כניסה הרשמה צור קשר

דגשים בבטיחות במשרדים

מאת: דוד זיו, המוסד לבטיחות ולגיהות

תאריך:11/01/2024


בדרך כללהמשרד אולי נעים וממוזג, אך לא תמיד בטוח. לעתים קיימים במשרד מפגעי בטיחות וגיהות כלליים או בעמדות העבודה עצמן. עבודה, שבה רוב המשימות מבוצעות בישיבה בכיסא, בבניין משרדים, תיראה ככזו שאינה כרוכה בשום מפגע בטיחותי, אלא שיש מספר מפתיע של סיכונים בסביבה משרדית

ההשלכות של תאונות עבודה חורגות בהרבה מעבר לפגיעות עצמן. העלויות הכספיות למעסיקים גבוהות ביותר. הפגיעות גם גורמות לחברות לאבד עובדים בעלי ערך וניסיון, ומנחיתות מכה על פריון העבודה ועל המורל. סיבות אלו ונוספות מדגימות את חשיבות הבטיחות במקום העבודה.

אפשר היה למנוע את רוב הפגיעות, אילו עובדים או ממונים היו מזהים את הסיכונים ומיישמים שינויים פשוטים במקום העבודה כדי לסייע בהפחתתם. נפילות הן מקור הפגיעה הנפוץ ביותר במשרד, אם כי עובדים נפגעים גם מהיתקלות בחפצים וסובלים מפגיעות ארגונומיות ואחרות.


מפגעי בטיחות עיקריים הנפוצים במשרדים
 
החלקה, מעידה ונפילה
 
החלקות, מעידות ונפילות הן הסיבות השכיחות ביותר לפגיעות במשרד. אך אפשר למנוע אותן, לעתים קרובות על ידי העלאת המוּדעות בקרב העובדים.
 
  • קופסאות, ערמות חומרים ופריטים שונים המוחזקים במסדרונות ובמעברים, יכולים ליצור סכנת מעידה, לכן, יש לוודא שכל החומרים מאוחסנים בבטחה במיקומם הנכון ולא מצטברים במעברים. יתר על כן, מתיחת כבלים חשמליים על פני המעברים או מתחת לשטיחים יוצרת סכנת היתפסות ומעידה, לכן, יש לוודא שכל הכבלים מאובטחים ומכוסים כראוי.
 

                              ציוד נצבר בפרוזדור
            מקור: Risk Assessment and Control Measures Checklist

 
                        היתפסות בכבלי חשמל
           מקור: A handbook for workplaces Officewise – A guide to
                                                           health & safety in the office


 

            מקור: A Guide to Workplace Safety and Health. Don’t
                                                ignore everyday risks at work
 
  • עמידה על כיסאות, בייחוד על כיסאות משרדיים מתגלגלים, מהווה סכנה ממשית לנפילה. עובדים שרוצים להגיע למקום מוגבה, שאינו בהישג ידם, צריכים להשתמש בסולם מדרגות, המוצב כיאות.
 
                                     מסוכן לעמוד על כיסא
            מקור: A Guide to Workplace Safety and Health. Don’t
                                                 ignore everyday risks at work


             שימוש בסולם מדרגות לעלייה

             
            מקור: A Guide to Workplace Safety and Health.
                               Don’t ignore everyday risks at work

 
  • שמירה על שדה הראייה כדי למנוע התנגשות בעובד אחר בעת פנייה במסדרון או בפריטי ציוד המונחים על הרצפה. כדי לסייע בהפחתת התנגשויות מוצע להתקין מראות קמורות בצמתים ובפינות. אם העובדים יוכלו לראות את מי שמגיע מעבר לפינה, הסיכוי להתנגשות יפחת.   
 
  • מניעת החלקה ונפילה בעת הליכה אפשר למנוע על ידי התקנת משטחי הליכה או שטיחים המונעים החלקה ומשפרים את האחיזה. משטחי שיש או אריחים יכולים להפוך לחלקלקים מאוד, בייחוד כשהם רטובים. התקנת שטיחים בכניסה לבניין תועיל במצבים שבהם העובדים נכנסים לבניין בנעליים רטובות.

                                    החלקה על רצפה רטובה
            מקור: A handbook for workplaces Officewise – A guide
                                                  to health & safety in the office

 
היתקלות בחפצים

סוג פגיעה נוסף בסביבה המשרדית מתרחש כשעובדים נפגעים בעת היתקלות בחפצים.
 
