כניסה הרשמה צור קשר

צמצום החשיפה לחומרי ניקוי באמצעות טכנולוגיה מתקדמת

מאת:ד"ר סמי סעדי, מנהל מחוז חיפה והצפון, המוסד לבטיחות ולגיהות

תאריך:13/05/2018


ניקיון אמור לשמור על בריאותנו, אלא שבתוך מגוון מוצרי הניקוי הרבים הקיימים בשוק טמון גם פוטנציאל סיכון גבוה לבריאות האדם ולסביבה.
 
חומרי הניקוי מבוססים לרוב על חומצות, בסיסים, ממסים, תרכובות כלור ועוד. לדוגמה, חומר לניקוי קר של תנורים מכיל ריכוז גבוה של חומר אלקלי, בדרך כלל סודה קאוסטית; חומרים לניקוי אסלות ולניקוי אבנית מבוססים, בדרך כלל, על חומצה הידרוכלורית.

רובנו חשופים לחומרי ניקוי לפרק זמן קצר, יחסית, בעת ניקוי הבית. במקומות עבודה, כמו מפעלי תעשייה, משרדים ובתי חולים, משתמשים במגוון יותר רחב של חומרי ניקוי ובריכוזים שהם בדרך כלל יותר גבוהים. בכל מקום עבודה מועסקים עובדים שעיקר עבודתם הוא ניקוי, לכן זמן החשיפה של עובדים אלה לחומרי הניקוי הוא ארוך יחסית.

רובנו קונים את חומרי הניקוי בלי לתת את הדעת על חומרת הנזק האפשרית לבריאות האדם ולסביבה. כמה חומרים הנמצאים בשימוש ידועים כגורמים נזק לעור, לעיניים ולמערכת הנשימה בחשיפה לזמן קצר. בחשיפה ממושכת, חומרי ניקוי מסוימים, כגון תרסיסים לחיטוי, משפיעים על התפתחות אסתמה תעסוקתית אצל עובדי ניקיון.

ההתפתחות הטכנולוגית המהירה לא פסחה כמובן על ענף משק הבית המוסדי. בדיוק כמו כל עסק אחר, עבר גם ענף זה שינוי משמעותי בשיטות ניקוי חדשות, בחומרי ניקוי חדשים ובציוד. המושג ניקיון ירוק, שהתפתח, מתייחס לשימוש בשיטות ניקוי ובחומרים ידידותיים לבריאות האדם ולאיכות הסביבה. נוסף על כך, ניקוי ירוק מתייחס לדרך שבה מוצרי ניקוי ביתיים ותעשייתיים מיוצרים, ארוזים ומופצים. תהליך הייצור ידידותי לסביבה ואריזות המוצרים מתכלות.

להלן חלק מהמגמות והחידושים בתחום זה:

חומרי ניקוי אקולוגיים: קיים מגוון רחב של חומרי ניקוי ירוקים, אשר נותנים מענה לצרכים השונים. הסרת שומנים, ניקוי אבנית, הסרת חלודה, ניקוי וחיטוי, הסרת דבק, הסרת צבע ועוד. חומרים אלה מכילים ריכוז מופחת בהרבה של חומרים מסוכנים, כך שאינם מהווים סיכון לבריאות האדם ולאיכות הסביבה. שימוש בחומרי הניקוי האקולוגיים לא רק מונע פגיעה בבריאות האדם וזיהום הסביבה, אלא גם מאפשר לרוב שימושים נוספים בשארית המים המשמשים לניקוי.

