כניסה הרשמה צור קשר

מחקר חדש בנושא הקשר בין חשיפה מוגברת לחומרי הדברה לבין שכיחות גבוהה של מחלת הפרקינסון

 

עודכן ב:04/11/2015

 

במחקר חדש שבצעו חוקרים מהמחלקה לנוירולוגיה בסורוקה, נמצא כי השכיחות של מחלת הפרקינסון בקרב היישובים החקלאיים בעוטף עזה, גבוהה ב-54 אחוז מהממוצע באוכלוסיית הנגב. המחקר פורסם לאחרונה בכתב העת היוקרתי Parkinson's Disease.
 

פרקינסון היא מחלה נוירולוגית קשה שגורמת לפגיעה הדרגתית בתנועות הגוף, ותסמיניה העיקריים הם רעד, קישיון השרירים ותנועה איטית. המחלה נגרמת מפגיעה בתאים במוח שמייצרים את החומר דופמין, שלו תפקיד מכריע ביכולת לבצע תנועות באופן תקין. כתוצאה מהפגיעה בתאים חלה ירידה ברמת הדופמין המפורשת במוח. 
 

במסגרת המחקר, בצעו החוקרים מיפוי של האוכלוסייה של חולי הפרקינסון בנגב על סמך מאגר הנתונים של כללית, שיותר מ-70 אחוז מאוכלוסיית הנגב הם מבוטחיה. במחקר נמצא שבקרב 3,792 חולי פרקינסון בנגב, שכיחות המחלה גבוהה יותר בקרב יהודים המתגוררים בישובים חקלאיים (שיעור של 60-40 אחוז יותר מהממוצע) ונמוכה יותר בקרב בדואים החיים בפזורה הבדווית (שיעור של 47% יותר מהממוצע) או בישובי הקבע (שבהם שכיחות מחלת פרקינסון גבוהה ב-29 אחוז מהממוצע).
 

השכיחות הגבוהה ביותר של מחלת פרקינסון נמצאה בישובי עוטף עזה אשר רובם ככולם הם ישובים חקלאיים. נמצא כי העלייה בשכיחות המחלה ביישובים החקלאיים השונים תלויה בקרבתם לשדות מעובדים - בישובים שבהם יש מעט שדות מעובדים יש עלייה בשיעור של כ-37 אחוז ואילו ביישובים שבהם שדות מרובים וגדולים יש עלייה בשיעור של 54 אחוז יותר מהממוצע האזורי.
 

החוקרים סבורים שהחשיפה המוגברת לחומרי ההדברה שבהם משתמשים לעיבוד השדות, היא הגורם לשכיחות הגבוהה של המחלה בקרב התושבים בעוטף עזה ולא הלחץ הנפשי שבו הם נתונים.
 

ד"ר גל איפרגן, מנהל המחלקה לנוירולוגיה וסגן מנהל המרכז הרפואי סורוקה: "במחקר מצאנו כי קיימת שכיחות גבוהה של מחלת פרקינסון באוכלוסייה המתגוררת בישובים חקלאיים יהודיים. עלייה זו תלויה בהיקף השטחים המעובדים הקרובים לאזורי המגורים". 

 

מקור:אתר האינטרנט, בית החולים סורוקה.

 

שלח להדפסה