מאת:יפעת זר, מדור ידע וחדשנות המוס"ל
מבוא
נמלים ומספנות משמשים כשערים חיוניים של שרשרת האספקה העולמית ומקלים על תנועת סחורות ברחבי העולם. עם זאת, סביבות עבודה אלו יכולות לסכן את בטיחות העובדים, בין אם הם עוסקים בפעולות העמסה ופריקה של סחורות ובין אם הם עוסקים בתמרון כלי שיט למעגנים.
האופי המורכב של פעילות המספנות, הכרוך באינטראקציה בין כלי שיט גדולים, מכונות כבדות ועובדים, יוצר מערך של סיכונים בטיחותיים. תאונות בסביבות אלו עלולות להיות קטלניות, אם הבטיחות אינה נשמרת כראוי, בין אם מדובר בפציעות במקום עבודה, נזקים סביבתיים או הפסדים כספיים.
מנהלי נמלים ומספנות מסחריים צריכים להבטיח שכלי שיט יוכלו לעגון בבטחה ושכל המשימות יושלמו בזהירות וביעילות הראויה, מבלי לגרום להפרעה מיותרת לתעבורה הימית.
שיפור בטיחות הטיפול במטען
טיפול בטוח במטען הוא חיוני לתפעול נמל יעיל. מנהלי מספנות מסחריות צריכים להבטיח, בין היתר:
- בדיקות שוטפות של ציוד טיפול (למשל, מנופים, מסועים ומלגזות).
- הסמכה והכשרה נאותה למפעילי ציוד.
- עמידה בתקני התעשייה של מספנות.
- לוחות זמנים קפדניים של תחזוקה מונעת כדי לזהות ולדווח על כשלים או תקלות.
- מגבלות משקל קפדניות על מטען למניעת עומס יתר.
- שיטות מתאימות לאבטחת מטענים במהלך טיפול והובלה שלהם.
- מערכות מתקדמות לניטור עומס ולהבטחת חלוקת משקל אחידה.
- צירי תנועה ברורים וללא הפרעה לכלי רכב ולהולכי רגל במספנה.
- שילוט קל לאיתור, סימון ואמצעי בטיחות לתיחום שבילים וצירי תנועה.
- תכניות ניהול תנועה מקיפות לצמצום העומס והפחתת הסיכון להתנגשות כלי רכב.
- שיפור נוהלי טעינה ופריקה.
- תכנון קפדני ובטיחותי של פעולות העמסה ופריקה.
תכנון פעולות העמסה ופריקה יכלול, בין היתר:
- תדריכים יסודיים לפני ביצוע פעולות כדי להבטיח שהתפקידים והאחריות ברורים לכל העובדים.
- פעולות ושינויים בהתאם לתנאי מזג האוויר.
- מיקום ותפקוד נכון של ציוד הבטיחות הנדרש.
- ערוצי תקשורת ברורים בין צוות הספינה, עובדי המזח והמפקחים.
- תקשורת רדיו מתאימה לתיאום תנועות במהלך טעינה ופריקה.
- הטמעת מערכות לדיווח מידי על חששות בטיחות.
- ציוד מגן אישי הולם, כולל קסדות, הנעלה עמידה להחלקה וביגוד בעל נראות גבוהה.
- אימונים וסימולציות לתגובת חירום.
- מערכות חירום למשימות בסיכון גבוה ולמצבים שעלולים להיות מסוכנים.
- טיפול בנושאי בריאות והגנת סביבה.
התייחסות לסיכוני סביבה ובריאות תכלול, בין היתר:
- תיאום דרישות רגולציה עם רשויות הסביבה.
- פרוטוקולים קפדניים לטיפול בחומרים מסוכנים
- שיטות אחסון, הובלה וסילוק של חומרים מסוכנים.
- ניטור מים ושמן לאיתור ומניעת זיהום מים וסביבה.
- תכניות תגובה לזיהום ולדליפה של חומרים מסוכנים או תאונות.
- אמצעים להפחתת פליטות מאניות ומציוד נמל, כגון מערכות בקרת פליטות.
- פתרונות ניטור איכות אוויר.
- מערכות להפחתת פליטות ממנועי סרק של כלי שיט עוגנים.
- מחסומי קול למניעת רעש מזיק.
- הגנת שמיעה לעובדים באזורים עתירי תנועה.
- אמצעי בטיחות בתנאי מזג אוויר קיצוניים.
אמצעי בטיחות בתנאי מזג אוויר קיצוניים כוללים, בין היתר:
- מערכות ניטור מזג אוויר מתקדמות.