  • ארוניות מרובות מגירות שכולן נשלפות בו-זמנית עלולות להתהפך אם לא יאובטחו. מגירות פתוחות בשולחנות ובארונות מהוות סכנה להיתקלות  ולמעידה, ולכן, יש להקפיד תמיד לסגור לחלוטין מגירות שאינן בשימוש.

ארון תיוק עלול להיות לא יציב כאשר עמוס במלואו ושתי המגירות העליונות פתוחות
          מקור: A handbook for workplaces Officewise – A guide
                                                  to health & safety in the office


 
  • אחסנה נכונה של פריטי ציוד כבדים יכולה אף היא לסייע בהפחתת הפגיעות במשרד. ערמות גדולות של חומרים וציוד כבד עלולות לגרום לפציעות קשות אם ייפלו. מומלץ לאחסן חפצים כבדים קרוב לרצפה. כמו כן, אין לחרוג מהעומס המקסימלי לאחסון על מדפים או על יחידות אחסון.

פגיעות ארגונומיות

נכון להניח שהפגיעות השכיחות ביותר בסביבת עבודה משרדית קשורות לארגונומיה. זאת, כיוון שעובדי המשרד מבלים את רוב היום בישיבה ליד שולחן עבודה ובעבודה מול צג המחשב. הם נוטים גם לפגיעות ארגונומיות אחרות, הקשורות ליציבות ולתנועה חוזרנית. 
 
סכנות ארגונומיות עלולות להיות קשות לזיהוי. רוב תנאי המשרד שאפשר לתארם כמסוכנים מנקודת מבט ארגונומית ייראו תמימים למדי לצופה היומיומי.
 
  • ציוד אחיד אינו מתאים לכל תחנות העבודה במשרד. הציוד צריך לאפשר כוונון והתאמה. כיסאות, משטחי עבודה, מעמדי צג ועוד, צריכים להיות מתכווננים, כדי שיתאימו למגוון העובדים הרחב ביותר.
  • אספקת ציוד מתכוונן היא רק הצעד הראשון ביצירת תחנת עבודה ארגונומית. חלק בלתי נפרד מאספקת הציוד צריך לכלול הדרכת עובדים בשימוש בציוד ובהתאמתו לתחנת העבודה שלהם. לעתים קרובות הבעיה היא כפולה: העובדים אינם יודעים איך להתאים ציוד, וגם לא את הדרך המועילה ביותר מבחינה ארגונומית להקמת תחנת העבודה שלהם.
  • כאב ואי-נוחות נגרמים כאשר הרגליים אינן נוגעות ברצפה. אם רגליו של העובד אינן על הרצפה, הכיסא לא יוכל להפחית את האי-נוחות. לעתים קרובות מאוד המקלדת נמצאת על שולחן העבודה, וכך, כדי להגיע אליו, הם צריכים להגביה את הכיסא כך שהרגליים כבר אינן נוגעות ברצפה. אפשר לפתור זאת על ידי שימוש במגשי מקלדת מתכווננים או בהנחת הרגליים על הדום.
  • גם הקלדת מסמך עלולה לגרום לעומס ולכאבים על הצוואר. זאת, כשהעובד נאלץ להתיק מבטו שוב ושוב אל השולחן ובחזרה אל מסך המחשב. התקנת מחזיק מסמכים מונעת תנועה מוגזמת של הצוואר ומסייעת במניעת חוסר האיזון וההקטנת המאמצים בשרירי הצוואר. מחזיקי המסמכים גם עוזרים לעיניים; שמירה על המסמכים קרוב לצג מפחיתה את הצורך של העיניים לשנות את המיקוד בעת הסטת המבט מהמסמך לצג ובחזרה.

                        דוגמה למחזיק מסמכים
 
           מקור: A handbook for workplaces Officewise – A guide
                                                   to health & safety in the office
  • לעתים קרובות קיימות תחנות עבודה שבהן מקלדת המחשב נמצאת על מגש, אך העכבר נמצא על השולחן. זה מהווה פוטנציאל לבעיית צוואר וכתף בצד של העכבר. מומלץ למקם את העכבר תמיד ליד המקלדת.

