כניסה הרשמה צור קשר

סדנת התמודדות עם מתח נפשי ככלי בידי הממונה למניעת תאונות

 

עודכן ב:03/05/2017

 

בחודש אפריל קיים המוסד לבטיחות ולגיהות השתלמות על התמודדות עם מתח נפשי ככלי בידי הממונה למניעת תאונות בהנחיית עו"ד הדס הרטל המתמחה בייעוץ ואימון למנהלים ועובדים בתעשיה ובמגזר הציבורי והעסקי לגבי התמודדות אפקטיבית בעבודה.

הדגשים שעלו בסדנה: 
1. תפקידו של הממונה הוא מורכב - נמצא בין הפטיש לסדן בין העובד למנהל, ולמרות שעיקר תפקידו הוא בטיחות הדרך לגרום להשפעה על עובדים ומנהלים במפעל קשורה לתקשורת אפקטיבית ונכונה כגון: העברה נכון של מסרים, אורך המסר, התאמת המסר לאישיות של המנהל שנמצא בפניו והאינטרסים שלו. 
2. בסדנה הועבר לממונים טופס מובנה של הכנה לפגישה עם מנהלים ועובדים. הם מלאו את הטופס כהכנה למפגש קרוב מורכב שצפוי להם בעבודתם. ולאחר מכן נערך ניתוח של השימוש בטופס. משתתפים רבים מצאו שהכנה מסודרת לפגישה צפויה לפי טופס זה סייעה להם במיקוד, בחידוד המסר, ובניהול הפגישה ועשויה להקל על השגת המטרה שהציבו לעצמם. 
3. דובר על הנעת עובדים ודרכים לזרוע מוטיבציה בקרב עובדים לשמור על הבטיחות. על כל שבחלק מהמקרים זו משימה מורכבת. הוצע להתאים את דרך ההנעה לאינטרסים ולאישיות של העובד הספיציפי. על כך שכדאי לממונה לפנות לעובד באופן מאפשר ופתוח, להציע לו עזרה, חומרים או הכשרה מתאימה אך מבלי לנסות "לחנך" אותו כדי לא ליצור התנגדות.
4. דברנו על כך שדרכים עקיפות של העברת מסרים כגון שימוש בסרטונים, הומור, חיזוק חיובי לעמיתים עובדות באופן אפקטיבי יותר מלמידה ישירה וחינוך. דברנו גם על כך שלא כדאי לפנות לעובד באותה דרך שוב ושוב אלא כדאי לגוון את דרכי ואופני הפניה. 
5. שיתוף עמיתים לממונים- עצם השיתוף של ממונים בקבוצת עמיתים על קשיים כגון: ארגון שמנוהל על ידי דאגה לשורת הרווח והגדלת התפוקה, מקומות בהם יש דמויות מפתח דומיננטיות במפעל שמזלזלות בבטיחות, התמודדות עם פוליטיקה ארגונית /דמויות מפתח בועדי עובדים שלא מעריכות בטיחות- יכול לסייע במספר מישורים:  מציאת פתרונות חדשים  למידה מנסיונם של אחרים  תרומה לחוסן הנפשי והבריאותי של הממונה.  כלי ללמידה מהירה ואפקטיבית של דפוסי תקשורת אפקטביים- ושכלול התקשורת.    דובר על הערך הרב שיש בקבוצת עמיתים/ ממונים עמיתים שנמשכת כמה חודשים.
6. הממונים ציינו שבתקופה האחרונה מורגש שיפור מסויים במעמדו של ממונה הבטיחות, דבר שאולי מושפע מפרסום מאסיבי בנושאי בטיחות שמארגן המוסד. לדברי הממונים הם מתרשמים שהדבר משפיע על העלאת המודעות לנושאי הבטיחות שמארגן המוסד שמשפיע על האופן בו המסרים לגבי בטיחות  מתקבלים במפעל. 
7. דברנו על סוגי תגובה למתח, ועל החשיבות הרבה של מודעות לגורמי מתח במניעת תאונות, והממונים התנסו באבחון סוגים של עובדים שלהם קווי אישיות מיוחדים הגורמים להם לקשיים נפשיים ופיזיים וכן לפגיעה בבטיחות (למשל: העובד המעופף, זה שיודע הכל, החפפן, הפרפקציוניסט, העובד הפעלתן, העובד הכעסן שנכנס לקונפליקטים באופן קבוע, העובד השחוק או המדוכא, ועוד). דברנו על הדרך האפקטיבית להתמודד עם הדבר ולסייע להם. האבחון נעשה על ידי שאלונים למילוי עצמי בנושאים של אסרטיביות, רגישות יתר ועוד. פרטים והרשמה לסדנאות הבאות  

 

מקור:דניאל עופר, רכז הכשרה והדרכה, מינהל ההדרכה, המוסד לבטיחות ולגיהות.

 

שלח להדפסה