כניסה הרשמה צור קשר

ועדת הכלכלה אישרה לדחות את הכניסה לתוקף של תקן בטיחות מתקני גז טבעי במפעלים

 

עודכן ב:06/06/2016

 

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, אישרה היום את בקשת משרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים להאריך את תקופת המעבר לעניין אישור תקינות מתקני גז טבעי – שנקבעה ברפורמה שאישרה הוועדה לפני כחצי שנה ונועדה לחסל את הבירוקרטיה שמנעה חיבור מפעלי תעשייה לגז טבעי. הארכת תקופת המעבר, שאמורה הייתה להסתיים ב-1 ביוני, תאפשר למכון התקנים או לגוף בודק אחר מחו"ל להמשיך לתת אישורי תקינות למתקני גז טבעי במפעלי התעשייה, וזאת לחצי שנה נוספת או עד שהרשות הלאומית להסמכת מעבדות תסמיך גופים בודקים נוספים. היו"ר כבל ביקש לדעת מה הסיבה שהבקשה הוגשה לוועדה ברגע האחרון ומדוע נדרשת הדחייה, והבהיר כי להבא לא יאפשר להגיש בקשות דחייה דומות באיחור.
 
במסגרת הרפורמה קבעה הוועדה כי אישור התקינות הדרוש על מנת להשתמש במתקן גז טבעי במפעל יינתן על ידי גוף בודק אותו תסמיך הרשות להסמכת מעבדות. עם זאת מאחר וההסמכה אורכת זמן נקבעה תקופת מעבר של חצי שנה, שאמורה להסתיים ב-1 ביוני, במהלכה אישור התקינות יינתן על ידי מכון התקנים או על ידי גוף הפועל בחו"ל וכשיר לבצע את הבדיקה. כעת הסביר יועץ מנכ"ל משרד האנרגיה, רועי ישראלי, כי המשרד מבקש להאריך את תקופת המעבר בחצי שנה נוספת, או עד למועד בו ימסור שר האנרגיה הודעה על הסמכת הגוף הבודק הראשון – לפי המוקדם מבניהם. היו"ר כבל דרש לדעת מתי תסתיים ההיערכות ומי יכול להתחייב על כך שהמשרד לא יבקש הארכות נוספות.
 
נציג האוצר אמיר רשף אמר כי "ועדת המומחים גיבשה את התקן בצורה שהתעשייה הלינה כי הוא מורכב ומסובך מדי, ומקשה על מי שירצה להתחבר לגז הטבעי בעתיד וזה הזיז את לוח הזמנים. לכן לא הספקנו לטפל בתקן ולהסמיך מעבדות". נציגת מכון התקנים, אלה עטרות, אמרה כי התקבלו 450 היערות לתקן ועוד 150 הערות לתקן הצנרת, כשלרוב מתקבלות 20 עד 50 הערות לתקן. היא הוסיפה כי בתחילת יוני יתקיימו 5 ימים רצופים לשמוע היערות לתקן, והעריכה כי ב-30 ביוני התקן יעלה לאישור.
 
סמנכ"ל פניציה, מישל בן סימון, אמר כי יש לו תחושת דז'ה וו, שכן בדיון לילי שקיימה הוועדה במסגרת הרפורמה בחוק ההסדרים עלתה הבעיה שעלולה להידרש בדיקה מחודשת לתנור של פניציה, בו הושקעו 100 מיליון שקל. "מחירי המזוט ירדו מאז ולא כדאי לעבוד בגז טבעי והמשרד להגנת הסביבה לא מאפשר לחזור למזוט, לכן אנחנו במלכודת דבש ועלולים לחזור חצי שנה אחורה ולהידרש לאשר את התנור מהתחלה למרות שהוא נעשה לפי דירקטיבה אירופית", אמר. רשף השיב כי החוק מאפשר להמשיך לפעול לפי אותן אמות מידה ואין צורך בבדיקה חדשה.
 
בתום הדיון אישר היו"ר כבל לדחות את מועד המעבר, אך דרש כי במידה ושר האנרגיה יחליט על סיום מועד המעבר עוד לפני ה-1 בדצמבר השנה הוא יצטרך להודיע על כך לוועדת הכלכלה ולפרסם זאת באתר האינטרנט של המשרד, בנוסף לפרסום ברשומות.

 

מקור:אתר הכנסת.

 

שלח להדפסה