בעיות בראייה - תאורה

אף שהתבוננות בצג מחשב אינה יכולה להזיק לעיניים, הקדשת חלק גדול מיום העבודה לצג המחשב עלולה לגרום למאמץ בעיניים. העיניים עלולות להיות יבשות ומגורות, והעובדים עלולים להתחיל להתקשות בהתרכזות. תאורה לקויה בעבודה תורמת, לעתים קרובות, לבעיות ראייה, כמו מאמצי עיניים וכאבי ראש. כמה התאמות של אזורי עבודה והפסקות מנוחה יכולות להקל על חלק מהבעיות הללו.
 
  • התאורה במשרדים, על פי רוב, היא פלורוסנטית ולעתים קרובות בהירה מדי. לראייה אופטימלית עדיפה עוצמת תאורה נמוכה יותר, לפעמים עד מחצית מהרמה במשרדים, והשלמה, במידת הצורך, על ידי תאורה מקומית ייעודית.  
  • ההמלצה למיקום רצוי של צג המחשב היא מעט מתחת לגובה העיניים ובמרחק של בין 50  ל-72 ס"מ מהעיניים. עדיף מסך שאפשר להטות או לסובב אותו. תנוחת המנוחה של העיניים היא כמה מעלות מתחת לאופק כאשר מסתכלים ישר קדימה.

                                       דוגמה לתנוחת ישיבה
          מקור: Office Safety and Health

 
  • בּוֹהַק המסך הוא גורם מרכזי למאמץ לעיניים במשרד - על פי האגודה האמריקאית לאופטומטריה. כדי למזער את המאמץ של העיניים, יש להימנע ממיקום הצגים מול חלונות פתוחים, או להקפיד לסגור תמיד תריסים או להשתמש בהצללה. ניתן להשתמש גם במסנן להפחתת בוהק המסך . 

                                 דוגמה למיקום המונע סנוור
          מקור: A handbook for workplaces Officewise – A guide
                                                  to health & safety in the office

 
  • עובדים, המרכיבים משקפיים והמעבירים חלק גדול מיום העבודה שלהם מול צג המחשב, צריכים לדווח לרופא העיניים על כך, כדי שיבדוק את יעילות הראייה שלהם בטווח של בין 50 ל-72 ס"מ - המרחק המקובל מצג המחשב. קיימים משקפיים לשימוש במחשב, המאפשרים לעובד המרכיב משקפיים לראות את הצג המלא בלי לאמץ את שרירי הצוואר יתר על המידה.
  • גופנים בגדלים קטנים עלולים לאמץ הן את הראייה והן את הצוואר, כיוון שהעובדים נוטים להטות את ראשיהם קדימה כדי להיטיב לראות. התאמה פשוטה של גודל הגופן יכולה לבטל את הצורך בכך.
  • כדי להפחית עומס מהעיניים, יש לתת להן מנוחה על ידי אפשרות להתמקד באובייקטים במרחקים משתנים. OSHA ארה"ב ממליץ לעובדים לקחת הפסקה של 10 דקות עבור כל שעת עבודה מול צג המחשב. הפסקות אלה יכולות לכלול עבודה על משימות הדורשות מהעיניים התמקדות בעצמים בטווחים שונים.
 
בטיחות אש

במציאות, קיימות יותר סכנות משרדיות הנובעות מאש ממה שנהוג לחשוב. נוסף על הפוטנציאל ההרסני לפגיעות קשות ולמוות, אש יכולה להרוס ציוד ומסמכים יקרי ערך. חומרים משרדיים בדרך כלל דליקים מאוד ורבים מהם עלולים לפלוט אדים רעילים כאשר הם עולים באש.
 
  • כבלי חשמל פגומים, או העמסת יתר עליהם או על השקעים, זו סכנה לשרפה. שימוש לא נכון בכבלים מאריכים עלול לגרום לשרפות. יש לבדוק תקופתית את הכבלים והשקעים (לסימני התחממות) ולהוציאם משימוש במקרי בלאי, חוטים חשופים, בידוד פגום וכד'. 

