כניסה הרשמה צור קשר

פיתוחים חדשניים ושיפורים בתחום הבטיחות בתעשייה

מאת:יפעת זר, מידענית, מהנדסת כימיה, מרכז ידע וחדשנות, המוסד לבטיחות ולגיהות

תאריך:01/08/2021


זוכי פרסים בתחרות החדשנות בבטיחות באירלנד

בתחרות נושאת פרסים בתחום החדשנות בבטיחות CSPAC באירלנד לשנת 2019 זכתה חברת Keating Construction על תכנון, עיצוב ובניה של 9 מעגני בטון מסוג "דולפין" המתחברים למזח באורך של 280 מטר בנמל דבלין. המטרה של הפיתוח החדשני הייתה למזער את הסיכונים הבטיחותיים הכרוכים בביצוע עבודות הנדסיות להקמת מעגנים מעל פני המים. הובאו לנמל יחידות בטון יצוק מוכנות מראש ששימשו להרכבת הקירות והבסיס של כל מעגן על גבי יסודות של כלונסאות גליליים, ואלו חוברו אל המזח באמצעות גשרים ומעברי גישה זמניים. כך, כל עבודות ההנדסה להקמת המעגנים בוצעו על הקרקע ובמשכי זמן קצרים יחסית לאופייני הביצוע המסורתיים בהקמת מעגנים.
 

           From: Construction safety partnership advisory committee, 2019 annual forum

כמו כן, חברת KIERNAN STRUCTURAL STEEL LIMITED, אחת מהחברות הגדולות באירלנד לעבודות פלדה בבניה, זכתה בפרס בענף הבניה והתחזוקה. מטרת החברה היתה להקטין את הסיכונים הבטיחותיים, שנבעו בעיקר מפעולות פריקה וטעינה של משאות כבדים ,לדוגמה, פריקת מטענים של מוטות פלדה, מקרונות נגררים והעמסה עליהם, וליתר דיוק, סיכוני עבודה בגובה ונפילת מטענים כבדים על עובדים. כאשר כל העמסה או פריקה נמשכה כ - 2-3 שעות, תוך כדי העלאות רבות של עובדים לגובה, התרחשו תאונות, חרף נקיטת אמצעי בקרה של החברה למניעתן. 

החברה החליטה להשקיע ברכישת מכונת STRADDLER להעמסה ולשינוע מטענים כבדים באופן בטיחותי מהיר ויעיל. עם השימוש במכונה צומצם משך הפריקה ו/ או הטעינה לכרבע שעה והתאפשר רצף בביצוע פעולות אלו ללא הצורך בהעלאת עובדים לגובה, תוך מניעת הסיכון של נפילת מטענים כבדים על עובדים.


 

                                 From: Construction safety partnership advisory committee, 2019 annual forum

מעבר לכך, הושגו יתרונות נוספים:
 
  • העמסת המטענים יכולה להיעשות בתוך מבנה ולא רק מחוצה לו, ללא תלות במזג אויר (גשם, קור, חום, קרינת שמש).
  • התקצר משך העבודה הכללי, כך שצוות העובדים האחראי על הפריקה והטעינה כבר לא הצטרך לעבוד עד שעות מאוחרות והתפנה כוח אדם זמין לעבודות אחרות במקביל.
  • צומצם הצורך בקרונות הנגררים ובתחזוקה שוטפת.
 
פיתוחים ארגונומיים חדשניים נושאי פרסים בבריטניה

ארגון הבריאות והבטיחות הבריטי HSE והמוסד לארגונומיה וגורמי אנוש הבריטי CIEHF ארגנו ומימנו בבריטניה תחרות נושאת פרסים לפיתוח מוצרים מפחיתי סיכון לבעיות ארגונומיות.
פרס המקום הראשון בתחרות 2020/2021 ניתן ליצרן הטקסטיל הבריטי הרברט פרקינסון מחברת John Lewis Textiles Factory. פרקינסון חבר למעצב המוצר דויד אתרטון, אשר בעזרת הדפסת תלת מימד, פיתחו כלי ידני חדשני להשחלת סיכות ללולאות בכותרות של וילונות מסילה.

