כניסה הרשמה צור קשר

ראיון ראשון עם שלמה אלוני, הסמנכ"ל החדש של המוסד לבטיחות ולגיהות

 

עודכן ב:11/05/2022

 

"הבטיחות מלווה אותי מגיל הנעורים", כך אומר הסמנכ"ל הטרי של המוסד לבטיחות ולגהות שלמה אלוני. בראיון ראשון הוא פורש את החזון שלו: "התפקיד החדש הוא הגשמה אישית בתחום המקצועי".
 
לאחר ארבע שנים בתפקיד מנהל מחוז מרכז וירושלים, מונה שלמה אלוני לסמנכ"ל המוסד לבטיחות ולגיהות. הוא בעל תואר ראשון במשאבי אנוש וכלכלה, ותואר שני בניהול ציבורי. בנוסף, הוא גם הנדסאי תעשייה וניהול.

אלוני, אל"מ במילואים, בן 62, נשוי ואב לשתי בנות, מתגורר באבן יהודה. הוא התחיל את דרכו המקצועית בצבא, בחיל החימוש דאז. לאחר הסמכה בקורס מכונאי טנקים, הוא מונה למדריך לנהיגת טנקים ולאיתור תקלות בבסיס ההדרכה של החיל. לאחר מכן, שימש כקצין חומרי נפץ, אחסנתם, סילוקם והכנתם לשעת חירום. את שירותו במילואים ביצע בפיקוד העורף, בתחום האחזקה של מערך החילוץ וההצלה.

"במהלך השירות הסדיר, התוודעתי לתהליכים שהסתיימו לצערי בתאונות קשות, שניתן היה למנוע בנקל", הוא אומר. "מדובר באובדן חיי אדם לריק. זה גרם לי לחשוב שהעיסוק בבטיחות צריך להיות ערך עליון. ואכן, לאורך השנים בתפקידיי השונים כמפקד יחידה, כמפקד בתחום המטה, ובשיתוף פעולה עם צבאות זרים, נושא הבטיחות היה לנגד עיניי".

אחרי הצבא אלוני נקלט כסמנכ"ל תפעול בחברת רכב פרטית וכיהן בתפקיד כעשר שנים. החברה הייתה במגמת גידול והרחבת נתח שוק מתמידה, תוך הכנסה של טכנולוגיות הפצה, אופטימיזציה של מלאי ובקרת שביעות רצון של הלקוחות.

אלוני סבב בין מרוצי מכוניות, מפעלי ייצור ואתרי ניסויים בסביבה דינמית. "בתחום הרכב, בדומה לעולם הבנייה והתעשייה, הגורם האנושי הוא מרכיב חשוב במניעת התאונה. גורם זה מאגד בתוכו את יישום הידע בבטיחות, כולל הפעלה והיכרות עם המערכות השונות לפני ביצוע משימה".

לאחר מכן, פנה לעולם הבנייה כממונה בטיחות ולקח חלק בהקמת מבנה מסחרי מתחילת פעולות הבנייה ועד לסיום השלד והתקנת התשתיות. האתר הקיף מאות עובדים והיה תחת פיקוח של חברה רב-לאומית, שהציבה רף גבוה. "האתר עבד 24 שעות ביממה, ומבחינתי היה צריך לנהל שגרת בטיחות בסטנדרט גבוה מאד לאורך הפעילות ותוך התמודדות עם מגוון רחב של פעולות בנייה וסיכונים שונים. היו שאמרו לי כי התפקיד לא הולם את כישוריי, אך למרות הכול, החלטתי לעבוד בפרויקט כדי לחוש את הקשר עם בעלי המקצוע השונים, המנהלים וגורמי האכיפה ולעבור תהליך למידה אישי, תוך התנסות מקצועית שכרוכה בלקיחת אחריות על חיי אדם".

