כניסה הרשמה צור קשר

השפעות שליליות של קעקועים על הבריאות

 

עודכן ב:14/09/2016

 

קעקועים היו בעבר נחלתם של קבוצות שוליים בחברה, אך בשנים האחרונות הפכו לתופעה מקובלת בכל שכבות האוכלוסייה, ובעיקר בקרב בני נוער ואנשים צעירים. נושא הבטיחות של טכניקה זאת, טופל בעבר על ידי רשויות הבריאות, והנחיות שפורסמו התמקדו בעיקר בהבטחת ההגיינה של התהליך וחומרי הצבע כדי למנוע זיהומים. LAUX וחב' ( NEJM 2016;387:395 ) בסקירה על בעיות בריאות הקשורות עם קעקועים טוענים כי עם עליית הפופולריות של הקעקועים, נכנסו לשוק חומרי צבע חדשים, שהרכבם לא תמיד יודע במדויק, וכמובן אין מידע על הסיכון הטוקסיקולוגי הנובע מהם.

פרט לסיכון לזיהום, יש חשש מפני תופעות של שפעול חומרים רעילים בחשיפה לשמש וקרינה, סיכון לנדידה של החומרים לרקמות ואברים אחרים בגוף, ואף שינוי מטבולי שיהפוך אותם לרעילים. חשש נוסף הוא, שבזמן תהליך הסרת קעקועים בעזרת לייזר, חומרי הצבע יתפרקו לתת רכיבים רעילים. אמנם זיהומים מקומיים מתרחשים בעקבות ביצוע הקעקוע בשכיחות של 5-1%, אך תופעות זיהומים מערכתיים ותופעות בריאותיות אחרות דוגמת רגישות יתר עלולות להופיע בחלוף זמן רב מהביצוע ואפילו לאחר שנים. אמנם זיהומים בפטריות ונגיפים בעקבות קעקוע נדירים יותר אך הם קשים יותר לטיפול. מרבית הזיהומים שדווחו היו בחיידקי סטאפילוקוקוס או סטרפטוקוקוס, מיקובקטריה (שחפתי ולא שחפתי) ופסאדומונאס.

בעבר דווחו זיהומי עור רבים עקב קעקועים, קנדי וחב' דווחו (NEJM 2012;367:1020 ) על מספר ניכר של זיהומי עור ורקמות רכות ברוצ'סטר, ניו יורק. הדיווח הראשון התקבל מרופא עור, והחוקרים החלו לחקור התפרצות של זיהומים בחיידק מיקובקטריום כלוני. מאוקטובר עד דצמבר 2011, 19 איש (13 גברים ושש נשים בגילים 18-48) לקו בזיהום בעור 3 שבועות לאחר ביצוע קעקועים אצל אדם אחד שהשתמש בדיו מסחרי מוכן מראש. דגימות עור שנלקחו מ-17 מטופלים הצביעו על דלקת חמורה בעור, וב-14 מקרים בודד החיידק, שאופיין על ידי ריצוף הדנ"א. הרצת הדגימות בג'ל הוכיחה זהות בין 11 בידודים של החיידק ושל זיהום באחד מתוך 3 בקבוקי דיו מוכן מראש שעדיין לא נפתחו. 18 מתוך 19 הנפגעים טופלו באנטיביוטיקה ומצבם הוטב. החוקרים קבעו, כי בקבוק הדיו שסופק על ידי היצרן היה מזוהם בחיידק הנ"ל, שקרא להחזיר אליו את כל הבקבוקים בסדרה זו.

חשוב לדעת, שלמרות הקפדה על ניקיון  והיגיינה במכוני קעקוע, קיים סיכון מוחשי לזיהומים עקב פעילות זו. מחקר אחר מצא כי עד 20% מבקבוקי הדיו היו מזוהמים והכילו עד108 חיידקים למ"ל, כולל בקבוקים שהיו מסומנים כסטריליים. מחקר בגרמניה בשנת 2010 מצא כי 68% מהאנשים בעלי קעקועים דווחו על תופעות שליליות, רובן קשורות לדיו צבעונית, ומהם 7% היו סיבוכים מערכתיים ו-6% התמשכו לאורך זמן. צריך לזכור כי רק מקרים קשים יפנו לקבל עזרה רפואית, כך ששכיחות התופעות השליליות גבוה יותר. בדנמרק מצאו כי התופעות השליליות של הקעקועים התמקדו בעיקר בהופעת אלרגיה לחומרי הצבע, כאשר האדום נמצא במקום ראשון. התגובה עלולה להופיע לאחר חודשים או שנים לאחר הקעקוע. המנגנון להופעת רגישות מאוחרת אינו ברור, אך זאת דוגמה לחשיפה ממושכת וקבועה לחומר מסוים שיכול להיות אלרגן או אדז'ובנט. רוב התגובות הן דלקתיות, והן עלולות להופיע בצורת כיבים ברגישות יתר, או היפרפלסיה בעור ואפילו דלקות בעיניים. מבחינה היסטולוגית התופעה מתאפיינת בתסנין לימפוציטים מטיפוס T ודלקת אופיינית בדרמיס. יש קושי לזהות את החומר גורם האלרגיה בצבעים על ידי שיטת המדבקות המקובלת. במחקר בדנמרק זיהו מרכיב ניקל בדיו כאלרגן רק בחלק קטן מהנבדקים. מתכות אחרות שנמצאות בדיו הן נחושת, כספית, קדמיום ואלומיניום, האחרון הוכח כגורם מחלות אוטואימוניות ודלקתיות. עם זאת, המחקר קבע שהאלרגיה לקעקוע מתפתחת לאורך זמן רב ולאו דווקא לחומרים הנמצאים בצורתם המקורית בדיו. נוכחות קדמיום בדיו עשויה להסביר את הרגישות לקרינה. הסבר אחר הוא פירוק של צבעים לאמינים ארומטיים דוגמת פניל די אמין. החוקרים סוברים כי האלרגנים נוצרים בתוך העור, על ידי מטבוליזם, אך לא ברור עדיין מה החומר הסופי. האלרגיה המתפתחת עלולה לגרום רגישות גם לצבעים הנמצאים בבדים שונים ובבגדים. בבדיקות של קשרי לימפה אזוריים, נמצאו אף תגובות דלקתיות לחומרי הצבע שבדיו, דבר המאשר את הכור האימונוגני של הדיו. נושאים אחרים הנדונים בסקירה הם תופעות טוקסיקולוגיות, , מטבוליות, סרטניות בעקבות קעקועים או הסרתם, וכן היבטי רגולציה. בסיכום קוראים המחברים לנקוט צעדים ולפרסם הנחיות שיגנו על בריאות הציבור.
 
הכותב: ד"ר איתן ישראלי
מומחה לבטיחות ביולוגית
ויו"ר אבי"ב – האגודה הישראלית לבטיחות ביולוגית 

 

מקור:ד"ר איתן ישראלי.

 

שלח להדפסה