- פרוטוקולים ברורים להפצת אזהרות מזג האוויר לכל הצוות הרלוונטי.
- תכניות פינוי לתרחישי מזג אוויר בעייתיים.
- תכנון מחדש של תשתית נמל כדי לעמוד בתנאים קשים, כגון אמצעי הגנה מפני הצפות וחיזוק מבנים.
- אבטחת ציוד וחומרים רופפים לפני מזג אוויר קשה.
- בדיקות ותחזוקה שוטפת של מערכות ניקוז למניעת סיכוני הצפה.
- הנחיות ברורות לתנועות כלי שיט בזמן מזג אוויר בעייתי.
- הסדרי עגינה חלופיים לכלי שייט שעוגנים במהלך סערות.
- תכניות תגובה ברורות וחד משמעיות לתנאי מזג אוויר קשים.
- שיפור התאורה והנראות, בייחוד בשעות הלילה או בזמנים בהם הראות נמוכה.
לגבי תאורה, מנהלי נמל צריכים לשקול, בין היתר, את הדברים הבאים:
- הערכות דרישות תאורה רגילה כדי לזהות את האזורים בהם נדרשת תאורה.
- מערכות תאורה חסכוניות באנרגיה להארה נאותה של כל אזורי התפעול החיוניים.
- תאורה ספציפית למשימה עבור אזורים הדורשים בדיקה מפורטת או עבודה.
- גיבוי מערכות חשמל או גנרטורים כדי להבטיח תאורה רציפה במהלך הפסקות.
- תאורת חירום בצירי פינוי ומשרדים.
- בדיקה ותחזוקה שוטפת של כל מערכות התאורה לאפקטיביות מרבית.
- תאורה כיוונית לצמצום הסנוור ולשיפור נראות העובדים והרכבים.
- אמצעים נגד סנוור על משטחים מחזירי אור כדי להפחית את הסיכון לפגיעה בראייה.
דיווח על אירועים ותגובת חירום
דיווח תקריות קפדני ונהלי תגובת חירום הם חיוניים במניעה ובמזעור הסיכון לתאונות.
הנה כמה הצעות:
- כלי דיווח תקריות קלים לשימוש המאפשרים דיווח על חששות בטיחות וכמעט תאונות.
- הקמת תרבות דיווח ללא ענישה כדי להעצים עובדים לדווח על תאונות ללא חשש.
- כלים לניתוח נתונים לזיהוי מגמות ואזורים לשיפור.
- תכניות תגובה מקיפות לאירועים שונים, כגון שריפות, דליפות, זיהום ומקרי חירום רפואיים.
- תרגול קבוע לבדיקה ולשיפור נוהלי חירום.
- הכשרת חירום בסיסית לכל הצוות.
- האצלת סמכויות ואחריות מתאימים של כוח אדם בכיר במהלך אירוע ואחריו.
- קווי דיווח ודרכי תקשורת ברורים מול הגורמים הרלוונטיים.
- שיפור מתמיד והדרכה.
בנוסף, מנהלי מספנות צריכים להבטיח, בין היתר, את הדברים הבאים:
- מערכות ניהול בטיחות המתאימות לסטנדרטים בינלאומיים כגון ISO 45001.
- ביקורות ובדיקות בטיחות חיצוניות ואובייקטיביות סדירות על ידי אנשי מקצוע המאושרים בתעשייה כדי לזהות את השיפורים הדרושים.
- מתן תמריצים לעובדים להשתתפות בתוכניות בטיחות במספנות.
- הדרכות בטיחות והשתלמויות שוטפות לכל העובדים בנושאים חיוניים.
- תוכניות הכשרה מבוססות כישורים לתפקידי עבודה ספציפיים, ציוד וכלי רכב.
- תוכניות הכשרה מקיפות ומבוססות תרחישים לחיזוק הלמידה.
- בדיקה ועדכון שוטפים של נהלי בטיחות בהתאם לסיכונים ולחקיקה חדשים.
- העצמת מספנות להמשך שמירה על הבטיחות.
לסיכום
שיפור הבטיחות במספנות ובנמלים הוא משימה מורכבת ודינמית. זהו תהליך שדורש מחויבות מלמעלה למטה והשקעת זמן ומשאבים בהתאם. יישום האסטרטגיות לעיל יעניק להנהלת המספנות את היסודות הדרושים כדי להפוך את הנמלים לבטוחים וליעילים יותר.
מקור
♦ A Guide to Improving Port and Shipyard Safety