תוך כדי העבודה באתר הבנייה, אלוני התוודע למוסד לבטיחות ולגיהות. "פגשתי את מדריכי המוס"ל בשטח ואת ניידות ההדרכה המתקדמות, שמגיעות לכל רחבי הארץ. ראיתי לנגד עיניי צוות שהייעוד שלו הוא מניעת תאונות וסיוע לדרג המבצע. בזכות העבודה של מדריכי השטח נמנעות תאונות. קשה לכמת את כמות הנפגעים שנמנעה עד היום כתוצאה מעבודת המוס"ל, אבל להערכתי לפחות תאונת עבודה אחת נמנעת מדי יום".

ב-2018 אלוני התמודד במכרז לתפקיד מנהל מחוז המרכז וירושלים של המוס"ל. "התקופה כמנהל מחוז הייתה מאתגרת. התחלנו את השימוש בטכנולוגיות המסופונים, ביצענו ברמת המחוז קורסים לנאמני בטיחות מקרב העובדים והמנהלים בארגונים השונים.

באותה תקופה, התרחשה קפיצת מדרגה כאשר הורחבה קשת הלקוחות של המחוז לגופים כמו משרדי ממשלה, גופים ביטחוניים, מרכזי תעסוקה לעובדים עם מוגבלויות, וכמובן - חברות תשתית ובנייה.

"המוטיב המרכזי היה הידוק הקשר עם המעסיקים, כדי לקדם בטיחות. התוצאה של הקשר הזה היא פעילות מקומית, פנים-ארגונית, של המעסיקים להשקעה בבטיחות".

מעסיקים רבים עדיין רואים בנקיטת אמצעי הבטיחות נטל המפריע להם בניהול השוטף של העסק וברווחיותו. מה אתה עונה להם?

"השיפור בביצועים העסקיים מחייב השקעה בבטיחות. אני קורא לזה התועלת של הבטיחות. על ידי הפחתת הסיכונים לרמות נמוכות והגברת המודעות נמנעות התאונות. העלות הכלכלית של התאונות כבדה מאוד לעסק: תביעות, גידול בפרמיות. כשאני משכנע בעל עסק להגביר את הבטיחות, הוא מבין כי קל יותר למנוע את התאונה, מאשר לטפל בתוצאותיה הרות האסון - גם בהיבט של אובדן חיים, וגם בהיבט הכלכלי. הדרכה איננה בזבוז זמן, היא רווח לטווח הארוך בהפנמת תרבות הבטיחות".

בתקופת הקורונה, עלתה באופן מיוחד המודעות לבריאות התעסוקתית בסביבת העבודה. מחלקת הגיהות במוס"ל הגיעה למפעלים ולאתרים שבהם קיימים גורמים מזיקים וביצעה מדידות של רמות חשיפה והדרכת מעסיקים במניעת התפתחות מחלות מקצוע.

"מדריכי המוס"ל הם מחוללי שינוי. האבחונים שלהם ברמת השטח מניעים את המעסיקים להפנות משאבים לכיוון הבטיחות, אם על ידי רכישת קורסים ברמות שונות, השקעה פנים-מפעלית בסביבת עבודה ללא גורמים מזיקים, וגם הקמת סביבת עבודה בטוחה על ידי יצירת גידור, שילוט והוספת טכנולוגיות למיגון.

"הגעתי למוס"ל מתפקיד שטח כממונה בטיחות באתר בנייה בהיקף עצום. זאת הייתה חוויה אישית והתנסות הלכה למעשה. הפעילות המקצועית הזאת, במגה אתר, היא רב-ממדית ונוגעת בתחומי בטיחות מדיסציפלינות שונות, כגון עבודות חפירה, שלד, עגורנים, התקנות לתשתיות המבנה, וכמובן, ניהול של מאות בני אדם במשך תקופה ללא תאונות וללא אירועים חריגים. התפקיד הזה הביא אותי לתובנה כי ניתן לעבוד בתרחישי קיצון, אפילו כאשר בונים יומם וליל, ללא תאונות".

איך עושים זאת?

"על ידי יצירת סביבת עבודה בטוחה, וכמובן שיתוף פעולה מלא בין הנהלת הפרויקט לממונה הבטיחות".

