כניסה הרשמה צור קשר

מהם הגורמים לתאונות חשמל

 

עודכן ב:07/12/2017

 

הסיבות העיקריות לתאונות

פגיעה ברשת חשמל עילית
 
  • מכת חשמל כתוצאה מפגיעה ברשת או בחיבור של חברת החשמל, בעת טלטול ציוד מתכתי - (לדוגמה: מוטות זיון של ביניינים, זקפים של פיגומים, צנרת השקיה ניידת וכו') יש להקפיד להרחיק כל אלמנט מתכתי ארוך מקווי החשמל בעבודות בנייה ובפיזור קווי השקיה בשדות בקירבת קווי חשמל. מכת חשמל ממתח גבוה יכולה להיגרם לאדם הנשוא את ציוד המתכת גם ללא מגע ממשי עם רשת חשמל, אלא כבר כאשר הוא מתקרב לכבלים.
 
  • חישמול בעקבות מגע אקראי של עגורן בקווי חשמל עיליים - כל אדם הניצב על הקרקע ונוגע באחד מחלקי המנוף, כגון הכבל הנושא את המיטען או מבנה המתכת, יכול להתחשמל. גם המפעיל יתחשמל ברגע שינסה לרדת מהרכב הנושא את המנוף המחושמל ורגליו יגעו בקרקע. לכן, חל איסור על המפעיל לרדת מהכלי במצב כזה.
 
  • התחשמלות בעקבות הסתבכות עפיפון ברשת החשמל
 
פגיעה כתוצאה מפירוק צנרת מים מתכתית 
 
סכנת התחשמלות כתוצאה מפירוק צנרת מים ללא התקנת גישור בין חלקי הצנרת - שרברב המפרק מד- מים או קטע של צינור מים, המשמש כחלק ממערכת הארקת ההגנה של המיתקן החשמלי במבנה, ואיננו מתקין גישור בין שני חלקי הצינור לפני הפירוק - מסכן את עצמו ואת כל צרכני החשמל והמים שמערכת ההארקה שלהם מחוברת לצנרת הזאת (המצב הזה קיים בכל הבתים הישנים שבהם צנרת המים משמשת כאלקטרודה). ניתוק צינור מים, המשמש כחלק ממערכת הארקה, היא פעולה מסוכנת מאוד. המחוקק היה ער לכך, ולכן קיימת דרישה בתקנות הבטיחות בעבודה (חשמל), התש"ן-1990 (תקנה 9 (ג)) האומרת: "לפני פירוק חלקים אשר מהווים רצף של הארקה, לרבות צנרת מים מתכתית, מד-מים, או פס הארקה, יותקן גשר אשר יבטיח את רציפות ההארקה".
 
פגיעה ברשת חשמל קרקעית ותת-קרקעית
 
  חישמול בעקבות דריכה על כבלי חשמל חשופים המונחים על הרצפה - בעיקר כאשר אין השגחה נאותה על שלימות הכבלים ואביזרי הקצה שלהם (כגון תקעים ושקעים).
 
♦ חישמול בעקבות פגיעה בכבלי חשמל תת-קרקעים בעבודות חפירה - עד לשנים האחרונות היה נהוג להגן על כבלים תת-קרקעיים באמצעות אריחים שהונחו מעל כבלים. אך התברר שהאריחים הללו אינם מספקים הגנה נאותה כאשר מופעלים כלים מכניים בחפירת תעלות. בעקבות זאת נקבעה שיטה לסימון מסלול הכבלים באמצעות סרט פלסטי גמיש ובעל מקדם התארכות גבוה, שעליו מודפסות כתובות אזהרה. את הסרט מניחים גבוה מעל לכבל, כך שמכונת חפירה תחשוף אותו הרבה לפני שכף החפירה מגיעה לעומק שבו טמון הכבל, ותהווה אזהרה לעובדים שיש להימנע מהמשך החפירה. כך תימנע פגיעה בכבל ותאונה לעובדים. 

תאונות חשמל בביצוע עבודות חשמל או "תיקונים קלים" ע"י אנשים שאינם מוסמכים  
 
 
  • טיפול לא מקצועי/חובבני במיתקן חשמל - זוהי אחת הסיבות העיקריות לתאונות חשמל קטלניות, המקרים האופייניים:
♦ סילוף נתיכים הגורמים לשריפות גורם לפגיעה ביעילות ההגנה של מערכת הארקה; 
♦ חיבור לא נכון של מוליכים ברכיבי חשמל, שלא בהתאם לצבעים המקובלים (בתקעים, בתי תקע, פתילי זינה, מאריכים וכו').

