כניסה הרשמה צור קשר

מה לסיגריות אלקטרוניות ולגיהות תעסוקתית?

מאת: ד"ר אשר פרדו, מחלקת מחקר של המוסד לבטיחות ולגיהות

תאריך:19/08/2019


סיגריות אלקטרוניות נועדו להיות תחליף לסיגריות טבק במטרה לצמצם עישון. סיגריה אלקטרונית אמורה לספק תחושת עישון טבק ומאז שהוצגה לראשונה בשנת 2004 בשוק הסיני נפוץ בה השימוש בכל העולם. בארה"ב, לדוגמה, הוערך שב- 2016 השתמשו 3.2% מהמבוגרים בסיגריות אלקטרוניות ובהם צעירים רבים שלא עישנו בעבר. השימוש בסיגריות אלו עלה ב- 900% בין תלמידי תיכון בשנים 2011 – 2015.

אלא שהתמונה המצטיירת משימוש בתחליף זה אינה כה ורודה. בשנת 2014 פרסמה הוועדה לאיכות הסביבה של ארגון הגיהותנים האמריקאי (AIHA) מסמך על סיכונים פוטנציאליים לבריאות משימוש בסיגריה אלקטרונית בתוך מבנים. גוף המחקר הנוסף שהצטבר על סיגריות אלקטרוניות מצביע על סיכוני בריאות אפשריים נוספים שהתגלו מאז פורסם המסמך. על אף עלייה במודעות וערנות הציבור הרחב לסיכונים משימוש בסיגריות אלקטרוניות, גדלה התעשייה העוסקת בייצורן באופן חסר תקדים, כמו גם גידול בציבור המשתמשים כאשר נתח גדול בו תופסים תלמידי חטיבות ביניים ובי"ס תיכון. דו"ח של המרכז לבקרת מחלות בארה"ב מצביע על עלייה בצריכה בקרב תלמידי תיכון וחטיבת הביניים ב- 78% ו- 48%, בהתאמה מאז 2017. אז כיצד יכולה קהילת הבטיחות והגיהות התעסוקתית להתייחס לדאגה לבריאות העובדים והציבור הרחב מתוך קשר לשימוש בסיגריה אלקטרונית? על מנת לדון בסוגיה זו יש להכיר קודם את מבנה הסיגריה ותכולת החומרים בה.

גוף הסיגריה בנוי ממספר רכיבים הכוללים סוללת ליתיום נטענת, מחסנית המכילה את החומר הנוזלי של הסיגריה, תא לנידוף הנוזל באמצעות סליל חימום וצינורית  ליניקת הנוזל מתא החומר אל תא הנידוף שלו. כאשר המשתמש שואף את תוכן הסיגריה עולה נוזל אל תא הנידוף ומתנדף תחילה. לאחר מכן הוא מתקרר ומתעבה לאווירוסול טיפתי עדין מאד שאותו שואף המעשן. עם כל שאיפה חוזר התהליך. הנוזל מכיל חומרי טעם, ניקוטין, מדללים שונים ובהם בעיקר פרופילן גליקול (החומר היוצר "עשן" בתיאטראות) וגליצרין צמחי. לעומת זאת, החלקיקים והאדים הנשאפים מכילים ניקוטין, שאריות מתכות
 
שמקורן בסליל החימום ובחלקים אחרים, תוצרי פירוליזה של הנוזל במגעו עם סליל החימום, חומרי טעם ומדללים. תכולת הניקוטין בסיגריה הוכפלה בשנים האחרונות על אף שהיצרנים אינם מצהירים על התכולה האמיתית. על אף שטרם הוכחו באדם נזקים משימוש בסיגריה אלקטרונית ראוי לציין מה פורסם בספרות המדעית על מרכיבים זהים לאלו שנמצאים בסיגריה. ניקוטין ממכר, גורם לנזק לעובר וחשיפה אליו עלולה לתרום לליקויי קשב ולמידה. תכולת המתכות, הנובעות מסליל החימום וחומרי ההלחמה שבמגעיו, עלולה לכלול בדיל, כסף, ברזל, נתרן, מגנזיום, אשלגן וחלקיקי ננו של ניקל, כרום ובדיל. באחד המחקרים בנושא נמצאה בסיגריות אלקטרוניות תכולת עופרת וכרום בריכוז דומה לזה שבסיגריה רגילה, עובדה המעוררת תהייה באשר ליתרון הסיגריה האלקטרונית על רגילה. חשיפה למדלל פרופילן גליקול נקשרה עם השפעות בריאותיות ובהן אסתמה, צפצוף בנשימה, לחץ בחזה, גירוי נשימתי ואף ירידה בתיפקודי ריאות ואפקטים חסימתיים. דאגה גדולה יותר נוגעת לתוצרי הפירוליזה של המדללים פרופילן גליקול וגליצרין צמחי. אחד מתוצרי הפירוק הפירוליטי בסיגריה האלקטרונית הוא פורמאלדהיד, שסווג כחומר מסרטן, ונמצא בבדיקות של תוצרים אלו. ריכוז הפורמאלדהיד באוויר עולה ככל שעולה המתח המסופק לסליל החימום בסיגריה. תוצרי פירוק נוספים הם אקרולאין ואצטאלדהיד הידועים כחומרים מגרים. עקב ההשפעה של פורמאלדהיד והחומרים המגרים על כושר הפינוי של חומרים זרים ע"י רירית דרכי הנשימה עלולה לחול ירידה גם בכושר הפינוי של בקטריות ווירוסים.

