונה שעות ביום, מבוצעות על ידי עובד בריא בתנאים מוגדרים, כגון גובה ההרמה, ומרחק המשא מן הגוף. על פי המשוואה, המשקל המקסימלי המומלץ להרמה בידי עובד בריא הוא 23 ק"ג, וזאת בתנאי הרמה אידיאלים: הרמה בשתי ידיים, משא בגודל נוח, המורם באופן קרוב לגוף, ללא כיפוף או פיתול של הגו, וללא כריעה או הרמה מעל הראש. מרבית מטלות הניטול אינן מתבצעות בתנאים אידיאליים, ולכן רצוי להזין למשוואה נתונים המייצגים את תנאי המטלה בפועל, כגון גובה ההרמה (מגובה הרצפה או מעל הראש), ומרחק ההנחה מהגוף (רחוק או בזווית). חישוב המשוואה יסייע להתאמה בין המשקל המרבי המומלץ לתנאים בשטח.

הגבלת המשקל בהתאם לתוצר המשוואה, Recommended Weight Limit RWL (גבול ההרמה המומלץ), תורמת אמנם למזעור הסיכון לפגיעות גב בקרב 90% מכלל אוכלוסיית העובדים הבריאים, אך רק -75%  בקרב נשים בריאות, שאינן בהיריון. 

מגבלות הרמה לנשים הרות

בשנת 1984, הציע ארגון הרופאים האמריקני (AMA) הנחיות למגבלות הרמה עבור נשים בריאות בהיריון תקין וללא סיבוכים, על בסיס תדירות ההרמה והתקדמות ההיריון. 

ההמלצות מתייחסות למטלות המתבצעות בצורה חוזרנית, או לסירוגין במהלך העבודה, ולשבוע ההיריון:

 
  • הרמת משקל עד 23 ק"ג מותרת באופן חוזרני עד השבוע 24, ולסירוגין עד שבוע 30. 
  • אחרי שבוע 24 – מומלצת מגבלת המשקל להרמה חוזרנית, עד 11 ק"ג.
  • אחרי שבוע 30 – מגבלת המשקל להרמה לסירוגין, עד 11 ק"ג. 
 
הנחיות אלו אינן כוללות הגדרה מדויקת של תדירות ההרמות החוזרניות או של משך ההרמה. כמו כן, הן אינן מביאות בחשבון פרמטרים המשולבים במשוואת NIOSH, כגון גובה או מרחק ההרמה מן הגוף. 

עקב מגבלות אלו ביישום המלצותNIOSH  או המלצות AMA עבור עובדות הרות בתנאי עבודה שונים, נרתמו חוקרים להתאמת המלצות הרמה לתנאי היריון: נערכו מדידות אנתרופומטריות, שאפשרו את אומדן המרחק המינימלי בין עמוד השדרה למרכז המשא בשלבי היריון שונים, עקב גדילת בטן האישה. כמו כן, הובא בחשבון הלחץ המכני המופעל בכיפוף לפנים, בכריעה או בעמידה ממושכת, והשפעתו האפשרית על החזר הדם הוורידי לאם ולעובר. 

על בסיס שיקולים אלה ואחרים, פרסמו חוקר NIOSH תום ווטרס ועמיתיו בשנת 2014 הנחיות להגבלת משקל ההרמה בקרב עובדות הרות.  

ההמלצות להרמה בהיריון והנחיה ליישומן מובאות בתרשים. על הקלינאי לברר את גיל ההיריון ואת תדירות ההרמה הנדרשת בעבודה:

 
  • הרמה של פחות מפעם אחת בחמש דקות מוגדרת כהרמה בתדירות נמוכה. יש להתייחס לגיל ההיריון על פי התרשים (עד 20 שבועות, או יותר מ-20 שבועות). 
  • בהרמה שבין 5 ל-180 פעמים בדקה, יש להתייחס למשך החשיפה:
  • פחות משעה ביום מוגדר כמטלת הרמה חוזרנית, בחשיפה קצרה. יש להתייחס לגיל ההיריון על פי התרשים.
  • יותר משעה ביום מוגדר כמטלת הרמה חוזרנית, בחשיפה ממושכת. יש להתייחס לגיל ההיריון על פי התרשים.
 
עבור שלושת התנאים המוגדרים מצוינים בתרשים משקלים מרביים מומלצים למרחקי ניטול ולגבהים שונים.  


תהליך ניתוח משקל מומלץ להרמה בשלבי היריון מוקדמים ומאוחרים, עבור 3 תדירויות הרמה
 
מקור: Waters et al, 2014
 
לדוגמה, אישה בהיריון בשבוע הנמוך מ-20, המרימה משא קרוב לגוף במרחק של עד 38 ס"מ  מעמוד השדרה התחתון, בגובה ביניים (מגובה הירך עד גובה הכתף), יכולה להרים את המשקל המקסימלי המותר של ~16 ק"ג . עם התקדמות ההיריון מעבר ל-20 שבועות וגדילת הבטן, המשקל המותר באותם תנאים יעמוד על ~12 ק"ג בלבד. ככל שמרחק המשא מהגוף עולה, ועם שינוי גובה ההרמה לאזור שמעל הכתף או מתחת לירך, המשקל המומלץ המותר יורד.

יישום המלצות אלה עשוי לשפר את בטיחותן של נשים הרות בעבודות הכוללות מטלות ניטול. עם זאת, התאמת המשוואה לנשים בהיריון מוגבלת בחלקה ואינה נותנת מענה להרמות בתדירויות גבוהות מאוד (מעל 3 הרמות בדקה). נוסף על כך, החוקרים ממליצים להימנע מהרמה או מהורדה של משא לגובה הנמוך מאמצע השוק. בכל אחד מהמקרים הללו, או במקרים שבהם התנאים המגבילים של המשוואה אינם מתקיימים, מומלץ להיוועץ ברופא המטפל ובאיש מקצוע מתחום הארגונומיה והבריאות התעסוקתית.
 
מקורות: 
 
Waters, T.R., MacDonald, L.A., Hudock, S.D. and Goddard, D.E. (2013). Provisional Recommended Weight Limits for Manual Lifting During Pregnancy. Human Factors, 56(1), 203-214.  
ארגונומיה פיסקלית, גייגר, י. המוסד לבטיחות ולגיהות 2015
 ת- 196, פז, מ. המוסד לבטיחות ולגיהות 2015. היריון וגם עבודה – ציפייה בטוחה

 

שלח להדפסה