כניסה הרשמה צור קשר

תקן מערכות ניהול בטיחות ובריאות בתעסוקה

 

עודכן ב:24/05/2018

 

בתאריך 12.3.2018 ארגון התקינה הבינלאומי ISO  השיק תקן ISO  45001: "מערכות ניהול בטיחות ובריאות בתעסוקה"  שיחליף את התקן הנוכחי  OSHAS 18001.

ארגונים, בעלי הסמכה  ל- 18001, יוכלו להמשיך לפעול על בסיס ההסמכה הזאת במשך 3 שנים, המהווה תקופת מעבר/חפיפה ל- 45001. הם אמורים לנצל את התקופה הזאת להתארגנות לדרישות החדשות  של התקן 45001. בחלוף שלושת השנים יהיה צורך בהסמכה לפי התקן החדש.

התקן פורסם, למרות המחלוקות בין הניסוחים שבו לבין הדרישות של ארגון העבודה הבינלאומי. בשל המעמד בינלאומי של התקן, הוא אמור לכלול והגדרות אוניברסליות למונחים שהוא משתמש. ההגדרות החדשות של המונחים "סיכון", "העובד", "מקום העבודה" ו"הזיהוי סיכונים שבו, עתידיים להשתנות.

בעיקרון, המחלוקות הרבות נובעות מהאילוצים המשפטיים סביב מונחים הנ"ל במדינות השונות. לדוגמא, בתקן החדש  "העובד" מוגדר כאדם העובד בשליטת הארגון, וכולל קבלני משנה. 

דבר חדש נוסף:

עפ"י התקן ההנהלה הבכירה תהיה אחראית על קביעת מדיניות הבריאות והבטיחות הארגונית. יחד עם זאת, התקן דורש ממנה להיות בקשר עם נציגי הארגונים המקצועיים העוסקים בבטיחות ובריאות התעסוקתית.  

כמו כן, ההנהלה נדרשת לשטף פעולה עם וועדי העובדים ואגודים המקצועיים. במידה ולארגון פלוני אינו מיוצג ע"י אגוד מקצועי, התקן לא יכפה עליו דרישה זו, שכן אין זו חובה משפטית. הדרישות של התקן החדש בצירוף ההנחיות להטמעתו בארגונים שרוצים בכך, אמורה, לדעת מתקיניו, לספק מערך יעיל של תהליכים לשיפור בטיחות העבודה.

התקן הבינלאומי החדש צפוי לצמצם את הפציעות ואת המחלות במקום העבודה ברחבי העולם.
 

 

מקור:יעקב מאירסון, מרכז מידע ואינטרנט, המוסד לבטיחות ולגיהות.

 

שלח להדפסה