כניסה הרשמה צור קשר

הקשר בין תסמונת מנהרת שורש כף היד (CTS) לבין עבודה מול מחשב

 

עודכן ב:19/03/2014

 

מטה-אנליזה חדשה לא הצליחה למצוא קשר סטטיסטי מובהק בין עבודה מול מחשב לבין הסיכון לסבול מתסמונת מנהרת שורש כף היד  


תסמונת מנהרת שורש כף היד (CTS) היא תופעה נפוצה בקרב האוכלוסייה הבוגרת העובדת – הגורמת להוצאות רפואיות ולסבל. מחקרים בוצעו בעבר על מנת לבדוק את הקשר בין עבודה מול מחשב לבין CTS, אולם הם סיפקו ממצאים סותרים. במסגרת סקירה ומטה-אנליזה חדשה של המחקרים הרלוונטיים בתחום, נבדק שוב הקשר.

בסך הכל איתרו החוקרים שישה מחקרים שענו על הקריטריונים להכללה. חשיפה הוגדרה באופן שונה במחקרים השונים, והסתמכה בעיקר על דיווח עצמי. הסיכון היחסי בהכללה של כל המחקרים ל-CTS בעבודה מול מחשב היה 1.67, אולם עם רווח סמך רחב (רווח בר סמך של 95%: 0.79-3.55), בעיקר בשל שני מחקרים גדולים שסיפקו ממצאים סותרים.

על בסיס שלושה מחקרים, הסיכון היחסי לשימוש במקלדת היה 1.11 (רווח בר סמך של 95%: 0.62-1.98) ולשימוש בעכבר – 1.94 (רווח בר סמך של 95%: 0.90-4.21).

החוקרים מסכמים, שעל סמך סקירה זו, אף כי נמצא סיכון מוגבר ל-CTS בשימוש במחשב, הוא לא היה משמעותי סטטיסטית וכי הם לא הצליחו לקשור בין שימוש במחשב לבין CTS, בעיקר בשל הבדלים ובעיות מתודולוגיות בין מחקרים שונים. יחד עם זאת, רופאים המטפלים באנשים הסובלים מ-CTS צריכים לשוחח איתם כיצד ניתן לשפר את סביבת עבודתם. לכתבה המלאה

 

מקור:אתר "האיגוד הישראלי לרפואה תעסוקתית".

 

שלח להדפסה