כניסה הרשמה צור קשר

סיכונים פסיכו-חברתיים בעבודה וסיכוני שרירי שלד - הבעיות הנפוצה ביותרבעבודה באירופה

 

עודכן ב:12/07/2015

 

בסוף חודש יוני, פרסמה הסוכנות האירופית לבטיחות ולבריאות בעבודה EU-OSHA את הממצאים העיקריים של סקר העסקים האירופי השני בנושא סיכונים חדשים ומתפתחים בתחום הבטיחות והבריאות בעבודה [Second European Survey of Enterprises on New and Emerging Risks) ESENER-2)].
 
במסגרת הסקר, נאספו ממצאים מכ-50 אלף מקומות העבודה ב-36 מדינות, כולל 28 מדינות של האיחוד האירופי. המשתתפים בסקר נתבקשו לציין מהם הסיכונים העיקריים, בתחום הבטיחות והבטיחות בעבודה, הקיימים בארגוניהם, לציין איך הם מתמודדים עם סיכונים אלו. סיכונים פסיכו-חברתיים יחד עם בעיות שריר-שלד זוהו כבעיות הנפוצות ביותר ב-28 מדינות האיחוד האירופי. גורם הסיכון הנפוץ ביותר מבחינה פסיכו-חברתית בעבודה - כ-58% מהם הינו התמודדות מול "לקוחות" קשים (לוקוחות, מטופלים, תלמידים וכו') – נתון זה משקף את ההתפתחות המתמשכת של מגזר השרותים במשק. התמודדות עם לחץ של זמן גם הוא זוהה בתור סיכון פסיכו-חברתי נפוץ על ידי 43% מקרב המגיבים. הסיכון הקשור בפעולות המובילות לבעיות שריר-שלד וכתוצאה מהן כאבים ועייפות, דווחו אף הן כבעיות רווחות בקרב מגוון רחב של מגזרים.
 
ממצא מעניין נוסף שעולה מהסקר מצביע על כך ש 76% ממדינות האיחוד האירופי מקיימים באופן שוטף תהליכי ניהול סיכונים, כאשר 90% מהם חושבים שזו דרך טובה ויעילה להתמודד עם בעיות בטיחות ובריאות בסביבת העבודה.

האמצעים הספציפיים למניעת סיכונים פסיכו-חברתיים כוללים רה-ארגון על מנת לצמצם דרישות התפקיד ולחץ בעבודה (38%) ומתן יעוץ דיסקרטי לעובדים (36%). ממצאי חשוב אחר של הסקר מצביע על רמה גבוהה של מעורבות העובדים (הן באופן פורמלי והן באופן אי פורמלי) כמאפיין מהותי של סביבת העבודה האיכותית.

ממצאי הסקר מדגישים את העובדה שהתמודדות עם סיכונים פסיכו-חברתיים נחשב על ידי מעסיקים כמאתגרת וקשה יותר לעומת התמודדות עם שאר הסיכונים. לדבריה של מנכ"לית EU-OSHA ד"ר כריסטה סדלצ'ק [Christa Sedlatschek], "כמעט אחד מתוך חמישה עסקים אשר מדווחים על קשיים פסיכו-חברתיים הנובעים למשל מהצורך להתמודד מול לקוחות קשים או לעבוד תחת לחץ הזמן, מצביעים גם על חוסר המידע והכלים הנדרשים להתמודדות היעילה עם סיכונים אלו".
 
יותר ממחצית ממשתתפי הסקר (53%) דיווחו על מחסור במידע על שיטות ודרכים להתמודדות עם סיכונים פסיכו-חברתיים במסגרת סקרי והערכות הסיכונים.
 
הדו"ח המסכם של הסקר ESENER-2 ב-25 שפות
פורסם באתר EU-OSHA.

 

 

מקור:יחידת האינטרנט, המוסד לבטיחות ולגיהות.

 

שלח להדפסה