כניסה הרשמה צור קשר

סמינר איגוד מהנדסי כימיה וכימאים – פברואר 2018

 

עודכן ב:21/03/2018

 

סמינר אגודת מהנדסי הכימיה והכימאים התקיים בחודש פברואר 2018, בפתח חגיגות יובל ה-70 למדינת ישראל. נושא הסמינר – היבטים בהתפתחות התעשייה הכימית והטכנולוגית בישראל – מרמז על ההישגים המשמעותיים של התעשייה הכימית בישראל ויעדיה העתידיים.
 
את ההרצאות בסמינר נתנו בכירי האקדמיה הישראלית וכן נציגי התעשייה הכימית וארגוני המו"פ, וביניהם פרופ' דן שכטמן, חתן פרס נובל לכימיה לשנת 2011; פרופ' אהוד קינן, נשיא החברה הישראלית לכימיה, מדען, חוקר ועמית מהפקולטה לכימיה בטכניון; פרופ' גידי גרדר, דיקן הפקולטה להנדסה כימית בטכניון ומנהל תוכנית "אנרגיה" (Grand Technion); פרופ' אמירם גרובייס, מדען, חוקר ומרצה באוניברסיטת בן גוריון בפקולטה להנדסה כימית וכימאי ראשי בבתי זיקוק פז אשדוד.

לעתים אנו שומעים שהתעשייה הכימית מהווה סיכון בטיחותי רב, בהיותה מזהמת את הסביבה. לעת עתה, אין טכנולוגיות שמבטיחות בטיחות טוטאלית, אך בסיוע עקרונות וטכנולוגיות כימיות בסיסיות אפשר להפחית פליטות של חומרים מסוכנים וסכנות צפויות לעובדים, כמו גם לעולם החי והצומח. מהסתכלות סביבנו נראה כי הכימיה מלווה אותנו על כל צעד ושעל בחיי היום-יום. יתרה מכך, תחומי הבריאות ואיכות החיים תלויים בכימיה ובתעשיות הכימיות. לכן, עלינו לתת את הדעת תדיר לחידושים בתחום הכימיה, לתעשייה הכימית, לבטיחות, לגברת הידע והמודעות.   

התעשייה הכימית בישראל כוללת מפעלים שעוסקים בייצור כימיקלים בישראל. התעשייה הכימית בארץ מהווה חלק חשוב ומרכזי בכלכלת המדינה והיא מעמודי התווך של התעשייה הישראלית. תעשייה זו מאגדת פעילות של כ-400 מפעלים (מתוך 18,000 מפעלי תעשייה), המעסיקים כ-30,000 עובדים (כ-10% מסך העובדים בתעשייה הישראלית). התעשייה הכימית תורמת לכ-40% מהייצוא התעשייתי ולכ-30% מהפדיון התעשייתי.

תחומי פעילות: כימיקלים תעשייתיים, פטרוכימיה וחומרי גלם פולימריים, תרופות, כימיקלים להגנת הצומח, דשנים, ביוטכנולוגיה, חומרי ניקוי, קוסמטיקה, צבעים וחומרים לבנייה. התעשייה הכימית בישראל עוסקת כיום במגוון רחב של תחומים והיא מהמתקדמות, היעילות והמפותחות בעולם. חשיבות עולמית: התעשייה הכימית הישראלית מספקת כשליש מתצרוכת הברום העולמית, שישית מתצרוכת האשלג העולמית, מובילה עולמית בייצור תוספי מזון ומעכבי בערה מבוססי זרחן וברום; מובילה עולמית בייצור חומרי הגנה על הצומח וכן, תעשיית התרופות הישראלית היא מהגדולות והמובילות בעולם.

אחד מההרצאות בסמינר בנושא "ניהול תהליך בטיחות" (Process Safety Management) נגעה ישירות לתחום הבטיחות בעבודה. את ההרצאה נתן מהנדס יצחק פרס, מנהל מחלקת בטיחות תעשייתית, הקריה למחקר גרעיני (קמ"ג).

ניהול סיכונים הוא אחד הכלים החשובים ביותר שאנו נדרשים לו באורחות חיינו השוטפים, ובהחלטות שאותן אנו מקבלים מדי יום. בתעשיית הכימיה בכלל ובעולם ההנדסה והמדע בפרט, התנהלות במצב של תנאי אי-ודאות לגבי התרחשות אירוע בטיחותי בזמן תהליך כימי, תגובה בין חומרים, היתכנות לכשל בטיחותי (שעלול לגרום לחשיפה ולהשפעה מידית), היא אתגר גדול למקבלי החלטות בסוגיות של ניהול שוטף של פרויקט, רכש והצטיידות, השקעות, כוח אדם וניהול המשאב האנושי, תחזוקתיות ואמינות המוצר או המערכת להטמעה, סוגיות לחימה ואסטרטגיה, או ניהול סיכונים בטיחותיים (אשר משנת 2013 הוא גם דרישת חוק לביצוע).

אחת המטרות המרכזיות בניהול סיכונים תהליכים כימיים, היא היכולת לאפיין, לזהות מבעוד מועד, להעריך את חומרתם, ובהתאם לכך לנהלם, כדי לשמור על חיי העובדים ועל תנאי התהליך התקין. היכולת לאמוד את הסיכון, את עוצמתו ואת יכולת השפעתו על הפעילות (מבעוד מועד), מבוססת על טכניקה אשר בה משולבים כמה מרכיבים בו-זמנית.

ניהול מושכל של סיכונים יכול לסייע רבות בהקטנת חומרתם, בחיסכון במשאבים, בעלויות ייצור, במקסום רווחים, בשמירה על בטיחות העובדים והמתקנים, ובכל תחום אשר אנו נדרשים לו בסוגיות הניהול ההנדסיות השוטפות. ניהול סיכונים נכון ומושכל מאפשר את מזעור הסבירות להתרחשות אירוע ואת הפחתת חומרת הסיכון, נוסף על מתן מענה לסיכון או לתרחישים שיקרו בעקבותיו.

תהליך ניהול הסיכונים בתהליכים כימיים בפרט ובתעשייה בכלל הוא תהליך דינמי, המחייב עדכון אחת לתקופה מסוימת. עדכון יכול להיות שינוי ברמת הסיכון (הגעה לסיכון קביל בהגדרתו), עלייה/ירידה בהסתברות להתרחשות הסיכון או בחומרתו, הוספת סיכונים בתהליך, או הסרתם, לאור ניהול מוצלח.
 

 

מקור:ויטלי פרוביז, מדריך גיהות, מחוז צפון, המוסד לבטיחות ולגיהות.

 

שלח להדפסה