כניסה הרשמה צור קשר

גורמי סיכון כימיים בעבודת מניקוריסטית

מאת: המוסד לבטיחות ולגיהות

תאריך:05/03/2023


מקור: יוליה פרסיץ, מאמר מעודכן מתוך אתר המוס"ל

מי מהנשים לא "עשתה ציפורניים" במכון יופי לפחות פעם אחת בחייה? הטיפול מהנה והתוצאות יפות מאוד אבל האם אנחנו מודעים לחומרים הכימיים הממלאים את הבקבוקונים הקטנים של הלקה, המייבש והמבריק. האם אנחנו יודעים בכלל מה יש בתוכם ואיך החומרים הללו משפיעים עלינו?

המאמר מתבסס על סקירה מקצועית הכוללת, בין היתר, מסמכים שפרסמו מנהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית והמוסד לבטיחות ולבריאות תעסוקתית בארה"ב (OSHA ו- NIOSH) ומפורטים בו החומרים הכימיים העיקריים המצויים בתהליכי טיפול בציפורניים ומספר הצעות להקטנת חשיפתם של העובדים/ות אליהם במהלך עבודתם.

אנחנו מודעים לעובדה שתוך כדי הטיפול יש ריח המתנדף די מהר. האומנם?

ההתנדפות המהירה נכונה לגבי הלקוחות, אבל מה בנוגע למניקוריסטית העוסקת יום שלם בטיפולי ציפורניים?

רוב העוסקים בתחום טיפולי היופי הם נשים. בארה"ב מדובר על 95% נשים העובדות כטכנאיות ציפורניים. בישראל פועלים כ־350 מכוני יופי ובתעשייה זו מועסקים כ־30,000 עובדים (כולל ספרים).רובם ככולם נשים. 


המניקוריסטיות חשופות במהלך עבודתם לגורמים מזיקים כגון: חומרים כימיים, אבק, קרינת UV ,גורמים ביולוגיים, ובעיות ארגונומיות. במאמר זה נתייחס רק לסיכוני החומרים הכימיים בעבודות המניקור.

במהלך יום עבודתן משתמשות המניקוריסטיות במגוון רחב של חומרים הדרושים לטיפול בציפורניים כולל תהליכי בניית ציפורניים, וכך הן עלולות להיחשף לחומרים כימיים. מדובר בחשיפה יום־יומית בו זמנית למיגוון רחב של חומרים, במיוחד כאשר מדובר על מספר תהליכים מקבילים המתבצעים בסלון היופי. המצב חמור במיוחד כאשר מדובר במקום עבודה שאינו מאוורר היטב.

פגיעה בריאותית אפשרית
הנזק הבריאותי אשר עלול להיגרם מהחומרים המיועדים לטיפול בציפורניים המצויים בסלון היופי, כמו כל חומר כימי אחר, תלוי במשתנים רבים כמו משך החשיפה, ריכוזי החומר באוויר, תכונותיו של החומר ועוד. חלק גדול מהחומרים הנמצאים בשימוש במכוני היופי הם בעלי פוטנציאל לגרום לאלרגיה (אלרגיה נשימתית או אלרגיה של עור). לכן חשוב להיות זהירים מכיוון שאם עובד פיתח אלרגיה לחומר מסוים, אפילו חשיפה לכמות מזערית של אותו חומר עלולה לגרום אצלו לתגובה אלרגית. השפעת חשיפה משולבת - למספר חומרים בו זמנית, גם אם לרמות נמוכות - מוכרת פחות. 

החומרים העיקריים בשימוש בטיפול בציפורניים 

להלן רשימת מרכיבים והשפעתם על בריאות האדם שנמצאו בחומרים שבשימוש בתהליכי טיפול בציפורניים:
 
  • אצטון (Acetone) - נמצא במסיר לקה. גורם לכאבי ראש, סחרחורת, גירוי עור ועיניים;
  • בוטיל אצטט (Butyl Acetate) - נמצא בלקה ובמסיר לקה. גורם לכאבי ראש, גירוי עור, עיניים ומערכת הנשימה העליונה;
  • די־בוטיל פטאלאט (DBP - Dibutyl Phthalate) - נמצא בלקה. גורם לגירוי בעיניים ומערכת הנשימה העליונה.
  • אתיל־אצטט (Ethyl Acetate) - נמצא בלקה, ובמסיר לקה, דבק ​להדבקת הציפורניים. גורם לגירוי עור, עיניים ומערכת הנשימה העליונה ולכאבי בטן;
  • אתיל מטאקרילט (EAM - Ethyl Methacrylate) - חומר לבניית ציפורניים. גורם לגירוי עור, עיניים, מערכת הנשימה העליונה, לאסטמה וקושי להתרכז;
  • פורמאלדהיד (Formaldehyde) - מקשה ציפורניים. גורם לגירוי עיניים ומערכת הנשימה העליונה. חומר מסרטן;
  • איזופרופיל אצטט (Isopropyl Acetate) - נמצא בלקה ובמסיר לקה. גורם לגירוי עיניים, אף, גרון, ולישנוניות;
  • חומצה מטאקרילית (Methacrylic Acid) - נמצאת בפריימר. גורמת לגירוי עיניים, אף, גרון, ופה. בריכוזים גבוהים עלול לגרום לקשיי נשימה;
  • מתיל מטאקרילט (Melhyl Methacrylate - MMA) - חומרים לבניית ציפורניים. גורם לגירוי עיניים, אף וגרון, אסטמה. עלול לגרום לאיבוד חוש הריח.
  • תרכובות אמוניום (Quaternary Ammonium Compounds) - חומרי חיטוי. גורמות לגירוי עור ואף. עלולות לגרום לאסטמה.
  • טולואן (Toluene) - נמצא בלקה ובדבק לציפורניים. גורם ליובש בעור עד כדי הופעת סדקים, לכאבי ראש, סחרחורת, גירוי עיניים, אף, גרון וריאות. רעיל (טוקסי) לכליות ולכבד.

