שיפור בטיחות בעבודות מסוכנות
עודכן ב:09/02/2011
ע"פ ממצאי מחקר חדש, שהתפרסם בחודש ינואר ב-Journal of Applied Psychology, נמצא שהדרכה פעילה מסייעת להעלאת המודעות לבטיחות ולשיפור ההתנהגות הבטיחותית של העובדים בעבודות מאד מסוכנות. המחקר מצא שהרצאות וחוברות מידע ככל הנראה מקדמות פחות את הבטיחות במקומות העבודה.
החוקרים ניתחו נתונים של כ-25,000 עובדים מ-16 ארצות שנטלו חלק במחקרים בנושא הדרכת בטיחות. המחקרים שנכללו בסקר בוצעו החל משנת 1971. העבודות מוינו לפי הפוטנציאל שלהם לגרום לעובדים בהן לחלות במחלות חמורות, להיפגע או למות.
בעבודות בהן הסיכון לפגיעה או למוות היה הגבוה ביותר, הדרכה מעשית, תוך כדי השתתפות פעילה של החניכים הייתה יעילה יותר בלימוד העובדים על בטיחות ועל התנהגות בטיחותית מאשר הדרכה בה ההשתתפות של החניכים הייתה נמוכה יותר. הדרכה מעשית כוללת: הדרכה תוך השתתפות פעילה, מתן דוגמא אישית וסימולציות. הדרכה פחות מעשית, כוללת הרצאות, סרטים קריאת חומרים וצפייה בווידיאו.
החוקרים ציינו בנוסף שהדרכה פחות מעשית יכולה להיות יעילה כמו הדרכה יותר מעשית בקידום בטיחות בקרב עובדים בעבודות פחות מסוכנות.
מקור ב-American Psychological Association נתן הסבר לתוצאות. לדבריו, בסביבת הדרכה מעשית מוצגות בפני המודרכים בצורה מוחשית הסכנות האפשריות שבתפקידם ולכן הם בעלי מוטיבציה גבוהה יותר ללמוד על סכנות אלו ועל הדרכים להימנע מהן.
החוקרים מציינים שהעלות של הדרכות מעשיות והדרכות בטיחות אינטראקטיביות אחרות יקרה יותר מאשר הדרכות פחות מעשיות אבל לדעתם - ההשקעה כדאית.
מקור:לבנת כהן, מרכז מידע ואינטרנט, המוסד לבטיחות ולגיהות
ע"פ: U.S. News & World Report.