כניסה הרשמה צור קשר

הערכת חשיפה לעופרת במטווח ירי סגור

מאת:ד"ר אשר פרדו

תאריך:28/01/2014


הערכת חשיפה לעופרת ולרעש בוצעה במטווח ירי (ארה"ב). שלוש שנים אחרי ההערכה הראשונה בוצעה הערכה חוזרת כדי לבדוק את השיפור שחל במטווח לאחר ביצוע ההמלצות לשיפור. ממצאי הערכה זו פורסמו לאחרונה.

המטווח ממוקם במבנה סגור. בעלי התפקידים במטווח הם: מדריכי ירי, מתאמנים יורים, טכנאי חומרים מסוכנים. היורים שוכבים בשורה מול המטרות ומדריכי הירי עומדים מאחריהם. לאחר הירי מנקים היורים את כלי הנשק. טכנאי החומרים מספק את התחמושת, עוסק בפעולות תחזוקה וניקוי המטווח.

בהערכה הראשונה נמצאה רמת חשיפה גבוהה מרמות מרביות מותרות לגבי עופרת בכל קבוצות התפקידים במטווח. מפלסי הרעש היו גבוהים ומדובר על נתח גדול של רעש התקפי. מערכת האיוורור במטווח לא היתה יעילה ומהירויות הזרימה לא עמדו בערכים מומלצים למטווחי ירי סגורים. זיהום עופרת נמצא על פני משטחים רבים ורצפה כמו גם על כפות ידיים, מכנסיים ונעליים של כל בעלי התפקידים. חלקים מסויימים במטווח היו מכוסים בשטיחים שמהווים מלכודת לחלקיקי עופרת. מדריכים ויורים נצפו אוכלים, שותים ומעשנים בכיתת הלימוד שבמטווח ובחדר ניקוי הנשק. רמות העופרת בדם לא היו גבוהות מחצי הרמה המרבית (BEI) המותרת (30 מיקרוגרם/דצ"ל).

ההמלצות שניתנו בעקבות ההערכה הראשונה כללו:

 
  • ביצוע שינויים במערכת האיוורור של המטווח;
  • הסרת שטיחים מרצפת המטווח;
  • הוספת מדרסים לניקוי נעליים ביציאה מהמטווח;
  • טכנאי חומרים מסוכנים ישתמש במסכה מלאה מחוברת למפוח;
  • שיפור נהלי נקיון.

לצורך הערכה חוזרת והשוואתה להערכה הקודמת ננקטו השיטות הבאות:
 
  1. נאספו דגימות עופרת למדריכי ירי ולטכנאי חומרים מסוכנים על פני משמרת מלאה במשך יומיים. בנוסף נאספו דגימות עופרת בכל מטלה שמבצע טכנאי החומרים, כגון שאיבת אבק בעזרת שואב המצוייד במסנן HEPA, טאטוא יבש, ניקוי שטח שמאחורי מלכודת הכדורים. נאספו דגימות עופרת בקרב המתאמנים היורים במשך פרק הירי ובפרק ניקוי הנשקים. דגימות שטח נאספו במשרד טכנאי החומרים המסוכנים, במשרד המטווח, במחסן התחמושת, בכיתת ההדרכה, בשטח ניקוי כלי הנשק, בשטח המטווח. דגימות משטחים לבדיקת זיהום עופרת נלקחו על מגבונים יעודיים המשנים צבע במגע עם עופרת. נלקחו דגימות ממשטחים נקבוביים וחלקים ובהם משרד המטווח, מחסן התחמושת, כיתת הדרכה, חדר האוכל, שטח המטווח, כלי תנועה אישיים במטווח, צד חיצוני ופנימי של מסיכת המגן של הטכנאי וסוללת המפוח האישי המחובר למסיכה. כמו כן, כפות ידיים, בגדים ותחתית המגפיים של מדריכי הירי עם יציאתם מהמטווח. סף הגילוי של המגבונים הוא 17 – 20 מיקרוגרם ל- 100 סמ"ר. מערכת האיוורור נבדקה חזותית ונמדדה מהירות הזרימה לאורך מסלולי הירי ובאזור מלכודת הכדורים. מדידות רעש נערכו למדריכי הירי, המתאמנים היורים וטכנאי חומרים מסוכנים באמצעות דוסימטרים אישיים.
  2.  
  3. כמו כן בוצעו מדידות רעש בשטח המטווח יחד עם ניתוח תדירויות רעש, כאשר מכשירי המדידה הוצבו בגובה האוזניים ומאחורי היורים בעמדות המדריכים. רמות העופרת בדם, שנאספו ממדריכי הירי וטכנאי החומרים המסוכנים במשך 6 שנים עד למועד הסקר החוזר, עברו ניתוח ע"י מעריכי החשיפה.
 
ממצאי ההערכה החוזרת הראו שיפורים משמעותיים במטווח בחלק מהיבטי החשיפה בעוד שלא נמצאו שינויים בחלק אחר. להלן ההשוואה.
 

