סיכום כנס בטיחות בענף הבנייה 2025 שנערך במרכז הכנסים של מרכז הבנייה הישראלי
עודכן ב:03/09/2025
ביום שלישי, 2.9, התקיים במרכז הכנסים של מרכז הבנייה הישראלי, בנתניה הכנס הראשון שהוקדש כולו לנושא הבטיחות בענף הבנייה. הכנס נערך בשיתוף פעולה עם מטה הבטיחות של ענף הבנייה בישראל והמוסד לבטיחות ולגהות, והיווה נקודת ציון משמעותית במאבק הלאומי לעצירת תאונות העבודה באתרי הבנייה. את הנושאים המרכזיים הוביל מתי רביבי, ראש מטה הבטיחות של ענף הבנייה, הפועל ברוח ההובלה של דוד יהלומי – יו״ר הקרן לעידוד ופיתוח הבנייה בישראל, ושל רוני בריק – נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ.
אפס תאונות – מציאות בהישג יד
מרכז הבנייה הישראלי חרט על דגלו את המחויבות ליעד שאפתני: עצירה מוחלטת של תאונות העבודה בענף. כפי שהודגש בכנס, “אפס תאונות” איננו סיסמה אלא מציאות אפשרית, שתלויה בעיקר במחויבות של כל הגורמים – מהדרג הניהולי ועד לפועל בשטח.
שינוי תרבותי בהנהגה ובשטח
הנרטיב המרכזי שעמד במרכז הדיונים הוא השינוי התרבותי הנדרש בדרגי הניהול, המהווים דוגמה אישית לעובדים באתר. תרבות של מצוינות בבטיחות, אחריות אישית מובנית ודפוסי עבודה מסודרים הוצגו כמודל מנצח. במקביל, הודגש הדימוי לתרבות חיל האוויר הישראלי, שבו אפס תקלות מהווה סטנדרט הכרחי – ושם טמון ההשראה גם לענף הבנייה.
מבט רחב: משפט, טכנולוגיה ושטח
במהלך הכנס נשמעו קולות מגוונים:
- מנהלים ואנשי שטח ששיתפו מניסיונם היומיומי.
- עורכות דין שהתמקדו בהיבטים המשפטיים והרגולטוריים.
- מציגי טכנולוגיות חדשות, שנועדו לצמצם עד למינימום את טעויות האנוש.
כמו כן, הוצגה סקירה עדכנית של המציאות באתרי הבנייה בישראל, תוך התייחסות לאתגרים המיוחדים הנובעים מהפסקת העסקת עובדים פלסטינים והצורך להכשיר כוח עבודה חדש בקצב גבוה.
תוכנית הכוכבים של “צומת” – מודל להטמעת בטיחות
חלק מרכזי בכנס הוקדש להצגת תוכנית הכוכבים של “צומת”, שכבר מיושמת בעשרות חברות בנייה. התוכנית מאפשרת מתן “נקודות זכות” לחברות המשקיעות מאמצים בהטמעת נהלי בטיחות, כך שגם במקרה של תאונה – נבחנת מידת ההיערכות וההשקעה המקדימה של החברה.
טכנולוגיה: יתרונות לצד סיכונים חדשים
בכנס הרצה גם ד”ר מיקי וינקלר, מנכ”ל המוסד לבטיחות ולגהות, על הסכנות הבלתי צפויות ששינויים טכנולוגיים מביאים עמם. וינקלר הציג דוגמאות מוחשיות כיצד חידושים שנועדו להציל חיים או לשפר את תנאי העבודה עלולים לייצר במקביל סיכונים חדשים. כך למשל, כניסת כריות האוויר לרכבים הפחיתה ב־30% את הסיכון למוות בתאונה חזיתית, אך במקביל יצרה סיכון קטלני לתינוקות במושב הקדמי, והובילה לשינויי התנהגות – הצבת ילדים מאחור – שתרמו לעלייה דרמטית במקרי שכחת ילדים ברכב.
בהמשך התייחס וינקלר לעידן הבינה המלאכותית: עבודה בסמוך לרובוטים וזרועות אוטומטיות מגדילה את הסיכון לפגיעות פיזיות, בעוד שגיאות אלגוריתמיות או מתקפות סייבר על מערכות תפעוליות עלולות לגרום לנזקים חמורים ואף לאבדות בנפש. המסר המרכזי שלו היה ברור – האחריות שלנו היא לא רק לאמץ טכנולוגיות חדשות, אלא גם להבין את השלכותיהן הבלתי צפויות ולבנות תרבות בטיחות שמסוגלת להקדים תרופה למכה.
אכיפה, עלויות ותועלת כלכלית
הוצגה תכנית אכיפה מתקדמת בתחום הבטיחות כגורם מרכזי ליצירת מודעות אקטיבית ולצמצום חשיפות. בנוסף, נבחנו העלויות הכלכליות של תאונות עבודה: היחס בין עלויות ישירות (כגון פיצויים ותשלומים רפואיים) לעלויות עקיפות (כגון אובדן פריון, גיוס והכשרת עובדים חדשים) הוערך כ־1:2 – נתון שמחדד את הכדאיות הכלכלית שבהשקעה במערכי בטיחות.
מסקנות ותובנות
מתוך מכלול הדיונים עלו מספר צעדים מרכזיים לשיפור הבטיחות בענף:• הרחבת תוכניות ההדרכה וההסמכה.• אכיפה קפדנית יותר של הנהלים באתרי הבנייה.• ניהול בטיחות משולב ומוגבר ברמת התאגיד.• פיתוח והטמעת תוכניות ייעודיות לשטח.
סיכום
היוזמה לקיים את הכנס הראשון בנושא בטיחות מהווה נדבך נוסף במחויבות של מרכז הבנייה הישראלי להוביל שינוי עומק בענף. השאיפה לאפס תאונות אינה רק יעד מקצועי, אלא משימה לאומית שמטרתה להבטיח שכל עובד יחזור לביתו בשלום.


מקור:מרכז הכנסים של מרכז הבנייה הישראלי .