כניסה הרשמה צור קשר

איך רגשות ומחשבות משפיעים על הבטיחות

מאת:לבנת כהן מנהלת מחלקת פסיכולוגיה ארגונית, המוסד לבטיחות ולגהות

תאריך:02/08/2016


הגורם האנושי בבטיחות

כללים, פתרונות טכניים, מודלים עסקיים ומערכות לניהול בטיחות הם רק חלק מהמאמצים שמשקיעים מקומות עבודה לשיפור הבטיחות ולהגנה על עובדיהם. עם זאת, רק לעיתים רחוקות די באמצעים אלו למניעת אירועי בטיחות ותאונות עבודה. בני אדם מפתחים את הציוד והמתקנים במקומות העבודה, בונים, מתפעלים ומתחזקים אותם. אך בני אדם לא מושלמים.

לצורך הבנת ההשפעה של הגורם האנושי* (ראה הגדרה בסוף המאמר) על אירועי בטיחות נדרשת התמקדות בעיקר על ההתנהגות האנושית, על המאפיינים שלה, על הצרכים של האנשים ועל היכולות שלהם. 
                                               
השפעת הרגשות והתחושות על ההתנהגות

בכדי לקדם את תחום הבטיחות נדרשת נקודת מבט שונה מנקודת המבט של הגישה המסורתית של ניהול הבטיחות. המפתח לקידום היעילות של כללי ניהול הבטיחות קשור להבנת הגורמים המניעים את העובדים ולהבנת הגורמים שמשפיעים על תהליך קבלת ההחלטות שלהם. תוצאות של מחקרים הנתמכים בגילויים מתחום מדעי המוח, שופכים אור חדש על ההתנהגות האנושית. גילויים אלה, מייחסים חשיבות הולכת וגוברת לרגשות ולתחושות, כמקור עיקרי למוטיבציה. גילוי חשוב זה עשוי להסביר מדוע אנשים לא תמיד ממלאים אחר הוראות ולא תמיד פועלים באופן רציונלי. על פי גישה זו, השפעת הרגשות על ההתנהגות, חזקה יותר מהשפעת המחשבות. הרעיון של חלק לוגי וחלק אינטואיטיבי (ואוטומטי) במוח הוא לא רעיון חדש.  החידוש הוא בישום שיטתי בהיבטי בטיחות. מרבית כללי הבטיחות מכוונים להיגיון. לעומת זאת, רוב ההתנהגויות האנושיות הן אינטואיטיביות, מתרחשות באופן אוטומטי והן תוצאה של "תחושת בטן" או תגובה למצב נתון. בכדי להבין כיצד רגשות יכולים להכתיב כיוון פעולה יש לזכור שאנחנו כבני אנוש מעבדים כל הזמן מידע ובוחנים מצבים בהתאם להיותם סיכונים או  תגמולים פוטנציאלים, אותם אנחנו חווים כרגשות או תחושות.

ניסיון העבר וההתנהגות בעלת הסיכון

ניסיון הוא המפתח להבנת הסיבה להתרחשותן של התנהגויות בעלות סיכון והוא המפתח למניעתן. לדוגמא, התנהגות אופיינית של נהג הנוהג בכביש מהיר ומבחין בתמרור המגביל מהירות תהייה להפחית את המהירות. האיזון בין נהיגה במהירות גבוהה לצורך קבלת רווח צפוי (כמו: הגעה בזמן לעבודה) לבין העלות האפשרית של נהיגה במהירות (כמו: קבלת קנס),  מושפעת מאד מניסיון העבר של הנהג. תהליך זה מתבצע באופן אינטואיטיבי ולא מערב הערכת סיכונים אנליטית הנתמכת על ידי נתונים. כך גם בעולם העבודה. בכל פעם שהעובד "תופס" את התוצאה של ההתנהגות שלו כרווח, ההתנהגות הזו תהפוך להתנהגות אוטומטית שתמשיך להתבצע מתוך הרגל.

ממצאי מחקר שהתקיים לאחרונה מצביעים על כך שאחוז הפגיעות בתפקידים הנתפסים "כבטוחים" גבוה ב- 88% מאחוז הפגיעות בתפקידים הנתפסים כתפקידים המסוכנים ביותר. אם העובד בתפקיד ה"נתפס" כבטוח, לא שומר על כללי הבטיחות ולא ניפגע הוא ימשיך להתנהג באופן לא בטיחותי בהסתמך על ניסיון העבר שלו.

השפעה על התנהגות בעלת סיכון

ניסיון העבר הוא הגורם המניע של רוב ההתנהגויות בעלות הסיכון והוא גם המפתח לשינוי שלהן. למרות שהיגיון מושפע ממילים, נתונים והשוואות אנליטיות  המערכת האינטואיטיבית לא מושפעת מהם. אם לעובד יש ניסיון של ביצוע התנהגות לא בטוחה שלצידה הייתה תועלת, יהיה קשה לשכנע אותו בהיגיון לוותר על ההתנהגות הלא בטוחה שלו.

בכדי להשפיע באופן יעיל על התנהגויות יש צורך  בשימוש בתמונות, ברגשות, בסיפורים אישיים ובטכניקות המבוססות על ניסיון העבר.

לדוגמא, בתחום התעופה נעשה שימוש בסימולציות בתרגול של טייסים משנת 1990. מאז, התרסקויות מטוסים כתוצאה מטעויות אנוש (של הטייס) פחתו ב- 54%.

סיכום

כשאנשים מבצעים בחירות חוזרות ונשנות שמערבות התנהגות בעלת סיכון, וניסיון העבר שלהם מורה שהם הרוויחו מההתנהגות, נראה שהם נוטים להמעיט בסיכונים המממשים המתלווים להתנהגות זו. כשיש קונפליקט בין המערכת הרציונלית לבין המערכת האינטואיטיבית, נראה שלתגובה האינטואיטיבית המבוססת על ניסיון יש את ההשפעה החזקה ביותר על ההחלטות שאנחנו לוקחים ועל הפעולות שאנחנו נוקטים בעקבותיהן.

*נושא הגורם האנושי מתייחס לאינטראקציה שבין העובדים, האינטראקציה שלהם עם ציוד, מתקנים ומערכות ניהול. בנוסף, הגורם האנושי מתאר עד כמה אינטראקציות אלו מושפעות על ידי סביבת העבודה והתרבות הארגונית.



ראה כתבות נוספות בתחום הגורם האנושי:
 

מקור:
 

 

 

שלח להדפסה כתוב תגובה

 

לחדשה זו התפרסמו 0 תגובות לפתיחת כל התגובות

כתוב תגובה סגור תגובה

שם: תוכן
כותרת
כתוב תגובה