ציוד מתקדם:
  1. מטליות מיקרופייבר: מיקרופייבר הוא סיב סינתטי, העשוי מתרכובת של פוליאסטר ופולימיד. הסיב הוא בגודל מיקרוסקופי ומפוצל בקצותיו. קצוות אלה אוספים לכלוך וסופגים אותו לתוך המיקרופייבר. הפיצול בקצוות מאפשר למיקרופייבר לאסוף וללכוד את האבק, במקום לפזר אותו לסביבה. אפשר לנקות משטחים בצורה יעילה הרבה יותר מאשר במטליות ובמגבות, שמיוצרות מחומרים אחרים, בייחוד כשמדובר במשטחים רגישים בגלל צורתם או צבעם.
קיים מגוון רחב של מטליות ומגבות מיקרופייבר, המשמשות למטרות שונות, מיוצרות בצפיפות ובאורך סיב בהתאם לייעודן, כגון מגבות ניקיון כללי, מגבות ייבוש, ניקוי זכוכית, הסרת וקס או פוליש ועוד. באופן זה אפשר לצמצם את השימוש בחומרי ניקוי, לשפר את היעילות ולהגביר את בטיחות העובדים.
  1. מערכות ריסוס ומערכות ואקום: קיימים סוגים שונים של מערכות ריסוס קיטור בלחץ ומערכות ואקום לשוק הניקיון המוסדי. מערכות אלו מחליפות את כלי הניקוי המסורתיים. ריסוס קיטור משחרר אבק ומזהמים ממשטחים, בייחוד כשמדובר בניקוי במקומות מאתגרים, כמו מערכות מיזוג. כמו כן, קיימות מערכות ואקום תעשייתיות ומערכות סינון שמיוצרות בטכנולוגיות מתקדמות, מסננות את הלחות ואת המזהמים (אבק וחיידקים) הבלתי רצויים ומותירות את המשטחים נקיים יבשים ומוכנים לשימוש.
בנוסף, מערכות התזת מים בלחץ גבוה יעילות ביותר בניקוי ציוד כבד, מעטפת מבנים, חצרים ועוד בעזרת מערכות לחץ ושאיבה חזקים אפשר לבצע עבודות ניקוי באופן יעיל וללא צורך בחומרי ניקוי, מה שמייתר חשיפה לחומרי ניקוי.
  1. מקרצף רצפה אוטומטי: ידוע גם בשם Autoscrubber. זהו סוג של מכונות לניקוי רצפה שאפשר לרכוב עליהן או ללכת לידן. למכונות אלה יש גם דיסק מסתובב או ראש גליל קרצוף אוטומטי, למתן פתרון ניקוי ולאחר מכן – לשאיבת הלכלוך. במעבר אחד על הרצפה, המשתמש יכול לקרצף את הרצפה ולאחר מכן לשאוב אוטומטית עם החלק האחורי של המכונה. פעולתן המהירה של מערכות אלה מצמצמת באופן משמעותי את זמן החשיפה לסבונים ולחומרים המשמשים לניקוי בעזרת המכונות.
כמו כן, קיים מקרצף רצפה אוטונומי מצויד במצלמות ובחיישנים שעוזרים לו לתמרן במעבר סביב מכשולים. מכשיר זה יכול בעיקר לנווט את עצמו בצורה אוטונומית, במקום להיות מופעל על ידי עובד. כמו כן, אפשר לתכנת מכונות אלה לפעולה בשעות שאין נוכחות של עובדים במקום או שהיא מצומצמת. כך אפשר לצמצם למינימום חשיפה של עובדי ניקיון ועובדים אחרים לחומרי ניקוי מזיקים, ומה שנותר לעובד הניקיון הוא לנקות פינות ומקומות שהרובוט אינו מגיע אליהם. 
  1. מערכות ייצור מקומי של מי חמצן וסופראוקסיד (על חמצן): מערכות אלה מבטלות את הצורך בשימוש יומיומי בכימיקלים ביישומים רבים. חומרים אלה יכולים לתת מענה יעיל לצורך חיטוי וניקוי של זכוכית, נירוסטה, רצפות, חדרי אמבטיה ועוד.
המערכות מצריכות, בדרך כלל, רק שימוש במי ברז ובחשמל והן מייצרות את הכמות הנדרשת של מי חמצן או סופראוקסיד לשימוש מידי, ללא צורך במכל אחסון. העובדים יכולים לגשת למערכת כאשר יש צורך בניקוי ובחיטוי של מוצרים. ייצור לפי דרישה מפחית את שטח האחסון ואת כמות הכימיקלים שבשימוש, ובצורה כזאת חל שיפור בשמירה על בטיחות העובד ועל בריאותו.

יותר טכנולוגיה, פחות כימיקלים

הגידול בשימוש בטכנולוגיה בעבודות ניקוי מביא גם ברכה לתעשיית הניקיון בכך שהוא מאפשר תוצאות יעילות יותר, ללא צורך גובר בכימיקלים. למעשה, לשימוש בטכנולוגיה בציוד ניקוי יש יתרונות רבים נוסף על עבודה יעילה יותר. ראשית, חלק מהציוד יכול לעקוב ולהתאים את כמות הכימיקלים הדרושים, בזמן אמת, למשימת הניקוי. שנית, דוחות השימוש בציוד מציגים את כמות הכימיקלים הנצרכת במהלך זמן פעולה מוגדר. אם נראה שימוש יתר בחומרים כימיים בשל בעיות דילול, שגיאת משתמש, וכד', הדוח יאפשר תיקון מהיר וימנע עלויות נלוות ובעיות בטיחות וגיהות לעובדים.

למאמר בשפה הערבית
לחץ כאן>>>

 

שלח להדפסה כתוב תגובה

 

לחדשה זו התפרסמו 0 תגובות לפתיחת כל התגובות

כתוב תגובה סגור תגובה

שם: תוכן
כותרת
כתוב תגובה