מה החזון המקצועי שלך?

"להביא את המודעות של תועלת הבטיחות למעסיקים באמצעות אנשי המוס"ל. המטרה היא ליצור איזון בין הבטיחות לאיכות העבודה ולתפוקות המצופות, היכרות עם דרישות הסף החוקיות מהמעסיקים, וכמובן, הוספת מעטפת נוספת של ראיית הסיכונים הקיימים ומתן בקרות לאותם סיכונים".

מה הדור העתידי של טכנולוגיית הבטיחות באתרי הבנייה?

"המוס"ל החל בהכנסת חדשנות וטכנולוגיות בחמש השנים האחרונות, כגון מסופון, האוצר בתוכו את חוקי הבטיחות והמלצות מובנות לשיפורים. המסופון מאפשר גם יצירת בסיס מידע אדיר לאנשי המוס"ל לפיתוח כיווני חשיבה ופתרון לליקויים שנמצאים ברמת השטח.

דוגמה נוספת היא מרכז הסימולטורים, המהווה כלי לבחינת רמת תפקוד של מפעילי כלים תפעוליים בבנייה ובתעשייה.

הסימולטור מאפשר ליצור תרחישים בתחום הבטיחות ולבדוק את תגובת המפעיל למצבים אלה.

המעסיק מקבל כאן תמונת מצב על היכולות האישיות של המפעיל תוך כדי תרגולו בנושא סיכוני בטיחות בתחום עיסוקו, כולל תרחישי קיצון. השלב הבא הוא פיתוח בתחומי ההדרכה: למידה מקוונת, פיתוח לומדות חדשניות והקמת מאגר של חומר מקצועי לקורסים השונים. במקביל, ביצוע מחקרים בתחומים אלה. יחידת המחקר של המוס"ל מבצעת מחקר יישומי כחלק ממטרותיו ויעדיו של המוס"ל לפיתוח תחומי הבטיחות והבריאות התעסוקתית ולקידום המניעה של תאונות עבודה ותחלואה מקצועית. יחידת המחקר מהווה משאב לפיתוח והקניית ידע, מקור למידע תומך לקבלת החלטות וכלי עזר מקצועי לגופים מבצעים בתחומי הבטיחות והבריאות התעסוקתית".

כשנכנסתי לתפקיד, מנהל המחוז ד"ר מיקי וינקלר (המנכ"ל הנוכחי) היה ראש מינהל ההנדסה. הוא שימש כמנחה מקצועי של מנהלי המחוזות. יחד איתו ועם הנהלת המוס"ל הגענו להישגים רבים. מיקי מאמין בחדשנות ובהעברת הידע לקידום הבטיחות במקומות העבודה ולמניעת מחלות מקצוע ותאונות עבודה.

שנינו מאמינים בהעמקת הידע לאנשי המוס"ל, כדי לאפשר להם להשפיע על קידום הבטיחות במשק הישראלי. המדריכים בשטח הם מעין מאיץ למעגל השיפור של העוסקים בבטיחות".

"בארבע השנים בתפקידי האחרון פעלתי לשיתוף פעולה בין גורמי האכיפה והרשויות המקומיות, כפעולה משלימה לאכיפה. הצלחת האכיפה היא פועל יוצא של השלמת הפעילות על ידי הדרכה למניעת הסיכונים".

איך אתה מחלק את משאב הזמן שלך?

"אני לא יושב רק במטה. לאורך התפקידים שלי מצאתי לנכון להיות מעל 50 אחוז מהזמן הניהולי שלי יחד עם המעסיקים בשטח, כל זאת, כדי להתאים תוכניות לימוד, אבחון וגיהות לדרישות שצפות מהשטח. אני מביא איתי לתפקיד את כל הניסיון שצברתי מהמערכים השונים שבהם עבדתי ואני מרגיש בשל לקדם את המוס"ל לקראת השינויים העתידיים, הצפויים לו, זאת, יחד עם הצוות עתיר הניסיון הקיים בארגון, ובהובלת המנכ"ל".


 

 

שלח להדפסה