 
צבעי הזיהוי של המוליכים בהתאם לייעודם, על פי התקנות בגרסתן האחרונה:
פאזה/מופע  - חום (מותר שיופיע פס סימון לאורכו);
אפס           - כחול;
הארקה       - צהוב - ירוק.


חוק החשמל, התשי"ד-1954, אוסר על ביצוע עבודות חשמל ללא רשיון מתאים (הרשאה של משרד הכלכלה). קיימים מספר סוגים של רשיונות, המסווגים לפי גודל מיתקני החשמל באמפרים, או לפי סוג המתח (מתח נמוך (עג 1000 וולט) או מתח גבוה). כל אדם העוסק בחשמל, גם אם הוא עובד במסגרת "החצרים" של מפעל, חייב להיות בעל רשיון מתאים.

זכרו: קיים איסור מוחלט לבצע עבודות חשמל ללא רשיון, כולל החלפת תקעים ובתי-תקע!


תאונות בגלל פגם במיתקן והחזקה לקויה

רשלנות ואי-תיקון לקויים בזמן. מספר רב של תאונות ושריפות נגרם בגלל מכסה שבור של תקע או מפסק; פגמים בעטיפות של כבלים ופתילים, ניתוק במוליך הארקה ראשי; לוחות מבטחים לקויים והצטברות אבק על מבטחים, שלא תוקנו מיד.
לכן: יש לדאוג לביצוע ביקורות תקופתיות של מיתקני חשמל. ככל שהמיתקן עומד בעומסי עבודה גדולים יותר, הביקורו צריכות להיות בתכיפות גדולה.

קיימת הוראה מפורשת לגבי חובת בדיקות תקופתיות. תקנות החשמל (הארקות ואמצעי הגנה בפני חשמול במתח עד 1000 וולט). התשנ"א - 1991, קיימת דרישה המחייבת בדיקה תקופתית של כל מערכות הגנה נגד חישמול במיתקן חשמלי. החובה חלה על כל סוגי המיתקנים: דירות, בתי מלאכה, ותעשייה. את הבדיקות האלה יבצע רק חשמלאי.

תאונות בשל ליקוי במכשירי חשמל ובעיקר במכשירים מיטלטלים


חלק ניקר מתאונות החשמל הקטלניות נגרם בשל לקויים במכשירי חשמל מטלטלים. המכשיר המיטלטל משמש אנשים רבים והוא גם חשוף לפגיעות רבות יותר. התקלות האופייניות בציוד המיטלטל הן: פגמים בבידוד של הפתילים המזינים את המכשיר; שברים בבידוד של התקעים/השקעים;  השתחררות של מעטפת הפתיל מהחיזוק בתקע (אשר מיועד למנוע הפעלת כוחות מכניים על חיבור החשמל שבתקע) ועוד. לכן:

 יש להקפיד על דיווח לגבי תקלות במכשירי חשמל, על סימון מכשירים לא תקינים ועל נוהל הספקה של מכשירים תקינים בלבד, ממחסני המפעל.

 ככלל, רצוי לעבור לשימוש במכשירים בעלי "בידוד כפול". בהתאם לתקנות הבטיחות בעבודה - מכשירים מיטלטלים המוחזקים ביד בשעת העבודה חייבים להיות מוגנים באחת משיטות ההגנה הבאות:
 
  • המכשיר יהיה מוסג בידוד כפול (האופציה הרצויה והטובה ביותר);
  • מתח העבודה של המכשיר לא יעלה על מתח נמוך מאוד;
  • המכשיר מוגן באמצעות מפסק מגן לזרם דלף בזרם הפעלה שלא יעלה עך 30 מיליאמפר;
  • המכשיר יוגם בשיטת ההפרד (בדרך כלל שנאי מבדל).
  • בהתאם לתקנים החדשים - כל המכשירים המיטלטלים החדשים המוחזקים ביד בשעת העבודה חייבים להיות מסוג "בידוד כפול".

הפרק מתוך תקציר "סיכוני חשמל ומניעתם", מעודכן 2017 לרכישת התקציר לחץ כאן>>>

 

שלח להדפסה