כניסה הרשמה צור קשר

מניעת הרעלת פחמן חד-חמצני (CO) בעת הפעלת גנרטורים ניידים

מאת: יפעת זר, מדור ידע וחדשנות המוסד לבטיחות ולגיהות

תאריך:11/04/2023


גנרטור נייד משמש כמקור לאספקה עצמאית של חשמל במקום שאין בו תשתיות של חברת חשמל, או כגיבוי לאספקת כוח במקרים של הפסקות חשמל (אספקה חלופית), או כמקור חשמל מקביל ליצרן חשמל אחר (אספקה מקבילה). לרוב, השימוש בגנרטור קל ונוח, משום שהוא קטן יחסית, ניתן להעברה בקלות ואינו מצריך שימוש בקווי חשמל. אך במקרים רבים אופן השימוש או סוג הגנרטור שבשימוש אינם בטיחותיים ומפעילי הגנרטור או האנשים המצויים בסביבתו מסתכנים בהרעלת פחמן חד-חמצני (CO) עקב חשיפה נשימתית של הגז הנפלט מהגנרטור בעת הפעלתו. 

גז CO הוא רעיל, חסר צבע, חסר ריח, שנוצר במהלך שרפה לא מלאה של דלקים מאובנים, כגון בנזין וגז LPG, המשמשים להנעת מנועי גנרטור ניידים. ההשפעות הבריאותיות של הרעלת CO נובעות בעיקר מחוסר חמצן (היפוקסיה). תסמיני ההרעלה הקלים כוללים, בין היתר, כאב ראש, בלבול, סחרחורת, עייפות, בחילה, הזיות, והתסמינים הכרוניים, של הרעלה חריפה, כוללים, בין היתר, כאבים בחזה, קוצר נשימה, חוסר קואורדינציה, פרכוסים, תרדמת ואי-ספיקה נשימתית ולבבית, ואף מוות.

הוועדה האמריקאית לבטיחות מוצרי צריכה (CPSC) מקבלת, מדי שנה, דיווחים על אירועי הרעלת CO כתוצאה מהפעלה לא בטיחותית של גנרטורים ניידים ברחבי ארה"ב. על פי נתוני הוועדה, בין השנים 2021-2011, אירעו 1,339 תקריות הרעלת CO בארה"ב, שנגרמו עקב הפעלת גנרטורים ניידים , 758 מהן הסתיימו במוות. רוב הנפגעים היו גברים בגילאי 65-45. רוב התקריות אירעו במבנים קבועים, המשמשים למגורים (חלל המגורים הראשי, מטבח, מרתף), והיתר במבנים הצמודים אליהם, כגון גראז'ים (מוסכים), סככות, מכוניות, משאיות טריילרים, סירות וכו'. כמחצית מהתקריות אירעו במזג אוויר קר, בחודשים נובמבר–פברואר, כאשר הגנרטורים שימשו כמקור אספקת חשמל חלופי בעת הפסקות חשמל. 

 
  דוגמאות של גנרטורים ניידים

       מקור: Briefing Package on Assessment of Portable Generator Voluntary Standards


מכון התקנים האמריקאי השיק בשנת 2018 שני תקנים וולונטריים, המגדירים את דרישות הביצועים של גנרטורים ניידים למניעת הרעלת CO:

1. ANSI/UL 2201: Standard for Safety for Carbon Monoxide (CO) Emission Rate of Portable Generators:

תקן זה קובע קצב פליטת CO מרבי מותר של 150 גרם/שעה בעת הפעלת הגנרטור, וכן, כיבוי של הגנרטור כאשר ריכוז ה-CO הנמדד בסביבתו (1 רגל - feet) מעל קו האמצע של החלק העליון של הגנרטור) הוא ppm 150 בממוצע של 10 דקות או 400 ppm במדידה רגעית.

2. Safety and Performance standard :ANSI/PGMA G300-2018:
 
תקן זה קובע כי בגנרטור יותקן תא ייעודי ובו מערכת לדגימה ולאנליזה רציפות של CO. כאשר נדגם ריכוז מסוכן של CO - ppm 800 רגעית או ppm 400 בממוצע של 10 דקות - המערכת מתריעה על כך ומכבה את הגנרטור באופן אוטומטי.

שימוש בגנרטור נייד כמקור "עצמאי", "חלופי" או "מקביל", נפוץ באתרי בנייה חסרי תשתית של אספקת חשמל, וכן בתעשייה, לצרכים ארעיים בהפעלת ציוד ומתקני חשמל, או כגיבוי חירום חשמלי, למניעת השבתת הייצור התעשייתי. מעבר לדרישות הבטיחות הנוגעות למיקום התקנת הגנרטור הנייד וצינור הפליטה שלו ולאוורור חללי העבודה למניעת הצטברות CO, מומלץ כי צרכנים תעשייתיים, הרוכשים גנרטור נייד להפעלה באתרי העבודה השונים, יבדקו את תווית התקן (UL 2201) ואת הלוגו של התקן ANSI/PGMA G300, המוטבעים על גבי הגנרטור, כדי לוודא שהם רוכשים את הגנרטור הבטיחותי ביותר למניעת הרעלת CO בעת הפעלתו.

מקור: SAFETY AND PERFORMANCE OF PORTABLE GENERATORS, ANSI/PGMA G300-2018

להלן המלצות איגוד יצרני הגנרטורים הניידים Portable Generator Manufacturers Association (PGMA) לתפעול גנרטורים ניידים למניעת הרעלת CO:

 
  • שימוש בגנרטורים ניידים יהיה באוויר הפתוח. אין להשתמש בהם במבנים סגורים או סגורים חלקית (בתים, אוהלים וכו').
  • יש לכוון את צינור פליטת גזי השרפה של מנוע הגנרטור הרחק מאזורים שבהם מצויים אנשים, וככל האפשר במורד הרוח.
  • יש לקרוא בעיון את הוראות היצרן להפעלת הגנרטור הניד טרם הפעלתו ולהשתמש בו בהתאם להוראות אלו בלבד.
  • יש לבדוק שסוללת מערכת התרעת ה-CO מלאה.
  • במקרים של חולשה, סחרחורת וכו' יש להתפנות לאוויר הפתוח, או לקבל טיפול רפואי מידי. 
 SAFETY AND PERFORMANCE OF PORTABLE GENERATORS, ANSI/PGMA G300-2018 

 

שלח להדפסה כתוב תגובה

 

לחדשה זו התפרסמו 0 תגובות לפתיחת כל התגובות

כתוב תגובה סגור תגובה

שם: תוכן
כותרת
כתוב תגובה