                                      דוגמה להעמסה
           מקור: A Guide to Workplace Safety and Health. Don’t ignore everyday
                                                                                                       risks at work

 
  • יש להשתמש בתנורי חימום תקניים. כמו כן, לא מומלץ להיעזר בכבלים מאריכים בתנורי חימום. אין למקם תנורי חימום בקרבת חומרים דליקים כגון נייר.
  • אין לחסום מתזים לכיבוי אש עם ערמות של ציוד ופריטים לגובה. יש לשמור מרווח פנוי של 45 ס"מ, לפחות, מתחת למתזים, כדי לא לפגוע בתחום ההתזה.
  • אין להניח חפצים וציוד לאורך דרכי המילוט ואין לחסום יציאות חירום. אין להחזיק דלתות אש פתוחות באמצעות פריטים שונים (כיסאות, פחים וכו'), אשר אינם מאושרים כחלק ממערכת הדלתות, כיוון שבמקרה שרפה, זה עלול לגרום להתפשטות האש.
  • הדרכת עובדים והכשרתם בבטיחות ובכיבוי אש יכולה למנוע את אחת הסכנות המשרדיות הנפוצות ביותר.
 
אמצעים מנהלתיים

אמצעי בקרה אדמיניסטרטיביים יכולים לסייע בזיהוי סיכונים ובמניעת מצבים העלולים להתגלות כמסוכנים. זאת, נוסף על הכשרת עובדים ושימוש בציוד חדשני ומותאם למטלה.
 
  • סיורים תקופתיים של דרגים מינהלתיים וגורמים מקצועיים יכולים לעזור בזיהוי בעיות תכנוניות וארגונומיות ובשיפורן. כמו כן, מומלץ אחת לשנה לבצע סקר ארגונומי בעמדות העבודה, להתאמת העמדה למטלה שעל העובד לבצע. תלונות העובד הן בעלות ערך, אולם אינן תחליף לסקר השנתי.
  • כאבי שלד-שריר הם התרעות על הצורך בביצוע שינוי ארגונומי בתחנת העבודה. הם מתפתחים, בדרך כלל, בגלל ארגונומיה לקויה, לכן, ראוי לבדוק את הנושא הארגונומי כבר בשלב מוקדם. לעתים, כאבי שלד-שריר מורגשים תחילה כעייפות, כחוסר תחושה או כחולשה. 
 
איכות אוויר פנים-מבני

אוורור הולם הוא חיוני כדי לספק אוויר צח לאורך כל יום העבודה. הסכנות הנגרמות כתוצאה מזיהום אוויר תופסות מקום גבוה בכל רשימת הסכנות המשרדיות. איכות אוויר פנימית ירודה יכולה לגרום  לבעיות נשימה ואלרגיות רבות אחרות.
 
חלק מהגורמים הנפוצים ביותר לאיכות אוויר ירודה במשרד הם:
 
  • מערכות אוורור מיושנות או שאינן מתאימות
  • צפיפות רבה
  • נזקי מים או עובש
  • לחות גבוהה מדי או נמוכה מדי
  • חסימה של זרימת האוויר
  • פיזור לא נכון של האוויר
 
רעש
 
רעש במשרד יכול לנבוע ממקורות פנימיים וחיצוניים כאחד. מקורות רעש פנימיים כוללים ציוד משרדי (טלפונים, מדפסות ומכונות צילום), מהאנשים עצמם (שיחות) ורעשי רקע, שנוצרים על ידי מתקני הבניין (מעליות ומיזוג אוויר), או מקורות רעש חיצוניים, כגון תנועה בכבישים ורעש תעשייתי כללי. למעשה, קצת רעש רקע רצוי, כיוון שסביבה שקטה לחלוטין עלולה להיות בלתי נוחה.
 
בדרך כלל, רמות הרעש באזורי משרדים נמוכות מהרמות המוכרות כמסוכנות לשמיעה. במשרדים, סביר להניח שרעש הוא מטרד תקשורתי, מעצבן או מסיח דעת. לעתים, הרעש  עלול למנוע מאדם הבנת הוראות או שמיעת אות אזהרה. מסיבות אלו, כדאי לשקול פעולות שבעזרתן יהיה אפשר לשלוט ברמות הרעש הבלתי רצוי במשרד.

הדרכה ומניעה
המוסד לבטיחות ולגיהות פיתח לומדת הדרכה חדישה לעובדי המשרד. הלומדה משולבת בתוך מערכת ניהול הלמידה של המוס"ל אליה ניתן לרשום עובדים ומנהלים להדרכות באמצעות לומדה. לפרטים נוספים >>
 
מקורות

 

שלח להדפסה כתוב תגובה

 

לחדשה זו התפרסמו 0 תגובות לפתיחת כל התגובות

כתוב תגובה סגור תגובה

שם: תוכן
כותרת
כתוב תגובה