 
הערכה ראשונה הערכה חוזרת הערות ומסקנות
איוורור לקוי שאינו עומד בהמלצות גופים מקצועיים בוצעו שיפורים במערכת האיוורור והותקנה מערכת push-pull. מערכת האיוורור הכוללת הורכבה מארבע מערכות נפרדות בספיקה של כ- 600 מ"ק/דקה ויניקה של 680 מ"ק/דקה. מהירויות הזרימה המינימליות הושגו (9 – 15 מטר/דקה) ובחלק מהמטווח הושגה מהירות אופטימלית (22.5 מטר/דקה). סינון האוויר דרך מסנן HEPA נעשה לפני שחרור האוויר לאטמוספירה.  
רמת חשיפה נשימתית ממוצעת ומשוקללת של מדריכי הירי: 10.3 מיקרוגרם/מ"ק (20% מהרמה המרבית המותרת שהיא 50 מיקרוגרם/מ"ק). רמת חשיפה נשימתית ממוצעת ומשוקללת של מדריכי הירי: 1.9 מיקרוגרם/מ"ק (%4> מהרמה המרבית המותרת). החשיפה הגבוהה ביותר לא עלתה על 8% מהרמה המרבית המותרת. המדריכים שהו כ- 4 שעות בכל יום באזורי הירי ושאר היום שהו בכיתת ההדרכה או במשרד.
רמת חשיפה נשימתית ממוצעת ומשוקללת של היורים: 102מיקרוגרם/מ"ק (כפול מהרמה המרבית המותרת). רמת חשיפה נשימתית ממוצעת ומשוקללת של היורים:           5 מיקרוגרם/מ"ק (10%מהרמה המרבית המותרת). החשיפה קטנה פי 20 בהשוואה להערכה הראשונה. החשיפה הגבוהה ביותר לא עלתה על 20% מהרמה המרבית המותרת. היורים שהו במטווח ובאזורי ניקוי הנשקים כ- 3 שעות בכל יום וכ- 1 שעה בכיתת ההדרכה.
לא חלו שינויים בתפקידי הצוותים ובזמני השהייה בפעילויות השונות בין שתי ההערכות ולכן המסקנה היא שהצמצום המשמעותי בחשיפה הנשימתית נבע מהשינויים שנערכו במערכת האיוורור.
חשיפתו של טכנאי חומרים מסוכנים הגיעה ל- 670 מיקרוגרם/מ"ק כרמה יומית משוקללת, כאשר המטלה שגרמה לעליה החדה בריכוז העופרת באוויר היא ניקוי מלכודת הכדורים. במטלות שאיבת אבק בקו הירי וטאטוא יבש של מסלולי הירי נעו ריכוזי העופרת באזור הנשימה של הטכנאי בתחום 0.3> - 7.3 מק"ג/מ"ק. הרמה המשוקללת היתה 34 מק"ג/מ"ק, אך בשלב ניקוי מלכודת הכדורים שנמשך כ- 45 דקות נמדדה רמת עופרת בגובה 330 מק"ג/מ"ק שבשקלול על פני 8 שעות הגיעה לרמה גבוהה מרמת הפעולה (הרמה שנמדדה על פני המטלה גבוהה למעלה מפי חמש הרמה המרבית המותרת). השפעת השיפור באיוורור התבטאה גם לגבי חשיפת הטכנאי כיוון ששיפור זה גרם לשקיעה מופחתת של חלקיקי עופרת על רצפה ושטיחים וכתוצאה מכך פיזור משני של אבק עופרת לאוויר בפעולת הניקוי של רצפה ושטיחים.
דגימות שטח גילו ריכוזים נמוכים של עופרת בחלל המטווח כתלות באופי הפעילות במטווח. דגימות שטח גילו ריכוזים נמוכים של עופרת בחלל המטווח בתחום 0.09> - 3.3 מק"ג/מ"ק.  
דגימות משטח גילו זיהום כמעט בכל המשטחים שנבדקו. לא הודגם שינוי ברמות זיהום העופרת על משטחים בהשוואה להערכה הראשונה. חלקים מסויימים במטווח עדיין כוסו בשטיחים ומדרסים. הסרתם, או החלפתם בציפויים שקל לנקותם, או ניקוי תדיר יותר יכול לתרום להפחתת זיהום העופרת המצטברת על משטחים ובייחוד משטחים שטעונים במטענים אלקטרוסטטיים.
עופרת נמצאה על כפות ידיים, מכנסיים, נעליים ומגפיים של כל בעלי התפקידים במטווח. עופרת נמצאה על מכנסיים, נעליים ומגפיים של כל בעלי התפקידים במטווח וגם בכלי רכב שונים לרבות פרטיים. כפות הידיים של הטכנאי ואחד המדריכים היו נקיות מעופרת כיוון שרחצו ידיהם ביציאה מאזור הירי. קיים סיכון של הבאת זיהום עופרת לבית ולמשפחה.
רמות עופרת בדם לא חרגו מהרמה המרבית המותרת בדם. לא חל שינוי ברמות העופרת בדם בהשוואה להערכה הראשונה והן הגיעו עד 12 מיקרוגרם/דציליטר. לא חל שינוי ברמות העופרת בדם על אף הירידה הנכרת בחשיפה הנשימתית. המסקנה היא שחשיפה עורית ודרך הבליעה כתוצאה מגהות אישית לקויה היא משמעותית. מדריכים ומתאמנים יורים נצפו אוכלים, שותים ומעשנים בכיתת הלימוד ובחדר ניקוי הנשקים. לא כל האנשים רחצו ידיהם לפני מגע באוכל ושתיה. לא כל המדריכים כבסו בגדיהם במטווח.
מפלסי רעש גבוהים מהמותר נמדדו עבור כל בעלי התפקידים במטווח. לא חל שינוי במפלסי הרעש עקב מתווה ומאפיינים דומים של רעש בשתי ההערכות. בדיקות דוסימטריות הראו שמנות האנרגיה האקוסטית הגיעו לפי 5 מהמותר, דהיינו 500%. פס הרעש הגבוה ביותר היה בעל תדירות סביב 630 הרץ. שיאי רעש הגיעו עד למעלה מ- 150 דציבל. ההגנה הדרושה הא כפולה (אטמים ואוזניות). התקנת משתיקי קול בצמוד לקנה הרובה עשויה להפחית את הרעש הנובע מהירי באופן משמעותי. הצוותים השתמשו בהגנה כפולה כאשר ה- NRR של האוזניות היה 30 דציבל וזה של האטמים היה 32 דציבל (לפני הפחתת מקדמי בטחון).
 
