כניסה הרשמה צור קשר

יישום שיטת ה"לוגותרפיה" במקומות עבודה

מאת: יפעת זר, מדור ידע וחדשנות המוסד לבטיחות ולגיהות

תאריך:05/02/2023


שיטת הלוגותרפיה שייסד הפסיכיאטר, הנוירולוג, הסופר שורד השואה, ויקטור פראנקל ("האדם מחפש משמעות"), מבוססת באופן כללי על התפיסה כי בני האדם, השואפים לחיים מלאי משמעות וערך, חיים ששווה לחיותם, ומוצאים מטרה ראויה לחייהם או משמעות, שנמצאת מעבר לראייה המצומצמת של צורכי ה"אני – עצמי" שלהם, יכולים ליטול אחריות לבחירותיהם, להתגבר על חוויות קשות ועל סבל ולהעשיר את עולמם באופן שגם תורם לסביבתם.

על פי פראנקל, מקום עבודה מיוצג בלוגותרפיה בהקשר הסוציולוגי שלו, כאזור שבו לכל עובד יש  חלק בעל משמעות וערך בתרומה לחברה כולה. העובדים יכולים לעשות שירות משמעותי לארגון, וזה מצדו יכול לעשות שירות משמעותי לחברה. מקום עבודה יכול לעשות הרבה מעבר לתשלום משכורת לעובד ועשיית רווחים עבור הארגון. כאשר הארגון יוצר מודעות למשמעות בעבודה, כל העובדים, החל מהזוטרים ועד עובדי המנהלה, יכולים להירתם להשגת המטרה המשותפת של מתן שירות ערכי לחברה מתוך תחושת ייעוד או מסע משמעותי בחיים.

הלוגותרפיסטים Sorette Roose (van Jaarsveld) וד"ר Teria Shantall ערכו מחקר בדרום אפריקה לבחינת השפעת השימוש בלוגותרפיה על תחושת המשמעות בעבודה ועל השלכותיה. בשל הזמן הממושך שנדרש למחקר (כ-350 שעות) נבחרו רק עשרת הראשונים שענו להזמנה, מתוך ה-58 שהתנדבו להשתתף במחקר. הם הגיעו ממגוון רקעי תעסוקה, כגון כלכלה, תקשורת, תרפיה ועוד.

המחקר שילב שיטת אנליזה כמותית (
מבחן PIL) עם איכותנית (ניתוח פנומנולוגי) וכלל רצף של שיחות מסוג "מטפל-מטופל" בשיטת ה"שיח הסוקראטי", שבו המטפל מדריך את המטופל למצוא או לגלות בעצמו את המשמעות בחייו ובעבודתו באמצעות זיהוי רמזי המשמעות הטבועה אך חבויה בו - רמזים העולים ונחשפים אינטואיטיבית במהלך שיחות אלו.

לחץ על התמונה על מנת להיכנס למבחן PIL



החוקרים הבחינו כי תחושות של שעמום וחוסר סיפוק בעבודה ורמת מוטיבציה נמוכה לעבודה, שעלו בשיחות הראשונות ובהמשכן, התחלפו לקראת תום רצף השיחות בתחושות של מחויבות, רמת מוטיבציה גבוהה לעבודה וסיפוק רב בה, וכן, התבטאו בשיפור הגישה שלהם כלפי מקום העבודה. העלאת המודעות העצמית של העובדים לאמונה ללא תנאי בערכים ובמשמעות בחייהם ובעבודתם הובילה אותם להבנה שהם למעשה כבר מסייעים לאחרים או שאפשרה להם למצוא דרכים לסייע לאחרים.

אף שעל העובדים מוטלת האחריות לגילוי עצמי של המשמעות בעבודה, הנכונה עבורם, למנהלי עבודה יכולה להיות השפעה עצומה במשימה זו. הם יכולים לספק תשתית מתאימה למימוש הכישורים, הידע והמיומנויות של העובדים ולאפשר להם חופש ביטוי עצמי והזדמנות טובה לנטילת אחריות לבחירות שהם עושים. קידום תרבות של משמעות בעבודה יכול להוביל להתפתחות אישית מקצועית של העובדים, להעלאת פוריותם בעבודה, לשיפור מערכות יחסים בין-אישיות ולהעלאת תחושת המחויבות של העובדים כלפי הארגון ואת רמות התפקוד והיעילות הכלליות של הארגון.

להלן כמה כללים מה"לוגותרפיה" שמנהלי עבודה יכולים ליישם:

 
  • התאמה בין יכולות, כישורים ומיומנויות של העובד לבין התפקיד שלו בארגון באופן המעודד חדשנות ויצירתיות של העובד ומאפשר צמיחה אישית מקצועית שלו.
  • הכרת ההנהלה בערך ובייחודיות של כל עובד.
  • קידום תרבות ארגונית משלבת משמעות על ידי ההנהלה.
  • הקצאת משאבים ארגוניים, הנחוצים לכל עובד כדי שיוכל לממש את תפקידו באופן המשמעותי ביותר. 
  • מתן הזדמנות לעובדים להשתתף בדיונים על התפתחות אישית מקצועית.
  • מתן הזדמנות לעובדים לחתור לרמה גבוהה של התפתחות אישית רוחנית.

מקור

"האדם מחפש משמעות" מאת ויקטור פראנקל
♦ שיח סוקרטי, מגזין בלוגותרפיה

 

שלח להדפסה כתוב תגובה

 

לחדשה זו התפרסמו 0 תגובות לפתיחת כל התגובות

כתוב תגובה סגור תגובה

שם: תוכן
כותרת
כתוב תגובה