כבר בשנת 1974 אסר מינהל התרופות של ארה"ב (FDA) את השימוש ב־MMA בריכוז של 100% עקב הרעילות הגבוהה- של החומר. ה־MMA הוחלף בחומר שרעילותו נמוכה יותר: EMAאך ניתן להניח שהשימוש ב־MMA נמשך מאחר והוא חומר זול. ה־MMA וה־EMA הם חומרים הגורמים ל"סנסיטיזציה". זה אומר שאנשים עלולים לפתח תגובה אלרגית לחומרים. שני החומרים הללו הם בעלי ריח חריף, אפילו בריכוזים נמוכים מאוד. 


איפה ניתן למצוא מידע לגבי החומרים?
את המידע בנושאי הבטיחות ניתן למצוא על גבי התווית המודבקת על אריזת התכשיר (בקבוקון) או בדפי מידע המועברים יחד עם המוצר (לדוגמה, SDS - גיליון הבטיחות). המידע כולל גם תיאור של ההשפעות הבריאותיות של החומר. את גיליונות הבטיחות ניתן לדרוש מהיצרן או הספק של החומר.


כיצד ניתן למזער את החשיפה ולהגן על העובדים?
גם המעסיק וגם העובד חייבים לבצע מספר פעולות על מנת למזער את החשיפה לחומרים המסוכנים כדי להגן על בריאות העובד:

1. לבחור מוצר בטוח ולהכיר את החומרים שבשימוש

כאשר הדבר אפשרי, מומלץ להשתמש בחומר פחות רעיל. 

מוצרים מסוימים נקראים  freeי-3, כלומר ללא "טריו רעיל" (הכוונה לנוכחותם של החומרים הבאים: טולואן, פורמאלדהיד ודיבוטיל פטאלאט).
free Acid - מספר פריימרים נקראים כך כדי להכריז על כך שאין בתוכם חומרים כמו חומצה מטאקרילית.

2. איוורור המקום

דרך יעילה מאוד להפחתת החשיפה הנשימתית היא אוורור נאות של אזור העבודה. לפי ממצאי מחקר שנערך על ידי
NIOSHי(laboratory test), אוורור יעיל עשוי להפחית את החשיפה הנשימתית בכ־50%. לכן, יש להקפיד על אוורור יעיל וקבוע באמצעות מערכות יניקה (מזגנים בלבד אינם מספקים אוויר צח אל חלל העבודה אלא ממחזרים את האוויר הנמצא בתוך החדר). קיימים שולחנות עבודה מאווררים (המחוברים למערכת יניקה) לקוסמטיקאיות. יש להקפיד להפעיל את מערכת היניקה של השולחן במשך כל ביצוע הטיפול ולהקפיד על תחזוקה תקופתית שלה ע"י החלפת מסננים.

3. שיטות עבודה בטוחות

 
  • להקפיד לסגור היטב את הבקבוקים עם התכשירים. כאשר מעבירים תכשיר מהמיכל המקורי אל תוך מיכל אחר - יש להקפיד לסמן את המיכל החדש בתווית אזהרה ברורה.
  • יש להשתמש בפחי אשפה בעלי מכסה מהודק היטב, זאת על מנת למנוע התנדפות החומרים ופיזורם ממגבונים וצמר גפן הספוגים במסיר לקה לדוגמה. מומלץ להקפיד לפנות את פחי האשפה בתדירות גבוהה ככל האפשר.
  • יש להקפיד על היגיינה אישית - לשטוף ידיים לפני הפסקת אוכל או שתייה.
  • לשמור אוכל באזורים נפרדים מאזור העבודה ולהימנע מאכילה בעמדת העבודה.
  • כאשר מדובר על קבלת לקוחות בבית - מומלץ לבצע את כל העבודות בחדר ייעודי, וללא נוכחותם של ילדים.
4. הגנה על העור
 
  • מומלץ להשתמש בכפפות חד־פעמיות במהלך העבודה, על מנת למזער את החשיפה העורית לחומרים הנמצאים בתוך התכשירים. יש להיפטר מהכפפות מיד כאשר התגלה בהן נזק כלשהו. אם הופיע גירוי על העור - יש לבדוק היטב את הכפפה.
  • יש להקפיד לכסות פצעים הקיימים בעור. עור פגוע עלול להגביר את חדירת החומר.
  • מומלץ שלא להמשיך להשתמש בתכשיר כלשהו אם הופיע גירוי על העור מיד אחרי השימוש.
5. הגברת המודעות

מומלץ להגביר את המודעות לנושא של חשיפה לחומרים כימיים באמצעות קריאת גיליונות הבטיחות של התכשירים, פעולות הסברה והדרכה.

במסמך הנוכחי התייחסנו רק לחומרים כימיים הקיימים בסביבת העבודה של מניקוריסטית. יש לזכור שקיימים היבטי בריאות ובטיחות נוספים כגון ארגונומיה, תאורה, מחלות זיהומיות ועוד הדורשות התייחסות. 


מקורות

 

שלח להדפסה כתוב תגובה

 

לחדשה זו התפרסמו 0 תגובות לפתיחת כל התגובות

כתוב תגובה סגור תגובה

שם: תוכן
כותרת
כתוב תגובה