נושא נוסף של אי ודאות מטרידה הוא חומרי הטעם בסיגריה האלקטרונית. חומרי טעם במזון מוכרים כבטוחים כל עוד הם נלקחים דרך מערכת העיכול, אולם כשמדובר בנשימה שלהם אין כמעט מחקרים על פוטנציאל הנזק לבריאות דרכי הנשימה. אחת הדוגמאות הבולטות להיבט זה היא החומר דיאצטיל המשמש כמספק טעם של חמאה במזון ולדוגמה גם בפופקורן. חומר זה בטוח לאכילה, אולם חשיפה תעסוקתית אליו נקשרת בפיתוח תסמונת קשה ובלתי הפיכה בדרכי הנשימה המתבטאת בחסימה של צינורות הנשימה העדינים הסמוכים לריאות וגורמת לקוצר נשימה, שיעול יבש ועייפות. חומר טעם נוסף, המופיע בסיגריה, נמצא בניסויי חיות כפוגע בדרכי הנשימה של חולדות. אין מידע על אפשרות להשפעות סינרגיסטיות (תופעת הגברה) כתוצאה מחשיפה משולבת לחומרים השונים המופיעים בסיגריות האלקטרוניות יחד עם תוצרי הפירוק שלהם.

קיים גם היבט ה"מעשן הפסיבי" הסמוך למשתמש בסיגריה והיבט חשיפה מ"יד שלישית" כאשר הכוונה כאן היא לחזרת תוצרי פליטה דרך מערכות מיזוג/איוורור כמו גם זיהומי שטח כתוצאה משקיעת ניקוטין על משטחים. הצטברות ניקוטין על משטחים עשוייה להשמר שלושה ימים ויותר ולהוות מקור מתמשך לפיזור חוזר לאוויר. תגובה של ניקוטין עם תחמוצות חנקן, שמקורן בזיהום אוויר, נמצאה כגורמת ליצירת חומרים מסרטנים (ניטרוז-אמינים) שעלולים להווצר גם מעשן טבק.

גורמים מקצועיים בעולם ממליצים להכיר בסיגריה האלקטרונית כמקור פוטנציאלי לזיהום של חלקיקים מוצקים ונוזליים ושל אדי חומרים אורגניים הן למשתמש והן לנוכחים סמוכים למשתמש שאינם משתמשים בסיגריה. השפעותיו של גורם זה עדיין לא אופיינו והוערכו במלואן ועד להערכה מלאה מומלץ להפעיל את עקרון הזהירות המונעת ולהגן גם מפני חשיפה של אנשים שאינם משתמשים בסיגריות ומפני זיהום משטחי. מדובר באיכות סביבה ואיכות אוויר פנים-מבנית בדומה לסוגייה של עישון בתוך מבנה. כאן נכנסת לתמונה הגיהות התעסוקתית. איכות אוויר פנים-מבנית היא סוגייה מורכבת בחללי עבודה לרבות חללים משרדיים שבהם אין שימוש בחומרים כימיים. האמצעי המומלץ לטיפול בטיהור האוויר הוא איווורור. תקנים העוסקים באיוורוור חללים ומקובלים בעולם הרחב מציינים גם מתקנים ואביזרים פולטי עשן אלקטרוני (סיגריה אלקטרונית) ובעירת קנאביס כגורמים הכלולים בתקן בנוסף לעשן טבק. דרוש גם מחקר נוסף על השפעות של נשימת תוצרי הפליטה של סיגריה אלקטרונית עם דגש על חומרי הטעם. לאור ריבוי השימוש בסיגריה ע"י נערים וצעירים יש לשקול תיווי של האריזות בתווית אזהרה ושימוש באריזה שאינה ניתנת לפתיחה ע"י ילדים. האיגוד האמריקאי לגיהות תעסוקתית ממליץ שהמדיניות כלפי סיגריה אלקטרונית תהיה דומה לזו כלפי עישון טבק, אלא אם כן יוכח שהסיכון הבריאותי אינו משמעותי.

מקור:
 

 

שלח להדפסה כתוב תגובה

 

לחדשה זו התפרסמו 0 תגובות לפתיחת כל התגובות

כתוב תגובה סגור תגובה

שם: תוכן
כותרת
כתוב תגובה