כניסה הרשמה צור קשר

מתים על משמרתם: הסינים הורגים עצמם בעבודה קשה

 

עודכן ב:01/07/2014

 

600 אלף סינים מתים בכל שנה כתוצאה מעבודה מאומצת מדי; "מה הטעם לעבוד שעות נוספות, כדי שנוכל להעביד את עצמנו למוות?"

לי ג'יאנהואה, המפקח על הבנקים בסין, הרג את עצמו מרוב עבודה. אחרי 26 שנים שבהן "תמיד ראה את טובת המפלגה והעם כעדיפות הראשונה" – כפי שתיאר זאת אחד מעובדיו – הבכיר בן ה-48 מת כאשר מיהר להגיש דו"ח לפני שתזרח השמש.

סין סובלת ממגפה של עבודה מאומצת מדי, תופעה שעלתה לאחרונה לכותרות בתקשורת וברשתות החברתיות. כ-600 אלף סינים מתים בכל שנה כתוצאה מכך שעבדו קשה מדי, לפי העיתון "צ'יינה יות' דיילי". תחנת צ'יינה רדיו אינטרנשונל דיווחה באפריל על 1,600 מתים בשנה.  

לאתר המיקרובלוגינג ווייבו הועלו תלונות רבות לגבי החיים רוויי המתח ואנשים שמתו לאחר עבודה מאומצת מדי – מעובד צעיר בחברת יחסי ציבור ועד לאחד המעצבים הראשיים בחברה לייצור מטוסים. "מה הטעם לעבוד שעות נוספות, כדי שנוכל להעביד את עצמנו למוות?" תהה אחד הגולשים בווייבו.

המקרים האלה מתרחשים בתקופה שבה נדמה כי ידו של כוח העבודה הסיני על העליונה, עם מאגר עובדים הולך וקטן שמסוגל להציב דרישות גבוהות יותר ועובדי מפעלים שיוצאים בשביתות. ואולם בפועל, המסר לא עובר הלאה. בתמורה לשכר גבוה יותר, עובדי המפעלים צריכים להשקיע שעות ארוכות בעבודה, מה שלעתים מפר את חוקי העבודה של סין, לדברי ג'ופרי קרותל, דובר ארגון זכויות העובדים China Labour Bulletin.

"סין היא עדיין כלכלה עולה, ואנשים עדיין קונים את אתוס העבודה הקשה הזה", אמר ג'ף קינגסטון, מנהל הקמפוס ללימודי אסיה ויפן באוניברסיטת טמפל בטוקיו. "הם עוד לא נפגעו מהמחלה שהובילה את יפן להטיל ספק בנורמות והערכים האלה".  

ביפן נודע בעשורים האחרונים המונח קרושי, שפירושו מוות מעבודה קשה. מדובר במקרים של מוות פתאומי כתוצאה משבץ, התקף לב, דימום מוחי או גורמים אחרים שקשורים לעבודה מאומצת. היות שלא הוכח שיש קשר ישיר ביניהם לבין מתח במקום העבודה, קשה לאמוד את מספר מקרי המוות האלה.

הפרלמנט של יפן אישר החודש חוק שמעודד הקמת מרכזי תמיכה, תוכניות מניעה במקומות עבודה ומחקר נוסף בנושא קרושי. ב-2012 פיצתה ממשלת יפן 813 משפחות שהצליחו להראות קשר בין עבודה מאומצת לבין מחלות ומקרי מוות, כולל 93 התאבדויות.

בסין מכונים מקרי המוות האלה גואולאוסי. "הבחנו שעבודה מאומצת נהפכה לבעיה בסין", אמר טים דה מאייר, מנהל הסניף של ארגון העבודה הבינלאומי (ILO) בסין, לבלומברג. "הסיכון הפיסי והמנטלי שבכך מדאיגים".

 

מקור: בלומברג "TheMarker".

 

שלח להדפסה