הצורך לפיתוח הכלי נולד מתלונות העובדים על כאבים באצבעות ובכפות הידיים כתוצאה מפעולה יומיומית של השחלת יותר מ- 200 סיכות לכותרות וילונות. הפעולה הזו הינה חזרתית, מערבת הפעלת מאמץ של כל היד, מהכתף ועד קצות האצבעות, וקשה במיוחד לביצוע בוילונות העשויים בדים עבים. בנוסף, הסיכות אינן נוחות לאחיזה באצבעות ולעיתים אף עלולות לפצוע אותן.

הכלי החדשני מבוסס על שיטת המנוף ולכן מקטין את הכוח הדרוש לביצוע פעולת ההשחלה. הוא מותאם בנוחות לאחיזת כף היד ואינו כרוך במגע האצבעות עם הסיכות. כך שפעולת ההשחלה מונעת את הסיכון לפגיעה במערכת שלד – שריר של כף היד וכן את הפציעות היכולות להיגרם כתוצאה ממגע עם הסיכות.


 

                               From: HSE's 'Risk-reduction through design' Award 2020/2021


כמו כן, ציון לשבח בתחרות זו קיבלה החברה Tilda על פיתוח תחנת עבודה חדשנית אוטומטית לשבירת גושים כבדים של אורז קפוא עד לכדי הפרדתם לגרגרי אורז בודדים, המשמשים כחומר גלם בהכנת מגוון מוצרי מזון מבוססי אורז.

צוות הפיתוח נעזר במעצב המוצר ראסל פינקס בחשיבה על פתרון טכני למניעת פעולת הרמה ושבירה ידנית של האורז הקפוא הכבד. העובדים נהגו להרים ידנית גושי אורז קפוא במשקל של 10-15 ק"ג בכל מנת ייצור ולשבור אותם ידנית. זו פעולה חזרתית שגרמה לכאבי גב וידיים ולפציעות.

תחנת העבודה שפותחה כוללת מדפי הזנה עולים ויורדים ומסועים המובילים ומזינים את גושי האורז הקפוא אל מגש רוטט לשבירת הגושים. הפיתוח נוסה בהצלחה על ידי צוות העובדים ללא דיווחים על פציעות מיותרות וכן השיג יתרונות נוספים של צמצום משכי העבודה ופחת נמוך בתהליך הייצור.


 

                                    From: HSE's 'Risk-reduction through design' Award 2020/2021


ציון לשבח קיבלה גם חברת BOC Crawley, אשר יחד עם חברת העיצוב Mid-Anglia Engineering, פיתחה מתקן ארגונומי מותאם גובה למילוי גלילי גז. בעבר, עמדות מילוי גלילי הגז היו מקובעות בגובה נמוך יחסית (גובה המותניים של עובד ממוצע) והעובדים, במיוחד הגבוהים שביניהם, נאלצו להתכופף בעת מילוי גלילי גז בגדלים שונים. פעולה שגרמה לאי נוחות ולכאבים בגב התחתון והידיים ולפציעות. לעיתים, אף אירעו תאונות כאשר הוגבהו גלילים קטנים על ידי משטחי עץ באופן לא יציב.
 

ניסיון העבודה עם המתקן הביא לשינויים נוספים והעיצוב הסופי כולל זרועות הידראוליות המחוברות לקצה המתקן ומשטח תחתי להצבת גלילים גדולים, כך שמתקן המילוי בתצורתו הנוכחית הינו מותאם גובה באופן מושלם.
 


                     From: HSE's 'Risk-reduction through design' Award 2020/2021
 


מקורות

 

שלח להדפסה כתוב תגובה

 

לחדשה זו התפרסמו 0 תגובות לפתיחת כל התגובות

כתוב תגובה סגור תגובה

שם: תוכן
כותרת
כתוב תגובה