כניסה הרשמה צור קשר

ד"ר אשר פרדו בראיון איך מתמודדים עם אבק הסיליקה?

 

עודכן ב:30/01/2017

 

ד"ר אשר פרדו ראש תחום מחקר במוסד לבטיחות ולגיהות, התראיין בתוכנית הבוקר של דליק ווליניץ ברדיו FM 102, בנושא התמודדות עם אבק הסיליקה.
 
ד"ר אשר פרדו מסביר מה זה סיליקה? ומניעת החשיפה מסיליקה. שמו העברי של סיליקה הוא "צורן דו-חמצני". אנשים רבים מכירים אותו בשמו הנפוץ "קוורץ" הצורן דו-חמצני הינו מינרל שבהופעתו הטבעית הוא אחד ממרכיבי קרום כדור הארץ. לדוגמא: חול מורכב בעיקר מסיליקה.
 
כשעובדים עם חומרים שמרכיבים סיליקה, מתפזרים חלקיקי אבק באויר ואת אותם חלקיקי אבק אנחנו נושמים. אבק הסיליקה ידוע בסכנותיו החמורות לבריאות במיוחד לדרכי הנשימה לריאות. אבק זה פוגע בריאות, בעיקר חודרים חלקיקי אבק עדינים שעלולים לסכן את חיי העובד. הפגיעות יכולות להיות בלתי הפיכות כשהפגיעה בריאות. אם הפגיעה היא כבר מוגדרת אז הפגיעה בלתי הפיכה. ההתרחשות יכולה להיות אחרי שנים של עבודה, אנו מכירים מקרים שהתרחשו אחרי 6 שנים אך ההתרחשות יכולה להיות גם אחרי 10 שנים ו-20 שנה. הפגיעה היא הרס במבנה של הריאות והתוצאה פגיעה בתפקודי הריאות וקשיי נשימה. בגלל שיש פגיעה בהספקת החמצן לגוף ויש השלכה על אברים נוספים כמו על תפקוד הלב מעצם הפגיעה בריאות מאבק הסיליקה.
 
דרכי מניעה לחשיפה מסיליקה:
 
  • מעבר לטכנולוגיה מתקדמת וטכנולוגיה של עיבוד רטוב.
  • החלפת מכונות עיבוד למכונות ממוחשבות, מתקדמות שלא מערבות מגע אדם בזמן העיבוד.
 
ענף עיבוד השיש מצריך עבודות ידניות בגימור וליטוש בעבודות אילו ריכוזי הסיליקה באוויר עלולים להיות גבוהים מהרמה המרבית לחשיפה. ולכן חובה להשתמש בהגנה על הנשימה, במיוחד הגנה אישית ע"י מסכות מגן נגד אבק אשר מונעות את כניסת האבק לדרכי הנשימה. קיימים סוגים שונים של מסכות, אנו ממליצים על מסכה בדרגה נמוכה ביותר שנקראת נישמית הקוד שלה T3,  משתמשים במסכה לעבודות שיש בעיקר בעבודות גימור ידניות.
 
לסיום ד"ר אשר מציין את פעילויות מדריכי המוסד לבטיחות ולגיהות במפעלי שיש למיניהם: הדרכה, הסברה, הדגשת הפגיעה שבלתי הפיכה, מצביעים על הליקויים הבטיחותיים והגיהותיים, מציגים דרכי מיגון ומנסים לדרבן את המפעל לשינוי התודעה בדבר מסוכנות החומר וצמצום החשיפה לסיכון.
 

לראיון המלא לחץ כאן
 

 

מקור:יחי' האינטרנט, המוסד לבטיחות ולגיהות.

 

שלח להדפסה