 
למטווח ניתנו המלצות נוספות (מופיעות להלן) בהתאם לממצאים.

 
  • הקמת צוות בטיחות ליישום המלצות וצמצום החשיפה וזיהום העופרת במטווח.
  • שימוש בכדורים נטולי עופרת. קיימים כדורי נחושת.
  • איסור טאטוא יבש של המטווח. שיפור האיוורור חילץ את הצורך לנקות מאחורי מלכודת הכדורים.
  • לשאוף למהירות זרימת אוויר בגובה  15 – 22.5 מטר/דקה בקו היורים.
  • איסור אכילה, שתייה, לעיסת מסטיק ועישון באזורי המטווח ובחדרים הנלווים ושילוט מתאים על נושא זה.
  • אספקת מחיצה אופקית לתנוחת ירי בשכיבה, שתפריד בין בגדי היורה לבין הרצפה ותמנע את זיהום הבגד בדרך זו.
  • פינוי קופסאות הכדורים הריקות במרוכז ע"י הטכנאי ולא איסופם בידי היורים.
  • מלתחות נפרדות לבגדי בית ולבגדים לשימוש בעת הירי.
  • אספקת סרבלים לכל הצוותים בעת שהותם במתחם הירי. סרבלים אלה יוסרו לפני היציאה ממתחם הירי ויכובסו במקום.
  • אספקת נעליים למדריכי הירי ולטכנאי לתנועה בשטח המטווח בלבד והסרתם לאחר יציאה מהמטווח. נעליים אלה יושארו במטווח.
  • אספקת כיסויי נעליים ליורים בעת תנועתם במתחם הירי.
  • שטיפת ידיים ופנים לפני יציאה להפסקות והביתה.
  • הומלצה רחצה במטווח בסוף יום העבודה, שימוש במגבונים מסירי עופרת לניקוי ידיים ביציאה מהמטווח ושימוש בסבון מסיר עופרת בשירותים.
  • ניקוי משטחים נקבוביים בשואב אבק מצוייד במסנן HEPA ומשטחים חלקים במגבונים לחים.
  • הסרת שטיחים במקומות מועדים לזיהום עופרת.
  • הקפדה על ניקיון המקום באופן יומי.
  • הדרכת עובדים.
  • השגחה רפואית תקופתית לרבות התחשבות בעובדה שעופרת היא גורם אוטוטוקסי כלומר עלול לפגוע בשמיעה ולהחמיר פגיעה בשמיעה מרעש.
  • שימוש בהגנה אישית כפולה כנגד רעש (אוזניות ואטמים) עד להנחתת עוצמת הרעש לרמה קבילה באמצעות אמצעים הנדסיים.
  • שימוש בכפפות פלסטיות חד פעמיות בעת ניקוי נשקים.
  • שימוש במסכות הדוקות ומותאמות היטב לפנים.

השוואת שתי הערכות החשיפה שנערכו באותו מטווח מלמדת עד כמה יכול יישום המלצות להיות אפקטיבי בהיבטים רבים של חשיפה. ההמלצות הניתנות כאן מכסות את כל השלבים של הירארכיית ההגנה על עובדים ובמקרה זה צוותים מדריכים וצוותים משתמשים במטווח ירי.
 
 
מקור:
http://www.cdc.gov/niosh/hhe/reports/pdfs/2012-0065-3195.pdf
 
  •  

 

שלח להדפסה כתוב תגובה

 

לחדשה זו התפרסמו 0 תגובות לפתיחת כל התגובות

כתוב תגובה סגור תגובה

שם: תוכן
כותרת
כתוב תגובה